tisdag 3 juni 2014

It's déjà vu all over again...


Likheterna var slående mellan Apples WWDC igår och anno 2011. Extremt tunga och betydelsefulla satsningar på mjukvara, utvecklarna och olika tjänster båda gångerna. Satsningar som 2011 kretsade mycket runt iCloud och alla dess olika delar (lagring, synkronisering, iMessage osv) och i år på extrem synkronisering och sammanflätning av Apples olika enheter (ring från din Mac, alla enheter känner av varandras närhet, hoppa fritt emellan dem och liknande).
 
 
 
Vad som förmodligen blir ännu viktigare på sikt var det nya programmeringsspråket Swift som blev väldigt väl mottaget av utvecklarna i publiken, smartare CPU-användning och framförallt den nya möjligheten för appar att kommunicera med varandra och dessutom använda Apples hård- och mjukvara på ett helt nytt sätt som t.ex. fingeravtrycksigenkänningen.
 
Med HealthKit, HomeKit och CloudKit har grunden utan tvekan lagts för Apple som hub för andra företag för betalning (via TouchID), hälsa och hemautomation liksom för egna initiativ inom dessa områden. Detta är potentiellt extremt lönsamt inte bara för att det ligger så perfekt i tiden utan även för att Apple i princip kontrollerar det övre prissegmentet och därmed den välbeställda delen av marknaden, dvs den som man kan tjäna pengar på, för Apple naturligtvis men också licensierade företag.
 
Möjligheterna att ha relevant (!) information om sin hälsa, data osv direkt tillgänglig liksom kvalificerad (som Mayo-kliniken och Nike) tolkning av hälso- och träningsinformation har potential att förändra vårt förhållande till sjukvård och olika fysiska coacher. Möjligheterna är oändliga om de tas tillvara dels av Apples wearable(s) och apputvecklare. Disruption ahead?
 

 
Swift skall också tydligen försvåra översättning av iOS-appar (vilket nästan alltid är första/enda anhalt för utvecklare) till Android-versioner och är därmed i samma anti Android/Google-anda som höstens stora överraskning, 64-bitarsprocessorn, vilken inte Samsung kan kopiera rakt av helt enkelt eftersom Android är 32-bitar. Den högre svansföringen mot Google och Android var också väldigt tydlig i presentationerna där man inte bar lyfte fram Androids patetiska versionshistorik (9 % av användarna kör senaste versionen) utan levererade rejäla verbala sparkar mot sin lågpriskonkurrent.
 
Mjukvara styr idag allt mer av samhällets funktioner men det är inte det som räknas på marknaden, som vill ha hårdvara, grejer som syns. När jag läste om allt som presenterats 2011 trodde jag att marknaden skulle ta emot det med öppna armar. Så blev inte fallet och aktien föll 20-30 % ned mot 320 månaderna efteråt eftersom alla var så besvikna på att det inte presenterats någon ny iPhone eller annan ”nyhet” värd namnet.
 
De nyheter som presenterades igår är oerhört mycket viktigare än de uppmärksammade utseendeförändringarna i iOS förra året som så många, inte minst analytiker,  hänger upp sig på. Vi får se hur kursreaktionen blir i år, den föll inte så mycket som den brukar vid Apple presentationer så marknaden tycks i alla fall ha lärt sig någonting av historien. ”Internet of things” och hälsa är väldigt hypat idag och kan utan tvekan påverka kursen för Apple som för ovanlighetens skull är populärt på marknaden idag (analytikerna verkar i vilket fall förstå betydelsen liksom vissa teknikföretagsledare).
 
Det går inte att överskatta hur betydelsefullt iCloud har varit de senaste tre åren för att locka och behålla Apple-kunder. På samma sätt kommer den ökade integrationen av iOS i människors liv att bli allt viktigare i framtiden och generera enorma kassaflöden.
 

Värdefull innovation?
 
 
Apple leder utvecklingen och alla andra följer dem. Antingen förstår man detta eller så misstar man diverse illa fungerande och dåligt integrerade produkter och tjänster som andra företag lanserar varje vecka för innovation. Apple smider medan järnet är varmt, väntar tills produkten är 100 % färdig innan man lanserar den så både hård- och mjukvara fungerar nästintill perfekt från start och skapar enorma habegär från kunderna. Detta får resten av världen förhålla sig till.
 
Det är det som är unikt med Apple.
 

12 kommentarer:

  1. De flesta nyheterna är stulna rakt av från Android, t ex interaktiva notiser, 3e parts tangentbord, prediktivt tangentbord och widgets (om än bara i notification center). Allt detta har funnits till android i många år. Det är uppenbart att det var länge sen Apple ledde utvecklingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tror att folk köper prylar endast på grund av vem som har mest funktioner så har du helt missuppfattat vad Apple gör bra. De flesta Android-haussarna tycker att fler funktioner betyder bättre. Tro det eller ej men en stor andel konsumenter bryr sig inte(och vissa kan inte heller) att man roota en Android eller hålla på med inställningar och annat pill. Jag säger inte att det är bättre eller sämre. Jag menar bara att det kan vara farligt att ta sina egna preferenser för vad som är bra och låta dessa styra sina investeringsbeslut. Jag äger endast en Ipod 6th gen men kan ändå förstå storheten i Apple affärsmodell och övergripande produkterbjudande.

      Att vara först på marknaden med ett helhetskoncept är innovativt. Att vara först på marknaden med en produkt (läs samsungs smarta klocka) som fungerar dåligt och som ingen knappt köper är det inte. Apple är ett varumärke, förstår man inte det så vet jag inte vad jag ska säga.

      Radera
    2. Gustav: på vilket sätt är nedladdningsbara tangentbord osv en Android-innovation? Det är ju utvecklare som kommit på att byta ut alla tänkbara delar av systemet. Widgetar var verkligen inte först på Android, de fanns på Win och Mac för länge sedan.

      En liten nyhet för dig kanske är att Android och Google play är fullständiga rippoffs från Apple.

      Radera
    3. Apple var inte först med programbutik för mobiltelefoner. Ikonbaserat pekskärmsmobiloperativsystem var Apple heller inte först med. Du är verkligen en fanboi ut i fingerspetsarna när det gäller Apple. Fakta är att Apple inte innoverar, de stjäl. Det finns inte en enda delkomponent i Ios eller Iphonen som vi inte tidigare hittar hos konkurrenterna.

      När det gäller "marknaden håller inte med" kan det vara värt att påpeka att Android numera håller över 80 procent av marknadsandelarna för smartphones.

      Radera
    4. Ett litet tips till en som har såna otroliga antipatier för Apple: titta på presentationen av första iPhonen och lyssna på teknikjournalisternas och övriga nerdars i publiken reaktioner så förstår du kanske också vilket jättekliv denna var https://www.youtube.com/watch?v=vN4U5FqrOdQ.

      Ingen hade sett något liknande och det spelar ingen som helst roll att det fanns ikoner, stora skärmar och liknande på diverse misslyckade modeller från andra tillverkare, den moderna smartphonen var här och sedan tog det ett par års hårt arbete innan någon var ikapp (det finns gott om vittnesuppgifter från personer på konkurrentföretag om hur de antingen inte kunde tro vad de såg eller avfärdade det som en leksak samt hur hårt de sedan fick slita på t.ex. Nokia för att komma ikapp).

      Eller titta på när Macintosh presenterades och ingen tidigare hade sett något liknande, dvs det grafiska gränssnittet (https://www.youtube.com/watch?v=2B-XwPjn9YY). Antar att Apple bara kopierade när de med Apple II lanserade den första persondatorn. Eller varför inte när man sin vana trogen lanserade den första vettiga mp3-spelaren för att inte tala om iTunes och MacBook Air.

      Antar att iPad också bara var en kopia, Microsoft, HP (där jag jobbade då) m.fl. hade ju lanserat massor av feta, tunga, hårddiskförsedda plattadatorer i tio år när Apple presenterade sin och återigen ändrade historien.

      Haters will hate.

      Radera
  2. Jag håller inte heller med. Efter att använt Android privat och iOS på jobbet under flera år är det tydligt för mig att Apple ligger långt efter. Hur det blir framöver återstår att se men idag så är det klasskillnad och inte i iOS favör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppenbarligen håller inte marknaden med dig, de som har möjlighet att välja väljer Apple i de flesta fall, det är varför Apple är så starka i rika länder som Sverige, USA, Japan mfl men säljer förhållandevis lite i Indien och Kina. Hur långt efter ligger man med enda fungerande fingeravtrycksidentifikationen och 64-bitars processor?

      Radera
    2. Men jag är marknaden och väljer varje dag Android före iOS. Och som Gustav påpekar väljer fler än jag detta operativsystem. Apple bygger grym hårdvara - en iPhone med Android hade jag köpt imorgon. :)

      Radera
    3. Dock en väldigt liten del av marknaden och visst, personer i de rikaste länderna som helt frivilligt (alltså inte via jobbkrav) väljer de bästa Android är också en del av marknaden, men försvinnande liten och svår att hålla kvar, se bara på Samsungs stora problem idag, liksom BlackBerry, HTC osv de senaste åren. Jag har två svågrar som är väldigt datorintresserade och skulle aldrig vilja ha Apple-grejer pga sina uppenbara fördomar emot dem, nu har de t.o.m. köpt Asus-plattor som ligger och samlar damm, men de var ju så självklara val för att de "har mus" och annat superviktigt, men egentligen handlar det bara om att inte nedlåta sig att köpa Apples grejer och bli mainstream.

      Jag utgår förstås från investerarperspektivet och Apple är vida överlägset alla andra att lägga under sig lönsamma marknader och

      Radera
    4. Den del av Android som dels är i samma segment son iPhone och väljs fritt dvs av dem som har råd är en liten del är vad jag menar. Resultatet har varit att dessa modellers tillverkare har dukat under mer eller mindre och bara Samsunf, med hjälp av skamlöst kopierande och enorm reklambudget lyckas tjäna några pengar.

      80 % är en siffra som endast existerar på den kinesiska marknaden! men eftersom den är så stor så påverkar den så mycket.

      Det är inte det minsta sant att 80 % föredrar Android, det är helt enkelt en fråga om att kunna lägga tusenlappar respektive hundralappar på sin mobil.

      Radera
  3. Det är så enkelt att de flesta vanliga människor som har lyxen att ha råd att välja väljer Apples produkter. Sedan finns det en klick människor, framförallt teknikintresserade som ogillar Apples produkter eftersom de är så "färdiga" från fabrik och inte kan utökas och konfigureras helt fritt. Sen finns det en kategori som helt enkelt inte kan se och uppskatta Apples design och helhetstänk. Det finns människor som inte kan se och känna kvalitetsskillnaden mellan en Hyundai och en BMW. Alla människor ser inte saker på samma sätt men historien skiljer oftast agnarna från vetet. Så också i företagsvärlden.

    SvaraRadera