tisdag 24 november 2015

Disneys senaste kvartal


Lite sent omsider tänkte jag kommentera Disneys Q4 som släpptes i början av månaden. Egentligen finns inga överraskningar utan rapporten är ytterligare ett bevis för att marknaden överreagerar och att det går att tjäna stora pengar på detta. Förra kvartalet var Disney "refreshingly open" (som VD:n Bob Iger sade vid senaste analytikersamtalet) om det faktum att man sett en viss nedgång i antalet abonnenter på sin enorma sportkanal ESPN. Marknaden gick bananas och handlade ned aktien med 25 % på kort tid.

Jag kände då att stunden var kommen och jag köpte en första post på 97 dollar, vilken nu är upp runt 22 %. Detta är precis samma sak som med Apple 2012-13 och Starbucks sommaren 2012! Små obetydliga hack i kurvan för företag med en enormt stabil intjäning gör att aktien rasar och vi långsiktiga gör otroliga vinster under förutsättning att vi är tillräckligt pålästa om företaget att genomskåda vansinnet. Detta är som en licens att trycka pengar!




Rensat för engångsposter ökar Disney vinsten med 35 %, i viss mån dock dopat av att man precis som Apple och Starbucks passar på att återköpa extra mycket aktier när kursen faller idiotiskt samt att man hade en extra vecka i kvartalet detta år. Oavsett allt detta var det förstås ett mycket bra kvartal!

Om man ska nämna några fina takeaways från rapporten och framförallt analytikersamtalet (finns att lyssna på via deras IR-sida) så cashar man som alltid in allt mer på att man kan köpa (dyra) företag som Lucasfilm, Pixar och ESPN och sedan lösgöra en massa värde genom att man har en så fin apparat för att skapa nytt och inte minst marknadsföra dessa alster på en helt ny nivå.

Starwars-merchandise slår uppenbarligen redan nu alla kända rekord, men denna försäljning får inte intäktsföras innan premiären den 16 december, Pixar-divisionens "Insidan ut" har redan dragit in över 800 miljoner dollar i biljettintäkter) att jämföra med rekordet Frost som dragit in 1,2 miljarder, men detta sedan 2013) och man lyckas strålande med att istället för att styras och förlora på att folks medievanor förändras snabbt dra nytta av detta genom att skapa just dessa kanaler, framförallt appar, som ger möjlighet att titta på vadsomhelt varsomhelst.

Det enda jag kan beklaga är att jag inte satsade större från början men jag kommer att öka när aktien dippar och tror att jag fortfarande kommer att äga Disney om 10 år, precis som H&M, Apple och Starbucks.





4 kommentarer:

  1. Hittills $50 miljoner i intäkter för förköpta biljetter till Star Wars. Ser lovande ut. Köpte mina första aktier när den stod som högst och dubblade antalet aktier när den nästan bottnat. Håller med dig, ett bolag att behålla. Kan rekommendera boken "Creativity Ink" av Ed Catmull som handlar om hur Pixar kom till, hur en kreativ företagskultur skapas samt deras filmers bakgrundshistoria. Ed Catmull är hösta chefen för animations studion Disney/Pixar.

    SvaraRadera
  2. Vid vilken nivå köper du mer, Lou?

    SvaraRadera
  3. Hej!

    En helt annan fråga... Hur tänker du kring Vokswagen aktien nu? Vet att du har dem i tankarna då pratade om dem i Börspodden. Köpläge?

    SvaraRadera