onsdag 28 januari 2015

Apples julkvartal och 2015


Apples julkvartal var som alla redan vet monstruöst stort och då ska man tänka på att man hade kunnat sälja fler iphones om man hade kommit i kapp med produktionen och att dollarns förstärkning kapade fyra procentenheter på omsättningen och därmed ännu mer på vinsten. Man tjänade trots det mer än något annat företag har gjort under ett enskilt kvartal. Vinstökningen var 38 % (30 % omstättningsökning) men tack vare det stora återköpsprogrammet blev vinsten per aktie otroliga 48 % högre än  samma kvartal i fjol. Aktien rusar förstås idag. För oss som har köpt och hållit AAPL-aktier är det bara att konstatera att det är väldigt lönsamt att ha rätt i kombination med tålamod.

Apple har krossat allt motstånd, Samsung faller handlöst, Apple är störst på de stora marknaderna (USA, Kina, Japan, många EU-länder) och man tar mer eller mindre alla vinster i mobiltelefonsegmentet. Det är mycket svårt att tro att de kommande kvartalen kommer att innebära någonting annat än rejäla omsättnings- och vinstökningar i förhållande till motsvarande kvartal 2014. Inga moln på den himmelen med andra ord.


Långt viktigare för framtiden tror jag dock att två faktorer blir: att man idag breddar sin kundbas i oerhört snabb takt samt det faktum att Apples storlek inom mobila enheter, men nu även stationärt, gör att de tjänster kopplade till iOS nu nästan per automatik blir standard, nu senast manifesterat i Apple Pays uppenbarligen enormt snabba acceptans bland handlarna och bankerna.

Två nyckeltal visar hur snabbt Apples kundbas ökar: 10 % och 50 %. Av de uppskattningsvis 65-70 miljonerna iPhone 6 som såldes i kvartalet var det endast drygt 10 % av de tidigare användarna som uppgraderade. Detta är förstås naturligt: vi vet att nästan alla iphone-användare byter (något längre än)  vartannat år, men under ett enstaka kvartal är det ju bara var åttonde eller nionde som kan byta. Alla andra läggs till kundbasen och återkommer om två år, precis som fallet varit under iPhones historia, nu bara i enormt mycket större skala mot tidigare. Vi kan se detta tydligt i statistiken, iPhone har sedan starten alltid sålt mer i samma kvartal året efter och tillsammans med alla som bytt från Android över tiden och de som är nya som smartphoneanvändare, numera framförallt i utvecklingsländerna, blir det med tiden enorma antal som säljs varje kvartal.





Av iPads köpare är det 50 % som är nya kunder. Att den fallet ung. 15 % mot förra året nu beror inte på att den inte är populär längre utan att man inte byter den vartannat år nu när de som kom för två år sedan är tillräckligt bra för att behållas ett eller två år till. De 50 % nya kunder är det vi ska koncentrera oss på, precis som Apple själva säger. Dessa breddar kundbasen med kanske 30 miljoner användare per år, allt fler av dem i företag. De kommer sedan att uppgradera om tre-fyra år och vi kommer att få samma uppochnedvända pyramid som med iPhone. Allt kommer att gå mycket långsammare, men med tiden blir det stora omsättningsökningar här också. Problemet är väl mest att alla jämför den med iPhone som är världens mest framgångsrika produktlansering.


Jag tycker det vore klädsamt om i alla fall några av dem som så uppenbart har haft helt fel om Apple och iPhone de senaste åren kunde erkänna det. Vi vet inte hur framtiden blir, men idiotier om att "Apple is doomed" (1, 2, 3, 4, 5), "Android vinner" (1, 2, 3, 4, 5), "Apple kan inte klara sig utan Steve Jobs" och liknande visade sig vara objektivt fel (1, 2, 3, 4, 5).
Vi kan alla ha fel men om man ska ha någon trovärdighet kvar så måste man också kunna erkänna istället för att, som så många analytiker gör idag, kasta sig över alla Apples nyheter i hopp om att få rätt om någonting till sist (1, 2, 3).

Ni hade fel, håll tyst nu och gå ut härifrån. Tack för visad hänsyn.

 
 

8 kommentarer:

  1. Jag tror att du hoppas på lite för mycket tyvärr! Redan samma dag läser man många reaktioner från "Analytiker" som bland annat pratar om att det nu kommer att bli tuffa jämförelsekvartal under 2016. Apple kan liksom inte vinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt är övergående, det räcker med att man fortsätter som idag för att aktien ska stiga långt högre. Analytikerna räknas bara kortsiktigt, verkligheten vinner alltid till sist.

      Radera
  2. Tycker d vinner hela tiden, e d samma analytiker som tidigare haft fel enligt slutklämmen i texten månne? Visst, ju bättre det går desto svårare att överträffa tidigare resultat, men ärligt talat begöver man inte överträffa sig själv när man bäst i klassen, d räcker ganska långt att fortsatt vara bäst...

    SvaraRadera
  3. Undrar om inte Apple inom snar framtid kommer vara det enda företaget
    som går med vinst inom mobilbranschen.

    Analytikern Horace Dediu på twitter: "Apple probably captured more
    than 90% of available profits in the mobile phone market during Q4."

    Apple är ju väldigt starka i det att de har en nästintill monopolliknande
    ställning hos de bästa och mest lönsammaste kunderna. En extremt
    kraftfull konkurrensfördel för ekosystemet.

    Undrar också om det fortfarande finns analytiker och "experter"  som
    anser att Apple måste släppa billigare iPhones för att "ta marknads-
    andelar"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas ett konsensus idag som uppskattar att det redan är runt 90 % av vinsterna hos Apple. Otroligt.

      Radera
  4. Lou - behåller du Apple vidare eller säljer du vid denna toppnotering? Om du behåller Apple, till vilken placeringshorisont och varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sålt sakta sedan vändningen men tänker nog sitta still ett tag till om de stiger. Kanske borde minska med 5-10 % ett par gånger om de stiger rejält. Jag tänker dock behålla en stor mängd så jag tror att aktien/företaget kommer att stiga långt, långt över dagens nivå de närmaste åren.

      Radera