fredag 15 januari 2016

Apples kursresa och rapport


Jag minns en artikel jag läste året efter att Steve Jobs hade gått bort. Ekonomijournalisten byggde sitt case om att Apple nu var på dekis på att han hade hört en vän berätta att han nyligen hade ätit lunch med en Apple-anställd som för första gången hade frågat om de inte skulle ta kaffe på maten. Att personen i fråga inte verkade ha bråttom tillbaka till jobbet var enligt journalisten ett tydligt tecken på att Apple utan Jobs var ett företag på dekis.

Exemplet ovan kanske är lite extremt, men inte långt ifrån var landet ligger när vissa analyshus och ekonomijournalister tävlar om att skriva den mest extrema baisse-analysen av världens högst värderade företag. Det börjar med en ”analys” byggd på ospecificerade rykten   i leverantörsledet, vilka snabbt förvandlas till sanning och diskussionen är igång: Hur kan det komma sig att iPhoneförsäljningen rasar? En dålig kvartalsrapport från en underleverantör tas som bevis trots att kvartalsrapporter visar förra kvartalet och ryktena ifråga handlar om produktionsorder för kommande kvartal… Don’t let facts ruin a good story! Det finns alltid någon tänkbar katastrof bakom hornet som kan ge länkklick.



Nåja, inget är nytt under solen, när Apple till för ett par år sedan hade en mycket lägre produktionskapacitet så handlade larmrapporterna (1, 2, 3, 4, 5) oftast om att Apple hade produktionsproblem. Idag när man har en oerhört större produktionskapacitet för iPhone (och övriga produkter förstås) så handlar ryktena istället om att försäljningen och/eller att Apples beställningar hos leverantörerna faller.

Apples ras med över 30 % på massor av negativa rykten det senaste halvåret är egentligen samma tur som aktien tog under vintern och våren 2013. Septemberkvartalet 2012 visade 58 % ökning av iphoneförsäljningen och ingenting borde ha kunnat hejda aktiens uppgång. Förutom analytikerna och journalisterna som vill höras i bruset som effektivt sänkte aktien ned i källaren.




Vid analytikerkonferensen som följde efter nästkommande rapport var Tim Cook väldigt tydlig ang. denna typ av rykten:

I know there has been lots of rumors about order cuts and so forth and so let me just take a moment to make a comment on these. I don’t want to comment on any particular rumor because I would spend my whole life doing that but I would suggest it’s good to question the accuracy of any kind of rumor about build plans.
I’d also stress that even if a particular data point were factual it would be impossible to accurately interpret the data point as to what it meant for our overall business because the supply chain is very complex and we obviously have multiple sources for things, yields might vary, supply performance can vary. The beginning inventory positions can vary, I mean there is just an inordinate long list of things that would make any single data point not a great proxy for what’s going on.

Hur blev facit efter alla dessa larmrapporter? Tja, inte som analytikerna trodde i vilket fall. Tvärtom mot vad som sagts hade iPhone ett fantastiskt julkvartal, ett svagare marskvartal varefter den bara fortsatte att öka. Bruttomarginalen sjönk av olika skäl kraftigt, vilket INGEN analytiker hade förutspått, varefter den har stärkts år efter år. Ipad hade en fantastisk tillväxt hela tiden. Det blev som det brukar bli för Apple- övertiden stark tillväxt men stora variationer mellan kvartalen. Surprise!

Aktien hade allt annat än blandad utveckling: Från runt 100 dollar ned till 55 dollar (pre split). Senaste året har den fallit från som högst över 130 dollar ned till under 100 samtidigt som vinsten per aktie har ökat med ofattbara 43 %.






Nästa rapport
Vad kan vi då anta att rapporten den 26:e innehåller och hur kommer den att stå sig mot förra årets?

Det viktigaste ledtråden får man förstås från Apples guidning. Apple brukade tidigare guida mycket lågt men sedan ett par år ligger man i regel alltid en bara en bit under det faktiska resultatet, men på julen har det varit mer än så. Vad många missar är att Apple i mycket stor omfattning vet i förväg hur mycket man kommer att sälja, framförallt av iPhone som är långt över 60 % av vinsten. Detta för att alla operatörer och andra som är återförsäljare måste garantera månatliga miniminivåer som de inte kan komma ur. Lejonparten av försäljningen är alltså redan känd och man vet förstås också vilka kostnader man kommer att ha för produktionen ett kvartal i förväg varför man kan guida både intäkter och bruttomarginal mycket säkert.

Inför julkvartalet 2014 guidade Apple 65 miljarder i försäljning och 38 % marginal. Utfallet blev 75 miljarder och 40 % marginal. Vinsten landade på 18 miljarder dollar eller 3,06/aktie.

Detta år höjdes guidningen rejält: 76,5 miljarder i försäljning (+18 %) och 39,5 % marginal. Att Apple skulle underskrida dessa siffror är förstås helt omöjligt. 

Vad som redan är känt är att Apple har utnyttjat årets låga aktiepriser till att köpa tillbaka många aktier, vilket förstås påverkar VPA. Årstakten är just nu runt 5 % minskning.

Vi står alltså inför följande märkliga realiteter:

Apple guidar 18 % högre intäkter än de guidade i fjol, 2 % bättre marginal och vi vet att de har köpt tillbaka minst 5 % av aktierna.
Analytikerna tror på 6 % ökning av vinsten per aktie (från 3,06 till 3,24)...

En andraklassare ser att detta inte går ihop. Enbart återköpen ger den ökning som analytikerna förutspår, det behövs ingenting av ledningens guidning! Lägg sedan till att vi vet att Apple säljer oerhört bra i Kina, att intäkterna lyfts av Apple Pay, Apple Music och Apple Watch som inte fanns förra året samt nya Apple TV som är helt omarbetad till en mycket mer attraktiv produkt.

På nedsidan finns att iPad sjunker med typ 10 % i årstakt, men detta äts upp av att jämstora Mac ökar ungefär lika mycket. Man har också guidat för en halv miljards ökade "OpEx" (här syns det enorma antalet nyanställningar, framförallt till Titan-projektet, dvs fordonet!) och man ökar sin CapEx-budget rejält detta år, men det slår förstås igenom med fördröjning då avskrivningarna är det som syns på resultatet. Dock ska man inte underskatta att investeringarna i nya produkter blir en allt större kostnad för Apple. Hade man bara koncentrerat sig på att sälja så många iPhones som möjligt hade man haft klart högre vinst men varit ett företag som stod illa rustat för framtiden jämfört med vad man har idag.




Slutsatser och egen prognos

Slutsatser att dra är till att börja med att Apple kommer att slå "konsensus" och troligen väldigt mycket. Det är bara en fråga mellan vad man väljer att tro på, de analytiker som mer eller mindre alltid har fel eller Apples ledning. Om man guidar 18 % mer än i fjol, vilket aldrig hänt förut, VD säger att man kommer att öka försäljningen av iPhone så kommer den att öka med minst 10 % från förra året, vilket ger minst 82 miljoner iPhones (mot 74 förra året).

iPad tror jag får stöd av nya iPad Pro med högre pris och marginal samt att det är en annorlunda, f.ö. fantastisk, produkt så jag tror inte man minskar med mer än 5 % till 20,5 miljoner sålda enheter.

Skulle man göra en extrapolering av hur mycket Apple slog sina prognoser förra julkvartalet och föra över siffrorna på detta år så skulle man sälja 88 miljoner iPhones, ha 41 % bruttomarginal och en vinstökning per aktie på 24 % till 3,8 dollar. Mot detta talar att man fick en väldig skjuts av att man för första gången sålde "stora" mobiler och försäljningen troligen överraskade ledningen positivt. Vad som talar för mycket stark VPA är att återköpen varit minst 5 %, troligen mer då man förstås har utnyttjat svagheten hos aktien de senaste två månaderna.

Jag väljer dock att vara lite konservativ och tror på (minst) 3,5 dollar per aktie.





14 kommentarer:

  1. Tack för utmärkt blogg.
    Ja nu är väl dessutom Apple inne i en "tyst period" vilket betyder att analytiker kan ljuga om vad som helst utan att bli motsagda:)! Kommentaren till allt får väl bli rapporten 26:e.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Mycket bra och intressant inlägg (som vanligt). Apple är redan mitt största innehav, men man blir ju onekligen sugen på att öka innehavet. Hur tänker du? Fyller du på inför rapporten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle öka om jag kunde men har dessvärre i vanlig ordning inga kontanter. Nu när allt annat gått ned vill jag inte sälja annat heller.

      Radera
  3. eftersom han prisar apple så mycket så tycker man ju att han borde öka? :)
    Dock finns det ju såklart andra intressanta bolag, disney gick ju ner ganska mycket samt att det alltid är trevligt att fånga upp lite starbucks.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Tack för fantastiskt analys. Håller tummarna för att den kommer stämma!

    Här är en länk till en artikel du kanske kan gilla :)
    http://ophirgottlieb.tumblr.com/post/137223033864/apples-secret-is-out-iphone-is-crushing-it-in

    SvaraRadera
  6. Håller med dig om allt och har dubblat mitt innehav senaste veckan. Var hittade du apples guidance inför årets julkvartal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras ir-sida har alla Q-rapporter och samtliga innehåller guidning för nästa kvartal.

      Radera
  7. Håller också med dig. Däremot är jag inte lika säker på hur marknaden kommer att reagera efter rapport. Kan säkert gå med mer trots vinstökningar då något nyckeltal alltid kan tolkas negativt. På lång sikt ser det däremot väldigt bra ut tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite hopplöst att förutspå men nu är vi på väg mot sjuan så en stark rapport borde ge hållbar styrka i aktien jmf mot förra året då oron för att det skulle komma en s-uppdatering satte in.

      Radera
  8. Tack som vanligt Lou... Uppskattar alltid dina kommentarer inför rapport...
    Återkom gärna efter rapport med lite uppföljning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Det kommer kommentarer nästa vecka.

      /Magnus

      Radera