fredag 9 november 2012

Apple-aktiens fall


Jag undrar hur många gånger jag har skrivit inlägg på denna blogg om hur marknaden för tillfället beter sig mycket koleriskt och handlar ned kursen på utmärkta företag, som t.ex. när jag kunde köpa Swedbank på 69 kr sommaren 2011 eller när Starbucks föll typ 30 % från vårens toppnotering för att man "missade" analytikernas genomsnittliga prognos för ETT kvarta. Håhåjaja. Ben Grahams allegori över den neurotiske Mr. Market är och förblir den bästa beskrivning som finns över hur galet många aktörer beter sig och orsaken till deras dåliga resultat.

Det normala är dock att en aktie faller omotiverat mycket efter att antingen 1) företaget har fått verkliga problem eller 2) efter en period av oro på marknanden eller den bransch man verkar i. INGENTING av detta är sant idag för Apple. Aktien handlas idag till lägre PE på senaste tolv månadernas vinst (obs: alltså riktiga vinster, ingen uppskattning om framtiden) under 12,5. Detta är lägre än vid någon tidpunkt sedan åtminstone 2007.

 
 
 
Varför då? Dte är visserligen ingenting ovanligt att Apples aktie faller när det skrivs allmänt om problem, oavsett hur små de är eller om det bara är rykten, men någon måtta borde det ju ändå vara. Följande saker lyfts fram av otroligt kvartalskapitalistiskt inriktade analytiker och förståsigpåare i USA och andra länder i idag:
 
iPad mini har lägre marginal och kan stjäla försäljning från "iPad classic" med högre marginal. Det är aningen svårt att förhålla sig allvarlig till detta resonemang. Först och främst verkar marginalen på Minin vara runt 40 % och därmed bara något lägre än Apples stora iPad, dessutom köper de flesta mer minne och 3G/LTE varianten, vilka alla har klart bättre marginal än standardmodellen.
 
Resonemanget verkar dessutom göra denna produkt till en förlust för Apple hur det en går- säljer man dåligt är det dåligt, säljer den bra så är det dåligt för då kan marginalen sjunka. Vad ville man? Att Apple efter 2,5 år med den stora iPad inte skulle försöka få in den i fler användningsområden och kundsegment? Ska man sitta kvar med en produkt med god marginal och hoppas att detta kommer att fortsätta i evighet utan att man gör någonting?
 
Ett annat stjärnskott är förstås "problemet" att iPhone 5 uppenbarligen säljer oerhört bra och att Apple trots enorma investeringar i produktionskapacitet eventuellt har problem att möta efterfrågan.
 
Naturligtvis är det bättre om man alltid skulle ha tillräckligt i lager för att kunna sälja till alla kunder överallt vid varje tillfälle dygnet runt. Så ser inte världen ut. Både iPad mini och iPhone 5 är radikalt förändrade produkter från sina företrädare som dessutom precis har släppts och gör det i 100 länder nästan samtidigt. Folk borde försöka att inse potentialen i detta istället för att problematisera småsaker i sammanhanget.
 
Enligt nära nog samstämmiga recensioner är iPad mini och iPhone 5 väldigt bra produkter. Minin är mycket modernare som produkt än den stora iPad genom sin design, tunnhet och vikt. Då den dessutom är mycket mer portabel har den alla möjligheter att bli den bäst säljande modellen. Med stor försäljning förbättras marginalen rejält över tiden, se bara på iPhone.
 
Jag har haft iPhone 5 nu sedan den dag den kom till Sverige. Det är en rejält mycket bättre modell än dess föregångare. Ingenting på marknaden idag är ens i närheten av dess design, dvs det troligen viktigaste säljargumentet idag, och den är oerhört snabb oavsett vad man gör med den. Samsung må lägga 11 miljarder dollar (!!!) på marknadsföring för att få ut sina blaffiga modeller men varken de eller någon annan kommer att kunna tillverka någonting liknande vare sig iPad mini eller iPhone 5 under överskådlig tid. Det är svårt för många att förstå detta, men det är så det är.
 
Efter ett besök idag på Media Markt är det bara att konstatera att iPad mini är ett rejält steg framåt för Apple, absolut inte bara att man erbjuder iPad i mindre format "för att möta konkurrensen". Den är fjäderlätt och mycket smidig. Designen har tagit ännu ett steg förstås och det faktum att det inte är retina märks inte särskilt mycket då upplösningen tack vare storleken blir mycket skarpare än på iPad 2.
 
iPad mini kommer att sälja som smör att döma av vad jag kunde se på plats, både av produkten som sagt och av det stora intresse den mötte av dem som var där. Även om så mycket som hälften av kunderna väljer den istället för en iPad 2/4 så kommer den tack vare sitt mycket smidiga format att locka en massa nya kunder som vill kunna ha den i handväskan, fickan o.s.v. eller helt enkelt tycker att det är jätteviktigt att den är liten och inte skulle köpa den stora om det vore det enda som bjöds. När Samsung och andra kan sälja diverse tramsprodukter som telefoner i jätteformat är det mycket lätt att räkna ut att Apple kan sälja massor av en åttatumsplatta. Succén är given!
 
Åter till aktien. Apple aktie kommer att stiga igen och det kan gå mycket fort. Som någon sade nyligen, det bästa för Apple-aktien är att det är tyst och det kommer det att bli. Rykten har kort förbrukningstid och när det börjar stiga ett antal dagar i sträck vill alla hoppa på tågen igen. Passa på och köp!
 
Aktiekurs idag: 538 dollar.
 
 

13 kommentarer:

  1. Tänkte precis skriva ett liknande inlägg. Sitter och viktar om portföljen rejält till Apple nu. Helt fantastiskt att Mr Market aldrig lär sig! Hur många kortsiktiga traders finns det egentligen där ute som är dumma och kortsiktiga nog att sälja AAPL på dessa nivåer? En bekant sålde precis sina aktier "för att det gått ner så mycket". Man tar sig för pannan.. Like taking candy from a baby..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inledningsvis får jag säga att det var roligt att se att Finanstankar är tillbaka igen.

      Jag instämmer med tidigare talare. Om det var billigt innan så börjar det bli löjligt (billigt) nu. Vid en snabb beräkning får jag P/E 9,26 (exkl. kassa) ttm. Notera "ttm", det är alltså inte vad optimister hoppas på, det är faktiskt redovisad vinst senaste tolv månaderna.

      På PEG-nivå påminner dagens Apple lite om att köpa bank under förra finanskrisen.

      Radera
  2. Vad har författaren att säga om Aktiespararnas inägg?

    http://www.aktiespararna.se/templates/ContentPage.aspx?id=91866&epslanguage=sv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har kommenterat den, så du kan läsa svaret på artikelns hemsida.

      Radera
  3. Jag håller med om att Apple är undervärderat som det ser ut just nu. Men det är nog osäkerheten kring framtiden de närmsta 2-3 åren som fått kursen att falla tillbaka. Det stora beroendet på en enskild produkt ligger nog också i fatet. En förmodad ökad konkurrens och en lång lågkonjunktur är nu i alla fall troligen färdiginprisade i kursen.

    Jag tycker att iphone 5 är en bra telefon. Jag är imponerad av ipad mini och tror att det kommer att bli en given succé.

    Sen ryktas det (som alltid) om fler produkter som tex tv vilket också skulle öka vinster och minska beroendet på enskilda produkter.

    Men - att säga att Apple är långt före Samsung är helt enkelt inte sant. Jag har både en Galaxy SIII och en iphone 5 och föredrar Galaxyn alla dagar. Design är inte allt. Frågan är om inte Samsung just nu springer snabbare än Apple och om Apple fortfarande har någon ledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är sant. Håll upp båda bredvid varandra, oavsett om det är mobilerna eller plattorna så ser du att det är helt olika produkter. Skillnaden är helt uppenbar. Samsung producerar också bra grejer med massor av funktioner och intressanta lösningar och appar, dock skulle Samsung inte kunna producera en iPhone 5 eller en iPad 4 eller mini idag. De är inte alls på den nivån, faktiskt inte ens i närheten.

      Det var intressant att höra teknikjurnalisernas "tester" av den första Galzxy Tab som kom ett halvår efter iPad 1. Ingen borde ha kunnat missa att iPad spelade i en helt annan liga- design/känsla, operativsystemets flyt, appar (Apples och tredjeparts) osv osv. Ändå höll typ hälften fram Samsungs jättetelefon som "vinnare" i deras tester. Sen fick marknaden säga sitt och Samsung sålde i princip ingenting medan iPad 1 blev en jättesuccé och skapade en ny produktkategori.

      Skillnaden kommer förstås främst av att Apple har ett helt annat fokus på att ta fram det absolut bästa man förmår med sina outtömliga resurser, aldrig att försöka nå alla segment av marknaden eller liknande. Skillnaden kommer också av att Apple utnyttjar sin enorma försäljning och kassa för att stänga konkurrenterna ute (corner the marke) från produktionsutrustning, främst svarvar som klarar denna typ av jobb, men även bildskärmar av högsta kvalitet. Konkurrenterna kommer därför över denna produktionskapacitet långt, långt efter Apple har fått kundenra att häpna av att iPhone 5 och iPad mini är jättelätta, jättetunna osv.

      Radera
    2. Håller med gammelsmurf, jag föredrar samsung över apple när det gäller telefoner. Äger själv Apple aktier men har för den skull inte en överdriven tro på att deras produkter alltid är bäst. Det är en smaksak och därför kan ingen ha rätt eller fel, eller varför skulle någon föredra samsung alls om Iphone var så överlägsen som du säger? prisskillnaden är ju negligerbar

      Radera
  4. Vad har du för tankar om vad Jim Rogers säger att var 4-6 år så är det en börskrasch och den som "kommer" kommer att vara mycket större pga skulden är mycket större nu.

    Här är en intervju med honom:
    http://www.youtube.com/watch?v=1DrqcQPyiHs&feature=related

    SvaraRadera
  5. Innovationskraften har försvunnit i Apple skriver man i dagens SvD. Att bara ändra storleken är inte ett direkt innovationsrikt forsätter man och menar att kursen ska ner till 400 nivån.
    Tänk om det är rätt? Jobs inflytande har varit sensationellt. Nu tar medelmåttorna över och man tänker mer på ekonomi än på innovation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vare sig Tim Cook eller andra ledande personer i Apple är några medelmåttor. Att skriva det är att visa att man inte vet vad man talar om.

      Ta en titt på iPad mini och iPhone 5 så ser du med all tydlighet att detta inte bara är mindre produkter utan helt enastående produkter idag.

      Radera
    2. Apples konkurrenter har hållit på i nära tre år och släppt tablets i storlekar mellan 12 tum ner till under 7 tum för att försöka hitta någon liten nish som säljer mer än några tusen ex. Till slut hittar man lite fortfäste med kombinationen "7 tum och sälj till nollmarginal". Alltså en kombination av att man överflödat marknaden med tablets i alla storlekar man kan tänka sig och en affärsmodell som kommer att helt ta luften ur marknaden för alla Android-OEM er förutom Amazon, Samsung och den som för tillfället tillverkar en Nexus år Google.

      Ingen annan kommer att kunna tjäna pengar eftersom man inte har innehåll att luta sig tillbaks på och eventuellt ta tillbaks det man förlorat på hårdvaran. Vilket är väldigt långt ifrån en affärsmodell som är självklart fungerande med tanke på hur lite vilja det verkar finnas att betala för något alls bland Googles användare. Googles mobila inkomster är fortfarande flera gånger högre från iOS än det är från deras eget OS, trots numer flera gånger högre marknadsandel som tydligen skall vara det som gör att man "vinner", oavsett lönsamhet.

      Jag fattar varför Google-kunderna älskar det (som är vana vid att få allt gratis i utbyte mot att man låter Google analysera all ens personliga information och allt man gör på nätet för att kunna sälja bättre annonser till sina verkliga kunder, annonsörerna, förövrigt det som fortfarande står för 95% av inkomsterna) men hur skall någon annan än Apple kunna förklara för sina kunder varför man vill ha mer än $200 för någonting överhuvud taget?

      Innovation indeed.

      Apple fick förresten just pris för mest innovativa företag globalt under 2012. För 3:e året i rad.

      Det verkar som de som faktiskt vet vad fanken de snackar om inte håller med dig.

      Radera
    3. Säga vad man vill om innovation.
      iphone 5 ser ju på långt håll rättså lika ut som 4.
      men så fort man haft en iphone 5 i sin hand ett tag så inträffar det märkliga att den alldeles utmärkta 4/4s känns som en tegelsten och totalt föråldrad.
      Det är innovation.

      Radera
    4. Peter,

      Jag upplevde något liknande med Minin. Jag hade redan bestämt mig för att min iPhone 4 håller ett år till så jag hade ändå inte tänkt uppgradera mobil förrän nästa år trots att jag tycker femman är läcker som fanken att hålla i (och snabb!). Men när det gäller Minin var jag lite skeptisk med tanke på att jag var väldigt nöjd med min iPad 2 och tycker att storleken funkar kanon för jobbpendling och soffsurf. Men när jag kände på en på releasedagen så ryckte det omedelbart svårt i prylnerven. Helt plötsligt känns Paddan tung och otymplig :) Och jag har sett samma reaktion från andra när jag varit och pillat på den. Det är *Det* som Apple är så grymma på och som kommer att göra att denna säljer som smör i solsken över jul.

      Själv besinnar jag mig nog så länge och säljer Paddan till nån i familjen och uppgraderar tillfälligt till en iPad 3 eller 4 tills den stora paddan kommer i samma tunna design som Minin. Vilket kommer att hända redan till våren/sommaren tror jag.

      Radera