fredag 1 april 2016

Apple 4.0


Apple fyller 40 år den 1 april och eftersom företag värderas efter sina framtida framgångar kan det vara värt att fundera på vad sannolikheten är att Apple fortfarande finns kvar om 40 år.

Det populära svaret på denna fråga är nog nej eftersom alla och envar misstror tekniktunga företags överlevnadsförmåga. Betydligt fler tror förstås att Starbucks och Disney finns kvar om 40 år, men det korrekta svaret är dock utan tvekan ja tror jag. Detta av flera skäl men låt oss börja med att gå tillbaka i tiden och se vilka chanser Apple borde ha haft då.




Knappast någon hade nog sagt att Apple vid grundandet 1976 skulle finnas kvar och dessutom som ett separat bolag 40 år senare. Det bestod av en datanerd och en smått spykotisk visionär som båda trodde att PC:n skulle ta över världen en dag. Verksamheten bedrevs i ett garage och deras första produkt uppskattades endast av diverse geeks som till råga på allt tog illa upp när Apple ville ha betalt för vad de skapade. Oddsen var alltså kraftigt emot dem och den blygsamma försäljningen av de svindyra datorerna på en marknad där betydligt kraftfullare och större maskiner dominerade gjorde ingen glad.




Om vi hoppar fram 10 år så hade båda grundarna lämnat företaget, man hade haft framgångar med Apple II men en flopp med Lisa och dittills bara mycket begränsad försäljning av den revolutionerande Mac-datorn som kommit två år tidigare. Jag misstänker att få hade trott att Apple skulle finnas kvar om 30 år 1986 då Microsoft och IBM hade börjat dominera och Apples produkter alltid var klart dyrare än konkurrenterna och sålde bara en bråkdel av PC-klonerna. Knappast någon hade väl trott att Mac i form av iMac 32 år efter lanseringen 1984 inte bara finns kvar utan dessutom säljer mer än någonsin och tar den största delen av PC-segmentets samlade vinster.

Tio år senare stod ingenting rätt till i Apple. 1996 hade en rad ledningar kört företaget i botten efter rekordåren i slutet av 80-talet. Massor av produkter som konkurrerade med varandra lanserades och konsumenterna var inte längre villiga att betala premium när WinPC i och med Windows 95 hade (nästan) kommit ikapp MacOS. Aktieutdelningen var borta. Konkurshotet hängde över företaget och läget blev alltmer prekärt för varje förlustkvartal som presenteraes. Man kan riktigt se de anställda, ivf de kvinnliga, sitta och nynna Bonnie Tyler...

Where have all the good men gone?
And where are all the Gods?
Where's the street-wise Hercules?
To fight the rising odds?


Isn't there a white knight upon a fiery steed?
Late at night I toss and I turn
And I dream of what I need

I need a hero, I'm holding out for a hero
'Til the morning light


 He's gotta be sure
And it's gotta be soon
And he's gotta be larger than Life!


När Steve Jobs återkom skrotade han alla datormodeller förutom en bärbar och en stationär för företagsmarknaden samt en bärbar och en stationär för privatmarknaden. Tillsammans med britten (nu Sir) Jony Ive formade han om Mac till färgklicken iMac. 1991, precis samtidigt som HP köpte konkurrenten Compaq och därmed dubblade sin insats i PC-segmentet med känt resultat lanserade Jobs iPod- produkten som blev den stora vändningen för Apple och lade grunden för iPhone, iPad och allt som kommit efter.





År 2006 var dock olyckskorparna ute och kraxade igen. Apple hade som sagt haft fantastiska framgångar med iPod, men nu fanns det flera tecken på att denna produkt hade nått sin topp försäljningsmässigt och väldigt få trodde att Apple skulle kunna upprepa denna succé. Aktien föll och säljrekommendationerna haglade över detta "övervärderade företag". Ryktena om att Apple skulle gå in i mobilmarknaden möttes av hån och domedagsprofetior. Apple hade haft sin tid, tack för kaffet, men framtiden ägdes av Nokia, Motorola och superheta BlackBerry.

Vad som hände sedan känner alla till. iPhone och iPad lanserades 2007-2010 och Mac blev återigen det enda valet för en urban medelklass, för dem som ville visa världen hur god smak de har, att de har råd osv, men eftersom detta skedde i skuggan av finanskrisen och lågkonjunkturen som följde så var man mer eller mindre överens om på marknaden om att denna kris skulle göra att Apple tappade försäljning och aktien mer än halverades från 25 till 12 dollar under 2008.





Så illa gick det dock inte 2006-16 utan bäst illustreras kanske denna period av en jämförelse; Apples Q1 2006 hade visat rekordvinst. Hela 565 miljoner dollar. Eller 1/33 av vinsten Q1 2016 på 18,4 miljarder.

Att tro att Apple har sina bästa dagar bakom sig är en uppvisning i oförmåga att lära av det förflutna. De står starkare än någonsin tidigare och extremt mycket starkare än de gjorde när de lanserade dagens storsäljare Mac, iPhone och iPad. Deras framtid står troligen i fortsatt nya produkter som penetrerar redan existerande branscher, t.ex. Apple Watch, men med all säkerhet elbilsbranschen och, förstås, nya produkter som vi inte ens kan föreställa oss idag. Därtill kommer tjänster som Apple Pay som sprids som en löpeld över världen idag samt alla kringprodukter, tillbehör och tjänster kopplade till iOS och produkterna. Segment i resultaträkningen som kan låta obetydliga men idag är så stora att de skulle ensamma kvala in i övre regionerna i S&P 500.





Resan kommer att bli skakig och kantas av rykten om att Apple nått sin topp och varje produkt som under något kvartal inte ökar sin försäljning kommer att förklaras döende. Alltmedan Apple över tiden växer, köper tillbaka aktier och ökar sin utdelning. År efter år.



12 kommentarer:

  1. Alltid intressant att höra dina analyser kring Apple.

    Jag var själv länge skeptisk till Apple även fast jag gillade deras produkter. Men jag håller med dig att de lyckas överträffa förväntningarna gång på gång och hittar nya applikationer till sina produkter och de är verkligen måttstocken som alla konkurrenter mäter sig mot och de gör de produkter som de flesta vill ha och är beredda att betala för. Så jag tror också att de kommer att vara framgångsrika i många år framöver.

    Ett mycket intressant nytt område är nya Health kit (rätt namn?) där forskningsinstitut använder Apple Watch och Iphone för att göra storskaliga undersökningar mm. Att Också att läkarskråt ser klockan och telefonen som en möjlig plattform för interaktion och att det finns appar där patienten kan fylla i sin egen hälsodata och få hjälpa att komma ihåg att ta medicin mm visar vilken styrka de har i sin plattform.

    För övrigt, vad tror du om Tesla, är de (speciellt med dagens lansering av Model 3) den game changern som det talas om och ser du likheter mellan Tesla och Apple?

    Keep up the good work!
    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra!

      Jag tror att alla dessa "kits" som Apple lanserar kommer att öka successivt i betydelse. Apple skapar ju likt med App Store och utvecklarverktygen där bara förutsättningarna för andra att tillverka någonting och i och med att tiden går så blir det väldigt stort tack vare iOS enorma spridning. Utan att ha kunskap om testerna känns det ändå uppenbart att man tack vare att man har med sig sin mobil överallt har helt andra möjligheter att skapa och genomföra tester som försökspersonerna kan utföra varsomhelst och närsomhelst- en enorm skillnad mot om de skulle vara tvungna att logga in på sin stationära dator regelbundet och utföra dem. Home kit är väldigt litet idag men jag tror att även detta kommer att växa och skulle själv gärna koppla lampor m.m. till min Apple TV istället för att gå omkring och tända och släcka hela tiden, plus scham när man är bortrest förstås.

      Det är inte alls osannolikt att Tesla inte kommer att bli ett stort bilmärke utan vara de som krattade manegen för andra, som Apple. Apple skulle aldrig gå före på det sätt som Tesla har gjort nu i många år och ta en massa höga kostnader pga att utvecklingen är i sin linda ännu. De kommer istället att köra utanför radarn tills de är helt nöjda med sin produkt/er och sedan lansera med buller och bång när de har ett säkert leveransdatum. Bilindustrin är enorm idag och den står inför ett oerhört teknikskifte. Sådana har en tendens att leda till utslagning av gamla företag och att nya tar över en stor del av marknaden.

      Radera
  2. Tack för en läsvärd post.

    Den stora frågan är väl inte om Apple finns om 40 år utan huruvida Apple 8.0 är ett relevant företag. Ditt inlägg antyder att Apples dominans (som topp 3-spelare) i princip kommer att fortlöpa, om än med produkter vi ännu inte kan föreställa oss. Det jag inte begriper mig på är hur du blir så säker på din sak.

    Man kan ju argumentera för att innovationskraft och företagskultur sitter i väggarna, i historien, i plattformen och i varumärket hos vissa bolag. Allt medan ledningar kommer och går. Eftersom företaget osar av kvalité lyckas de ständigt attrahera fantastisk personal som förnyar bolaget och håller det à jour med samtiden.

    Men 90-talets nära-döden-upplevelse för Apples del är en skrämmande påminnelse om hur snabbt det kan gå skogen vid förändringar i ledningen. Jag anser att personkulten som omger vd:s i teknikbolag är befogad. Teknikbranschen är extra sårbar för en beige eller rentav inkompetent ledning. Hittills har Apple klarat sig bra utan vare sig Woz, Jobs eller Forstall. Och bolaget står säkert heller inte och faller med trion Cook/Ive/Schiller. Men hur bra ledning Apple än lyckas rekrytera, kommer nästa transformativa visionär rent statistiskt att finnas i något annat bolag.

    Och i teknikbranschen kan ett bolag gå från obskyritet till världsmonopol på några år. Och vice versa. Kunderna är extremt illojala, sett över decennier åtminstone. Copy-paste-knappen flåsar ständigt den gula ledartröjan i ryggen. Detta gäller inte bara stöld av mjukvara och design, utan också det faktum att en hel generation unga entreprenörer har detaljstuderat exakt vad som gör Apple så bra.

    Kort och gott, jag tror att Apple mycket väl kan vara ett världsklassbolag om 40 år. De står onekligen ruggigt bra positionerade just nu, sett till kompetens, varumärke, plattform och produktdiversifiering. Men statistiskt och historiskt är det väl mer sannolikt att Apple om 40 år snarare är ett Sony? En trött gammal superhjälte som känns retro. Jag tror att Apple kommer vara ett älskat, kultförklarat, historiskt erkänt och hyfsat stort bolag om 40 år, men inte nödvändigtvis den aktör som driver teknikutvecklingen framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer absolut att ledande teknikbolag är mycket personberoende, men man kan få viss ledning i deras sårbarhet i det faktum att alla "prognoser" om att Apple skulle falla pga Jobs frånvaro har kommit på skam. Apple är idag ett mycket större och starkare företag än 2011, oavsett hur man mäter.

      Det unika med Apple, och detta går tillbaka till 80-talet, är deras hängivna kunder. Man går inte och kollar på en Win-laptop om man äger Mac och samma sak med iPad/iPhone. Detta har bara blivit starkare i och med att vi lägger alltmer av våra data och "oss själva" i våra mobiler. Det är meck och krångel att byta och varför skulle man? För att Samsung är lite snabbare i något test, eller kommer med någon funktion som Apple inte har...? Inte troligt alls för de allra flesta.

      Man kan säga att Apple idag är ett företag vars affärsidé är att attrahera användare av produkterna. Dessa användare stannar kvar och uppdaterar samt köper fler produkter när de väl kommit in i ekosystemet. De kan också säljas på tjänster (och få andra tjänster gratis) om de stannar kvar. Jag ser inget som hindrar dem att fortsätta detta idag.

      Min återblick är framförallt för att min tes är att om Apple lyckades spektakulärt tidigare, även när man hade olika problem och inte hade nästintill obegränsat med pengar och personella resurser som man har idag så är det troligt att man kommer att fortsätta gå väldigt bra. Allt kommer inte att lyckas, deras produkter kommer att i vissa fall tappa försäljning som iPad har gjort, men momentum kommer att finnas kvar och företaget kommer troligen att växa. Marknaden tar ut alla problem, men väldigt få positiva nyheter, i förväg. iPad har t.ex. mer eller mindre räknats ut trots att de säljer typ 50 miljoner (dyra) iPads per år och produkten är den helt dominanta i detta segment. Alla konkurrenter har kastat enorma resurser i att slå Apple vilket förstås kommer att fortsätta, men jag tror inte detta kommer att lyckas. Inte nästa år och inte om fem år heller. Naturligtvis kan man inte veta vad som finns om 40 år osv men chansen är i varje fall rätt stor att Apple då kommer att vara ett större företag än idag, troligen mycket större och i så fall kommer en investering idag till PE 12 ha varit en fantastisk investering. Fantastisk dessutom långt innan år 2056.

      Radera
    2. SLUTREPLIK:

      Problemet med diskussioner om Apples framtid är att man alltid presenteras dikotoma svarsalternativ - förfall eller dominans. Även du, i all respekt och välmening, förfäktar absurda påståenden om Apples nära förestående död, genom att hävda den absoluta motsatsen. (Och visst, man får raljera och spetsa till det lite för att hamra hem en poäng, särskilt på sin egen blogg.)

      Jag hajar din poäng om att analytiker, lekmän och journalister tenderar att bli hysteriska vid minsta tecken på motstånd. För att parafrasera Jobs: De tenderar att titta på vart pucken är, snarare än vart den är på väg.

      Men jag finner, i all respekt och välmening, inte din argumentation tillräckligt stringent och övertygande, för det skall motivera en så stark tro på bolaget över en sådan tidshorisont.

      För egen del tror jag att Apple med större sannolikt lämnar prispallen inom 40 år, än att de står kvar. Detta är min trösthedge, för i grunden älskar jag bolaget och ligger fortfarande sömnlös inför events. Jag hoppas, som nörd snarare än aktieägare, att du har rätt i din tro på Apple!

      Vi hörs om 40 år med facit på hand:)

      Radera
    3. Det är ingen som vet var Apple står om 40 år, men det räcker med att det fortfarande tjänar liknande summor som idag om 10 år för att en investering på dessa nivåer ska bli en mycket bra affär. Jag sitter inte med svaret förstås men jag tycker att jag har haft i stort rätt i mina prognoser sedan jag började bevaka Apple i början av 2011.

      Radera
  3. Glöm inte att det var Microsoft som räddade Apple och Steve Jobs ifrån konkurs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att det är en kraftig förenkling, 150 miljoner dollar i nytt aktiekapital och fortsatt löfte om att utveckla Office för Mac är förstås välkommet men inte det som räddar ett företag som blöder betydligt mycket mer än så. Rensandet av antalet produkter, den nya väldigt populära iMac och till sist iPod är mitt svar på vad som räddade Apple.

      Radera
  4. Mycket intressant läsning!

    Jag hade gärna sett dig resonera lite kring rådande Panama dealen och hur du tror de påverkar de svenska bankerna. Satt precis och läste en hel del på SvD och kände att det saknades substans i det hela.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Skulle vara väldigt intressant med ett inlägg om Nordea nu. Kanske en potentiell investering?

    SvaraRadera
  6. En parantes, men det står att iPod lanserades 1991. Rätt år är tio år senare, 2001.

    SvaraRadera
  7. Jörgen Nilsson: Tack, det är lätt at det blir fel ibland, 2001 är förstås rätt.

    SvaraRadera