fredag 22 november 2013

Enfalden vs verkligheten


Enfalden gör din gälla stämma hörd vad gäller iPads marknadsandel dagarna i ända. Ganska mycket som när genierna på de stora undresökningsfirmorna förklarar att "smartphones" med en tre år gammal version av Android, plastskärm och ett pris runt femhundralappen tränger ut iPhone från marknaden försöker man nu påstå att monstrositeter som säljs för 39 dollar i konsumentledet "tar marknad" från den enda produkt som säljs med vinst. Det är f.ö. samma produkt som äger (!) hela utbildningssektorn, business-segmentet och det självklara valet för alla som har några ambitioner att faktiskt använda den till något mer än se film, typ köpa och köra appar. Slutsatsen som dessa enfaldens apostlar predikar är samma som den alltid har varit- Apple måste börja producera billigt och slåss i detta "race to the bottom" annars tappar man "marknadsandelar". Ingenting nytt under solen här inte.



All försäljning är med andra ord lika, oavsett vad produkten vänder sig till för marknad, vilka andra produkten den konkurrerar med och vilken priskategori den tillhör. Bara för att göra det enfaldiga med att jämställa en filmvisare och en high end-platta än larvigare räknas tv-stickor för usb-anslutning av nedladdade filmer till TV:n som drivs med Android som plattdatorer. Android har alltså gjort att det blivit mycket billigt med "filmvisare", förut var man tvungen att antingen köpa en liten dvd-speare med skärm, vilket var klart dyrare än dagens Android-plattor, eller köpa en laptop och lägga filmerna på den alternativt köpa en stationär dvd-spelare som anslöts till TV:n.

Att anse att dessa produkter är konkurrenter till iPad är precis samma sak som om man skulle börja räkna in finlandskryssningar i segmentet charterresor och sedan om kryssningarna ökar i antal påstå att dessa konkurrerar ut Thailand som resmål för svenskar eftersom Thailand "tappat marknadsandelar till Finland". För att fullfölja analogin skulle våra ointelligenta "analytiker" snabbt dra slutsatsen att Fritidsresor tappar mark mot Silja Line och Viking Line eftersom man envisas med att sälja så "dyra" resor till exotiska platser på andra sidan jorden istället för fyllekryssningar à 250 kr till Åbo som "dagens konsumenter efterfrågar".



Misströsta dock inte, det finns ett sätt att mäta relevanta data vad gäller försäljning precis som användandet ovan. Det är de företag som på olika sätt registrerar vilka enheter som använder olika appar eller, som jag nämnde ovan, websidor. En nyinköpt apparat syns ju snabbt på nätet, i vilket fall Apples...

Jag har letat med ljus och lykta efter bra data för nya iPhone och iPad men det visade sig vara så enkelt som att titta in hos Forbes där en journalist har skrivit utmärka artiklar (1, 2, 3) som visar att både iPhone och iPad Air uppenbarligen har sålt fantastiska mängder på mycket kort tid.






Att tänka på vad gäller båda dessa grafer är framförallt att antalet enheter i användning ("installed base") var klart mindre förra året (68 % fler iPads har totalt sålts idag mot för ett år sedan och 53 % fler iPhones), vilket betyder att Apple måste sälja många fler enheter för att komma upp i en procent av alla som används. Ökningen är alltså mycket större i enheter räknat än i procent.

Som synes är iPad Air en enorm storsäljare från första dagen. Om man sedan lägger ihop de två nya modellerna av iPhones så framkommer ökningen än tydligare än i grafen ovan. Naturligtvis finns det felmarginal i form av hur många av dem som sålts som fortfarande används, hur många som såldes av "förra årets" modell i fjol osv men det går inte att missa att försäljningen kommer att slå förra årets rekord med råge. Själv tror jag på fler än 60 miljoner iPhone och långt över 25 miljoner iPad. Detta har marknaden inte förstått ännu.

Apple tjänar inte bara en massa pengar på att sälja sina "dyra" produkter, deras försäljning slår dessutom nya rekord varje kvartal. Något att tänka på nästa gång du läser hur Apple tappar marknadsandelar och inte minst när man ser hur gruppen "others" hela tiden ökar. Det är kineserna som ligger bakom dessa "others", precis som det endast är i Kina som Android har en andel av försäljningen av smartphones som är ens i närheten av de 80 % som trumpetats ut de senaste månaderna. Annat värt att tänka på att ingen annan än Apple kan ens sälja (!!!) stora, dvs runt 10 tum, modeller, Samsung använder dessa till marknadsföring av sina andra produkter, man får en om man köper en TV och liknande. Dell, Asus, HP och de andra har inte lyckats sälja någonting i denna storlek.


Ny Teknik den 23 oktober:

Apple tappar mark


På tisdagskvällen hade Apple sitt andra stora event för året. Vd Tim Cook visade upp två nya surfplattor, och sänkte priset för sina gamla Ipad mini-modell.

Han var tvungen att göra något radikalt. Apple har tappat marknadsandelar på marknaden för surfplattor.

Tim Cook presenterade först siffror som imponerar.

Apple har hittills sålt 170 miljoner Ipads och har 475 000 appar tillgängliga för sina plattor på Appstore.

Men bolaget dominerar inte marknaden för surfplattor som tidigare. För ett år sedan hade Apple en marknadsandel på 60 procent. Nyligen presenterade analysföretaget IDC att Apples andel för andra kvartalet i år var nere i 32 procent.

För första gången någonsin sålde Apple färre Ipads under ett kvartal (kvartal 2 2013) jämfört med samma period året innan.

En kraftig nedgång med andra ord. En förklaring till det stora raset är att Apple väntade till hösten med att presentera sina nya Ipad-modeller. Men en rejäl nedgång hade det blivit ändå.

Samsung har klättrat rejält. Från en andel på 7,5 procent under andra kvartalet förra året, till 18 procent under samma kvartal i år.

Analysföretaget Gartner räknar med att surfplattor med operativsystemet Android kommer att ta hälften av marknaden för helåret 2013. Medan Apples andel kommer att hamna under 50 procent.

Många Androidmodeller är väsentligt billigare än Apples, vilket förklarar varför Tim Cook valde att sänka priset på sin gamla Ipad mini från 329 till 299dollar. I USA säljer Amazon sin populära Kindle för 229 dollar.

Det kommer också allt fler plattor på marknaden. I går lanserade Nokia sin första variant. Även Google, Sony och asiatiska tillverkare som Asustek och Lenovo lanserar egna modeller.

3 kommentarer:

  1. Noterar att ipad 3's användarandel är ungefär lika stor som den för ipad 4, och detta trots att ipad 3 bara såldes under halva tiden jämfört med ipad 4!
    Detta tyder på att ipad 4 upplevdes som en alltför liten uppdatering för att folk skulle uppgradera och att tillväxten för stora ipad således inte är något vidare.
    Vidare kan man se att under samma period som ipad air gick från 0 till 2.2% av alla ipads, så gick den ursprungliga ipad mini från 19.6 till 20.6 och den nya ipad mini 2, bara från 0 till 0.3%. Således är ipad mini framför allt en lågprisprodukt, och ipad mini 2 en felsatsning från apples sida.

    SvaraRadera
  2. Du tolkar statistik ungefär lika framgångsrikt som professionella analytiker...


    Det är dagar från start som visas, inte totalt antal. iPad mini 2 är inte tillgänglig på marknaden utan man får vänta flera veckor varför de köpta inte finns tillgängliga ute på marknaden. Jämför mini och mini 2 från start och mini 2 säljer troligen bättre trots sin nedtonade entré, att den inte kunde föreställas osv plus att förra årets total var mycket lägre än dagens.

    SvaraRadera
  3. Håller med Lou om detta. Själv fick jag tag på en ny Ipad mini först idag, och då hade jag förbeställt den i en Mac butik. Detta gäller visserligen Sverige, men gissar att det inte har varit så lätt att få tag på en ny mini i USA heller.
    /Henric

    SvaraRadera