måndag 22 oktober 2018

Hernö Gin tur och retur


Vissa företag måste man nästan besöka för att förstå. Jag kände redan när jag första gången åkt till Hernö Gin för snart ett år sedan att de är ett utpräglat sådant företag. Upplevelsen är väldigt annorlunda när man får vandra omkring precis där värdet skapas i sådana företag och prata informellt med dem som skapar det. Det påminner hela påminner mig om Evolution Gaming vars verksamhet i Riga jag besökte i våras- innan besöket har man bara sina egna föreställningar om hur det fungerar, efter besöket så vet man.


Vi var 26 aktieägare som igår gjorde resan, en del med buss från Stockholm redan kl. 8 på morgonen, andra tog sig dit själva till Hernös första akteiägarträff. Några av deltagarna hade varit med nästan från starten, de andra hade liksom jag tillkommit under vägen, vilket i praktiken betyder att man kommit in vid spridningsemissionerna 2014, 2017 eller 2018.

Dessvärre är avståndet för de flesta långt till Hernö som ligger i Dala någon mil utanför Härnösand, men förväntansfulla som vi var och tack vare fint väder och minimal trafik gick resan ändå rätt snabbt och vid ettiden stod vi på den plats nedanför destilleriet där man inom några veckor kommer att påbörja bygget av det nya besökscentret, kontoret och ytterligare ett lager.


Hela Hernös verksamhet andas tillväxt. Besöksverksamheten som 2017 omsatte ungefär en miljon kronor har stadigt ökat och med det nya centret kommer man från i sommar att kunna ta emot spontanbesökare och ha en caféverksamhet och erbjuda mat till allt fler grupper. Fokus kommer dock fortsatt att vara gin och att sprida intresset för företaget. Man tänker inte genomföra event som inte har en anknytning till produktionen eller produkten.

VD Jon Hillgren som möter oss med den GT som utsetts till ”World’s best Gin and Tonic” berättar att numera knackar det på dörren alla dagar i veckan från människor från när och fjärran som skulle vilja komma in och titta och smaka. Något som också den sedan mitt förra besök tillkomna skylten ett par meter framför dörren antyder, liksom det nu betydligt större utbudet av souvernirartiklar i presentshopen.


Vi började besöket med provsmakning och en resa i tiden från och med Johns arbete på barer i London via starten för företaget 2011 och de första månadernas mer eller mindre lyckade destilleringar, till den London dry-gin som numera utan tvekan är den produkt som alla förknippar med Hernö och som man säljer med blå etikett och de många utmärkelserna och förra årets stora framgång- att finnas på alla systembutiker i landet. 

Det var här många av mina medresenärer efteråt berättade att de kände skillnaden att höra denna otroliga företagshistoria från källan istället för att läsa om den. En historia om en man som från absolut ingenting tillsammans med släkt och några trogna anställda har skapat ett företag som år efter år har dubblat sin omsättning och flerdubblat sin vinst, vunnit fler priser än något annat gindestilleri i Europa och idag säljs i en allt större del av världen. 

Vi genomför den klassiska provning som jag själv deltog i vid mitt första besök. I ett av glasen finns ”en annan välkänd gin” och i de andra finns olika sorter som produceras av Hernö. Deltagarna får lukta och smaka sig till vilket glas som inte är Hernös och vilket som innehåller deras betydligt starkare ”Navy Strength”. Det är uppenbart vilket glas som innehåller ”den andra” (det visar sig vara Bombay Sapphire) som i sällskap med de andra sorterna känns artificiell och fabrikstillverkad. 


Efter en stund anländer den andre storägaren och sedan januari officiellt anställde CFO:n Mattias Sahlman. Han är Jons svåger och har varit med sedan starten och berättar för oss om hur Jon aningen oväntat 2011 kom till honom och hans fru med frågan om de ville vara med och starta ett gindestilleri på Jons nyligen inköpta gård. Mattias hade från början hand om ekonomin men i takt med att verksamheten har vuxit så snabbt blev behovet uppenbart att ha en fast anställd ekonomichef även om han liksom alla andra måste hjälpa till där det behövs oavsett vad det gäller. 

Det blev förstås många frågor från publiken och jag tänkte sammanfatta svaren nedan eftersom jag vet att många som inte kunde följa med gärna vill veta:

Omsättningen i tredje kvartalet tog som väntat ny fart och man har nu sålt mer än under hela 2017. Detta har bl.a. skett genom samarbetet med Altia som tog hand om alla distribution i Norden och Baltikum från början av september. Altia har även burit frukt genom att man redan har kommit in på färjorna till Tyskland och Polen samt flera nya kunder som man annars inte hade haft någon chans att nå själva. De upprepade sin tro på att gränshandeln (färjor, gränsbutikerna, flygplatser och inflight) med Altias hjälp inom något år kommer att omsätta minst lika mycket som man totals sålde 2017 (100 000 flaskor).


Vinsten för 2018 kommer liksom tidigare att öka betydligt snabbare än omsättningen och alltså mer än fördubblas, vilket jag själv också trott sedan jag gick igenom halvårsrapporten på Tradingportalen. Man antydde också att undelningsprocenten, som ännu bara är 25 % kan komma att höjas då bolaget idag har ett väldigt starkt kassaflöde.

Produktionen som idag huvudsakligen sker i den nyare, större pannan är kapacitetssäkrad till betydligt större volym än idag men om c:a tre år kommer man troligen att behöva investera i en ytterligare panna för runt två miljoner kronor. Denna och andra investeringar kommer man att klara med kassaflödet varför vidare emissioner inte är troliga.

Som tidigare berättar man att man inte har några fasta planer för en börsintroduktion men att det lär ske en dag. Man kommer då inte att göra det på någon liten handelsplats utan sikta högt, väl i linje med att man redan idag är et snabbväxande bolag med fina marginaler och delar ut pengar. Detta tycker jag är mycket positivt då man därmed inte kommer att listas tillsammans med betydligt mindre framgångsrika företag. 

Man kontaktas idag oftare än tidigare från fonder, hedgefonder och större privata investerare. Många av dessa investerar dock endast i noterade bolag men det är uppenbart att de idag uppmärksammas klart mer än tidigare. Detta säkert till stor del pga att man sticker ut som höglönsamt tillväxtbolag utanför börsen men också tack vare den ”buzz” som varit kring Hernö det senaste året.


Tillsvidare fortsätter man att förmedla kontakt mellan intresserade köpare och säljare av aktien och sade till oss i publiken att om någon vill sälja aktier kan de meddela Hernö detta då det finns gott om intresserade köpare av aktien som idag handlas över senaste emissionskursen (37,50 kr).

Samarbetet med den stora producenten Four Pillars Gin i Australien har varit mycket lyckat och kommer att fortsätta. Man fortsätter också att ta fram specialutgåvor i samarbete med exklusiva barer som Haymarket i Stockholm då dessa har varit mycket framgångsrika både försäljningsmässigt och för att sprida varumärket.

Distributionsavtal i olika länder är vägen framåt och man vill som vanligt föra fram utvecklingen i Storbritannien i år sedan man bytte distributör till en som arbetar aktivt med varumärket. Samma sak med Tyskland som ses som en mycket intressant marknad tack vare sin gigantiska storlek. Nackdelen, precis som med Altia, är förstås att man sänker marginalen men detta kompenseras många gånger om genom den ökade försäljningen. Belgien har varit en misslyckad lansering liksom en estnisk kund som givit en kreditförlust, dock deras hittills enda.

I Sverige är,  förutom arbetet med Altia mot hela marknaden, ett viktigt mål att få in deras mest prisbelönta gin, Old Tom, på fler än det trettiotal butiker där den säljs idag. Målet är att nästa år finnas i hälften av butikerna. Detta är ytterligare ett exempel på hur Systembolaget försvårar för mindre tillverkare men trenden är utan tvekan att de kommer in i allt fler butiker och har man väl kommit in ger den fina efterfrågan att man stannar kvar. 

Hernö har idag flera svenska konkurrenter men ingen är i närheten av Hernös framgångar. Vi dricker alltmer gin liksom övriga världen även om vi pga Systembolaget ligger ett par år efter omvärlden i trenden. Hernö ser inga farhågor för avtagande global tillväxt då även de länder där gintrenden startade bara fortsätter att öka sin konsumtion. Inom ginsegmentet rör sig marknaden, precis som det startade för whisky för kanske 20 år sedan och därefter öl, att gå mot alltmer exklusiva produkter. Detta ser man som en del av den hälsotrend som blir alltmer tydlig- när man dricker vill man dricka riktigt bra och organiska produkter och efterfrågan på spritprodukter har historiskt varit stabil oavsett konjunkturcykler.

Ett stort lyft vore förstås om gårdsförsäljning till sist skulle tillåtas i Sverige. I utlandet är denna en viktig intäktskälla för mindre tillverkare och redan före valet hade det en majoritet i Riksdagen.

Vid rundturen fick vi se den nya buteljeringsmaskinen som har blivit en lika nödvändig som lyckad lösning på den tidigare väldigt manuella processen att fylla på flaskorna. Idag kan man fylla tusentals flaskor per dag vilket förstås gör att man inte kommer att behöva öka kapaciteten på många år. Flaskorna levereras idag med etiketten tryckt på flaskan, vilket ger ett snyggt ”målat” intryck och endast batch- och flasknummer etiketteras av maskinen med undantag för de limiterade utgåvorna som fortfarande etiketteras för hand.


Överhuvudtaget känns hela produktionen betydligt mer industriell än för ett år sedan vilket är väldigt välkommet då jag knappt kunde tro mina ögon i fjol när jag såg hur man buteljerade och etiketterade. Platsbristen är uppenbar men i och med att man har en plan för detta och snart sätter spaden i jorden känns det tryggt för framtiden. Sommarens extrema värme gav lika extrema grundvattennivåer man tack vare att man tidigare installerat en extrabrunn kunde man producera som vanligt, även detta ser jag som ett tecken på att företaget planerar väl för framtiden. 

På hemvägen lät det som alla som följde med förutom att förstå verksamheten betydligt bättre, hade blivit stärkta i sin uppfattning om att Hernö kommer att bli en bra investering för oss aktieägare. Det är svårt, trots massor av frågor och skärskådande av verksamheten, att se annat än att företaget gör mer eller mindre allt rätt. Ingen kan se in i framtiden men den verkar väldigt ljus för Hernö Gin.


2 kommentarer:

  1. Tack för din intressanta genomgång för oss som inte kunde vara med på resan. Själv besökte jag dem för två år sedan ungefär, utan en aning om att jag en dag skulle vara aktieägare. Kul att se att det har hänt så mycket under dessa två år! :)

    En liten fråga om aktiekursen bara, fick ni något hum om vad aktien handlas till för kurs nu? Det är svårt att värdera sitt innehav när handeln sker utanför någon etablerad handelsplats ännu så länge. Det ska bli intressant att se vad som händer när de väl bestämmer sig för att noteras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar. Den handlas idag runt 45-50 kr.

      Radera