torsdag 28 oktober 2010

SEB:s återvinningar


Det var väldigt trevligt idag att se SEB:s positiva kreditförluster. Massmedia trumpeter ut nettot på 197 miljoner, men bakom siffrorna gömmer sig förstås en högre summa eftersom kvartalets gjorda reservationer och tidigare ej reserverade bortskrivningar har dragits av.

Man reserverar drygt 400 miljoner men dessa "äts upp" av återförda tidigare reservationer och de nu nödvändiga bortskrivningarna täcks nästan helt av tidigare reserveringar.

OK, siffror kan lätt förvirra, men mest talande är väl att nettoreserveringarna nu är positiva (328 miljoner) till skillnad från 3Q 2009 då de låg på -2636 miljoner (2Q 2010 var de -575 miljoner). Bokföringsmässigt är det lika med en intäkt.

När man redan nu kan börja "tjäna pengar" (bokföringstekniskt) på sina tidigare reserveringar, precis som Swedbank är på väg att börja göra och redan gör på den svenska marknaden, så är det lätt att förstå att detta fenomen är någon som kommer att få mycket stor betydelse inom ganska kort tid när det kreditsituationen klarnar ännu mer.

Som jag har sagt många gånger tidigare kommer detta att förbättra Swedbanks resultat under lång tid framöver.

3 kommentarer:

  1. Vilket fall idag!

    Ska man slänga in degen i SSAB, hm eller Swedbank nu?

    Grym blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej Lou. Till att börja med stort tack för en av få läsvärda bloggar. Har läst den regelbundet nu sedan jag hittade hit för snart ett år sedan.

    Jag undrar om du har någon som helst uppfattning om ABB och vad du tror om deras framtid? Det skulle vara mycket intressant att läsa vad du tror att de har att erbjuda i framtiden. Och jag hoppas du förstår att jag naturligtvis inte syftar på dagens rapport utan företaget i stort!

    Jag köpte dem själv för 131,60 november förra året. (Mitt första köp faktiskt när jag började med aktier.) Min plan var och är att behålla dem många år.

    Jag är outbildad inom ekonomi och har väldigt väldigt mycket kvar att lära mig. Jag köpte mer på "en känsla" av att ABB är ett bra, inte allt för volatilt företag som kommer gå plus ungefär...

    MvH

    SvaraRadera
  3. Hej Lou. Har en fundering som är off topic från detta inlägget om SEB/Swedbank.

    Många av de bolag du har haussat under en längre tid här på bloggen har mycket riktigt visat sig vara bra köp. Men ett bolag som jag och säkert många andra undrar över, speciellt efter den senaste rapporten, är SSAB.

    Jag läste bla detta mycket intressanta inlägget av Stockman: http://cristofferstockman.blogspot.com/2010/10/skogs-och-stalcykler.html

    Vad är din åsikt, är SSAB fortfarande köpvärt ända upp till 200? Är senaste dagarnas ras bara marknaden som överreagerar, ett tillfälligt hack i kurvan där man kan fynda, eller har du reviderat din uppfattning om den långsiktiga potentialen?

    /D

    SvaraRadera