lördag 27 juli 2013

Starbucks det nya McDonald's


Efter de senaste årens fantastiska och målmedvetna arbete Starbucks lagt ned på att bredda både sin närvaro i världen och caféernas erbjudande till kund känns veckans liksom de senaste årets kvartalsrapporter ge kvitto på att detta är extremt lyckat.

Som jag skrivit det senaste året sedan jag själv köpte Starbucks mellan 43 och 47 dollar vid raset förra våren och sommaren känns det som att Starbucks gör mer eller mindre allting rätt. Att man sedan har haft tur med kaffepriserna är förstås inte ledningens förtjänst, men detta är långt ifrån det mest betydelsefulla i denna framgångssaga.

Man lärde sig av alla sina misstag när man för 5-10 år sedan gjorde det stora misstaget att satsa på expansion före lönsamhet i jakt på omsättning (läxa att lära sig för vissa teknikbolag kan man tycka). Trots sina 13000+ caféer i USA expanderar man stort och deras nya ställen hör till deras mest lönsamma redan från start. Satsningen på ny mat och dryck genom uppköpen (Teavana, Evolution Fresh och La Boulange) verkar vara väldigt lyckade och man hanterar Internet, Kina och lojalitetsprogrammen troligtvis bäst i världen av stora globala kedjor, se bara på H&M:s långsamma utrullning av internetförsäljning för att inte tala om McDonald's tafatta försök att bredda sig från snabbmat till café och andra rätter.




Veckans rapport är liksom de senaste 2-3 kvartalsrapporterna närmast löjligt stark. Försäljningen i "jämförbara butiker" ("comps") är upp ofattbara 9 % i USA och urstarka 8 % globalt trots dålig konjunktur i Europa. Man köper sig med andra ord inte omsättningsökningar, de kommer framförallt från befintliga caféer och därutöver från alla årets nyöppnade caféer.

Detta ger i vanlig ordning ung. dubbelt så stor vinstökning som omsättningsökning, nu med fantastiska 28 % på årsbasis.

Viktigast ur ett investeringsperspektiv är dock att Starbucks bara är i början på sin utbredning i världen- Kina växer så det knakar, men det går ännu 13 caféer i USA på varje kinesiskt, i Indien har man bara runt 10 sedan ett år och massor av andra, betydligt rikare men mindre länder som Sverige, är ännu i princip helt openetrerade.

Starbucks är på väg att bli ett nytt McDonald's vad gäller utbredning och lönsamhet, men mycket långt från McD vad gäller kundupplevelse och lojalitet. 

Enjoy the ride!


4 kommentarer:

  1. Jag köpte mina på 48 och det var mycket tack vare dig som jag upptäckte detta fina företag, så tack för de!

    /Plutusson

    SvaraRadera
  2. Tror du således att det inte är en dum idé att gå in i Starbucks även om den i dagsläget ligger på ca 72? Söker efter långsiktiga investeringar och starbucks känns, både genom dina och andras kommentarer, som en sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Starbucks tror jag om fem år genererar tre till fem gånger dagens vinst. Tro bara inte att resan dit blir snabb eller utan tvära kast. Å andra sidan skulle du nog inte läsa mon blogg om du inte visste att utnyttja istf skrämmas av rasen.

      Radera