Apples iPad lanserades för 4,5 år sedan och började sedan sälja i snabbare takt än när iPhone kom ut på marknaden. Nu har dess tillväxt först mattats och på senare tid har den sjunkit, senaste kvartalet med 9 % mot året innan.
De reaktioner som varit på iPad tycker jag är högintressanta då de säger så mycket om hur marknaden tänker. När man sålde mycket snabbt och bra trodde många att den skulle ta över tronen från iPhone som Apples största kassako. När försäljningsökningen bromsades hette det allmänt att det var Android-plattorna som "konkurrerar ut" iPad, vilket tystnade rätt snabbt när det blev uppenbart att dämpningen var densamma för alla tillverkare förutom de som säljer rena filmvisare för typ 50 dollar. Nu när försäljningen har minskat (marginellt) är uppfattningen att plattdatorerna "inte blev den succé" man trodde och att "PC:n inte hotas".
Det intressanta med dessa reaktioner är att de som vanligt inte lyfter blicken ett dugg och söker orsaker och verkan utanför det för dagen uppenbara.
Grundläggane för att förstå iPad och iPhones första år på marknaden är att iPhone hölls tillbaka av minst tre skäl som inte hade någon motsvarighet för iPad:
- Potentiella iPhone-köpare satt fast i tvååriga kontrakt med sina dåvarande mobiler.
- iPhone var revolutionerande, men det fanns liknande mobiler och det var ännu inte möjligt att installera köpta appar- iPhones verkliga revolution
- iPhone var mycket dyr och Apple saknade stöd hos de allra flesta operatörer
Detta är inga småsaker, utan framförallt låsningen till gamla kontrakt och den långa tid det tog för Apple att få världens övriga operatörer att acceptera deras drakoniska krav på minimibeställningar (Verizon var t.ex. tvunget att köpa minst 32 miljoner exemplar över ett antal kvartal för att få sälja iPhone) gjorde att iPhone inte tog verklig fart de första åren.
iPad hade som sagt ingenting av detta- det var en revolutionernade produkt som kom ut på en marknad där existerande plattdatorer sågs som skämt och i minst tio år misslyckats med att göra någon glad. De var hyfsat billiga, inte minst eftersom konkurrensen i stor utsträckning var nya PC , vilka var dyrare än iPad, och väldigt dåliga notebooks i liknande prisklass som iPad. Vi var dessutom väldigt många som helt enkelt hade längtat efter en skärm att ta med sig till fåtöljen eller på pendlingen, mycket större än dåtidens små mobiler varför läsning, spel och filmtittande nådde helt nya höjder.
Varför mattas då försäljningen, om det inte är för att konkurrenterna lyckas, Samsung säljer ju t.ex. som jag skrivit många gånger förut, knappast några plattdatorer, utan skänker bort dem. Jo, just därför att så många köpte under de två första åren och eftersom iPad inte säljs med abonnemang och byts ut efter två år av sina användare så sitter väldigt många idag på version 1-3 och är helt nöjda med dem. De uppgraderar sig också, men eftersom det tar längre tid, kanske 50-100 % längre än för smartphones så minskar just nu försäljningen.
Att påstå att försäljningen faller pga att folk istället köper PC eller att folk har ledsnat på plattdatorer är vansinne när de som köper till mycket stor del fortfarande är förstagångsköpare. Som Tim Cook sade på analytikerkonferensen- "ingen mättad marknad har 50 % förstagångsköpare".
iPad är helt enkelt en annan produkt än iPhone och dess nuvarande och framtida försäljning kommer att ge ett enormt bidrag till Apples vinst, oavsett hur iPhones graf ser ut i jämförelse.
Att vissa dessutom väljer en ny Mac istället för en ny iPad, vilket en del svarar, är mycket bra för Apple då man tjänar mer på Mac-försäljningen. Att en del väljer en iPhone 6 Plus istället för en iPad Mini är förstås VÄLDIGT bra för Apple då försäljningen i detta fall går från den produkt man säljer med sämst marginal till den som har Apples allra högsta marginal.
Jag skulle också vilja tillägga att en tablet kommer efter en mobiltelefon i "teknikbehovstrappan". Varenda människa i västvärlden idag måste i princip ha en mobiltelefon. En tablet måste man inte ha på samma sätt. Vid begränsade ekonomiska medel så att man tvingas välja mellan en smartphone eller en tablet bedömer jag att 0% skulle välja en tablet. En smartphone är ju en mini-tablet kan man säga, många har dessutom stationära datorer eller laptops både hemma och/eller på/från jobbet som de kan använda som i mångt och mycket fyller liknande funktioner som en tablet.
SvaraRaderaI övrigt håller jag med dig i din analys. Man ska även komma ihåg att varje person som köper en iPad efter att ha köpt en iPhone, därmed höjer trösklarna för att byta bort Apples "ekosystem", genom alla synergier som finns via iCloud, köpta appar man kan dela, etc. Därmed bedömer jag att man kraftigt ökar chansen att den personen köper en iPhone igen nästa gång man byter telefon.
Tack för ett mycket bra inlägg.
Vänligen,
Mr Pennypacker
Ursäkta mycket sen publicering, jag hade inte sett ditt inlägg. Bra tillägg!
SvaraRadera