lördag 19 november 2016
Disney all the way
Disneys rapport var bara ännu ett kvitto på att företaget är på rätt väg. Man dominerar filmindustrin som aldrig tidigare och man har en lång rad mycket lovande projekt i "pipen". Shanghai Disneyland är en ylande succé från start och man har redan beslutat att bygga ut den med ett Toy Story-land. Man tror sig gå break even redan efter ett år, vilket är fenomenalt starkt jämfört med liknande projekt.
Jag tror att marknaden kommer att nyktra till i takt med att filmsuccéerna fortsätter och även om tappet av prenumeranter för ESPN fortsätter så är man förstås fortfarande den helt dominerande spelaren på sportkabelmarknaden. Det känns väldigt konstigt om inte den dominerande spelaren på en marknad som är så stor och populär i USA inte skulle kunna fortsätta tjäna stora pengar på sporten. Säkert har Disney, liksom konkurrenterna, betalat väl mycket för vissa rättigheter, men ligorna kan inte långsiktigt ta mer betalt än vad distributörerna kan betala och fortsätta tjäna pengar.
Disney har liksom många andra företag med ojämn försäljning "problem" (de tar verkligen upp detta som ett problem för 2017) med jämförelsetalen vissa kvartal och aktien kommer att reflektera detta förstås. Detta förändrar dock inte alls det faktum att Disney är på rätt väg och tiden är som bekant en vän för de bra företagen. Bara att sitta still och vänta in den uppvärdering som nu verkar vara på väg.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ja man har verkligen ett varumärke som få! Trist bara att kabeldelen går så svagt. Där var ju rapporten ingen rolig läsning, och det är säkerligen så att man har betalat för mycket för sporten. Som MTG t ex...
SvaraRaderaVäldigt typiskt för marknaden att överreagera år respektive håll varje gång en prenumerationsintäkt ökar och minskar.
RaderaAllt jag behöver för att veta att detta är en fantastisk aktie på lång sikt är min 4-åriga dotter (-; Personalen på Disney-affären i MOS är ytterligare ett bevis på att detta är ett företag som inte lämnar något åt slumpen. Mer väldrillade 20-åringar måste man resa långt bort för att stöta på.
SvaraRaderaDet är såna grejer som säger en hel del om ett företag. Liksom även den ständiga trängseln i Disney-butikerna.
Radera