torsdag 6 december 2012

Starbucks de närmaste åren


Efter att ha lyssnat på Starbucks långa (fem timmar...) anförande på deras analytikerkonferens igår (presentation och webcast m.m.) är jag ännu mer fascinerad av detta företag. Jag förstår också betydligt bättre hur man kan just nu ha så otroligt stark utveckling för att vara i restaurang- och detaljhandelsbranschen. Dessa brukar ju kännetecknas av högst måttlig försäljnings- och vinstökningstakt och framförallt måttlig ökning i befintliga butiker.



Howard Schultz var väldigt, väldigt självsäker vad gäller Starbucks möjligheter att växa lönsamt i många år framöver. Han lovar att man ska bli stark, respekterad och långlivad som GE, vilket ju inte säger lite. Denna framgång, som alltså redan har börjat ge imponerande resultat, kommer av flera mycket genomtänkta, samtidiga initiativ:

  • Nyförvärv för att bredda sortimentet med premiumprodukter- La Boulange (bakverk), Teavana (te), Evolution Fresh (juice).
  • Breddning av kaffesortimentet
  • Wellness-produkter
  • Färdigförpackade drycker (energi, vatten, frappuccino etc.) i detaljhandeln, äver Sverige f.ö.
  • Verismo-kaffebryggaren för hemmabruk
  • Storsatsning på sociala medier (en av världens största på Facebook och Twitter, har 54M följare och är en "friend" ifrån över 90 % av samtliga på FB och har över 3M följare på Twitter, största företag på Instagram)
  • Lojalitetsprogram och förbetalda kort (idag 25 % av omsättningen), pionjär på mobilbetalningar (t.ex. Apples)
Allt sammans förstås utan att förlora fokus på sin kärnverksamhet, etiska riktmärke osv vilket man hade gjort innan krisen för några år sedan.

När flera positiva faktorer sammanfaller i tiden får företag som bekant otroliga resultatökningar eftersom både intäkter och marginaler ökar samtidigt. Det blir X*Y*Z.

Starbucks är ett av världens mest populära och beundrade företag idag, men jag tror att dess bästa dagar ligger framför dem. Troligen är det vi ser idag alltså bara början på någonting mycket, mycket stort.


Kö in till Starbucks första café i Seattle.

9 kommentarer:

  1. Det verkar vara ett riktigt fint företag och jag blir väldigt intresserad, men det är inte direkt någon Apple-värdering om man säger så. Snarare det dubbla. Är det motiverat med P/E 30?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "I would rather buy a fantastic company at a reasonable price than a reasonable company at a fantastic price." Min erfarenhet är att ju längre man håller på med aktier desto mer inser man att Buffett har rätt vad gäller dett. Man ska bara köpa fantastiska företag och för t.ex. Apple, H&M och SBUX får man vara beredd att betala en slant.

      Jag rekommenderar som sagt att lyssna på deras presentationer från förra veckan, det är MYCKET imponerande vad de gör just nu.

      Radera
  2. Mycket bra företag, men är inte billigt. Jag har ögonen på dom men köper inget.

    SvaraRadera
  3. Till vilket pris anser du Lou att SBUX är köpvärt? Tankar du eftersom vid denna nivå eller inväntar du lägre nivåer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte fler när jag ändå sålde allt i min KF i Avanza och flyttade allting till en ny depå så jag har rätt många. Jag har köpt på alla tecken på svaghet, vilket har varit under 50 dollar i samtliga fall sedan i somras, ett par gånger så långt ned som 43-44.

      Aktien är dock värd betydlgit mer, under 60 dollar känns mycket attraktivt för en så stabil snabbväxare som Starbucks. De har större delen av världen kvar att växa i, det kommer de att göra mycket lönsamt av allt att döma, men resan dit blir säkert full av positiva och ibland negativa besked. Så är det alltid, se bara på fantastiska H&M.

      Radera
  4. Apropå Apple. Kolla in Sibas hemsida. Ett visst företag är en egen kategori i menyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apple lever i ett eget universum. Tänk på orden ipad, ipod och iphone i svenska språket. Nästan alla vet vad det är för produkter. INGET annat företags produktnamn är ens i närheten av det igenkännandet hos allmänheten.

      "Ska inte du köpa en ipad?" är en helt normal fråga, "Ska inte du köpa en platta/surfplatta/plattdator?" är inte alls en lika vanlig fråga.

      Radera
  5. Skulle vara intressant att veta hur Starbucks utvecklas i länder med existerande kaffekultur till skillnad från länder som sakanar/har saknat kaffekultur. Bor själv i ett land där det finns en etablerad kaffekultur och Starbucks är nya - vid mina besök har jag fått intrycket att (det höga) prisläget gör att Sb primärt attraherar turister, utländska studenter och (en krympande) rik lokalbefolkning. Ett antal liknande företag ("konceptkaffe") har redan gått i graven och jag har svårt att se hur Starbucks skulle kunna undvika att gå samma väg.
    Och vad ska man tro om England? Ett land som länge saknade inhemsk kaffekultur och där Starbucks är stora - men Sb alltmindre förknippas med gott kaffe? Prisbelönta krönikören Caitlin Moran raljerar kanske något i lördagens Times (http://www.thetimes.co.uk/tto/magazine/article3638418.ece) men belyser att Sb åtminstone tycks ha ett imageproblem i Storbritannien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man ska vara försiktig med att lyssna på enstaka personer smakupplevelser. Jag var i London före jul och liksom när jag var där flera dagar i september var det långa köer på alla Starbucksställen. Kaffet var utsökt alla gånger och jag är väldigt känslig för dåligt kaffe, jag tror inte att många är missnöjda med kvaliten som även går igen i alla andra produkter de säljer inkl. det fantastiska paketkaffe man kan köpa med sig.

      Alla kan konkurreras ut, men liksom Coca-Cola och andra populära märken som folk köper ganska mycket för att de tycker om märket är det väldigt svårt att detronisera Starbucks som liksom Apple och några ytterligare märken förknippas med feelgood för alltfler människor. Starbucks kan INTE jämföras med småkedjor som dessutom oftast är rena plagiat på Starbucks och inte är i närheten av Starbucks popularitet eller deras skalfördelar.

      Radera