onsdag 11 mars 2015

Att förstå Apple genom Apple Watch


Det är verkligen fantastisk lyteskomik att läsa alla teknik- och telekomanalytiker försöka förstå sig på Apple Watch. Personer som redan tidigare i mycket stor utsträckning haft enorma problem att förstå Apples gradvisa förflyttning mot lyxsegmentet och dess enorma betydelse för ”sista raden” ska ny försöka förstå Apples version av armbandsuret. (Det finns de som förstår, förstås, men de är också kunniga i klockor och lyxsegmentet.)
 
Detta är förstås inte konstigt med tanke på att dessa personer troligen i stor utsträckning inte bär klocka för att tiden finns på deras iPhone (eller i värsta fall Android) eller bär tunga multifunktionsur eller, i alla fall för investmentbanksanalytiker, tunna guldklockor. Men det ger idiotiska analyser i de flesta fall när man ställer två saker, mekaniska ur och Apple Watch mot varandra och till råga på allt tror att grundfunktionen även hos den senare är att visa tiden. Det är som när folk en gång avfärdade iPhone för att vad skulle man med allt det där när en mobil är till för att ringa med. Eller såg iPad som inget mer än en stor iPod.
 
Än värre blir det förstås av att så många analytiker fortfarande ser Apple som PC-tillverkaren som lyckades ta sig in i mobilindustrin, inte ett företag som sedan länge positionerar sig med alla sina produkter mot ”affordable luxury”, dvs där de pengastarka köparna finns. Produkterna är olika men de är alla positionerade mot denna del av marknaden och ökas på hela tiden, vilket visar sig i Apple Watch, inte minst Edition i guld, men också i t.ex. laptops, se bara på deras senaste modell, ganska mycket mer än ytterligare en bärbar dator...
 
Vem skulle betala 14 495 kr för en laptop?!
 
Som jag har sagt tidigare är Apple Watch inte Apples försök att komma in i klockindustrin och konkurrera med Breitling & C:o utan Apples version av en ”wearable” (”bärbar” ger fel association på svenska). Den är en satellit till iPhone som skall både attrahera med sitt utseende och sin funktion. Dess funktion är att förenkla och förbättra användarupplevelsen för den trogne apple-konsumenten samt genom att den sitter mot huden kan den läsa av användaren mycket bättre än en iPhone samt slutligen kunna kommunicera på nya, intima sätt. Man kommer naturligtvis att använda den till att se vad klockan är många gånger varje dag, på samma sätt som man ringer med sin iPhone, men det är inte dess främsta uppgift, troligen i ännu mindre omfattning i framtiden när funktionerna byggs ut av Apple och programutvecklarna.
 
25 000 kr och kan bara hålla reda på lite grejer, vem köper det?
På samma sätt som den klassiska Mac-datorn redan på 80-talet kostade mer och var betydligt(!) bättre än sina PC-kusiner (tänk bara på idiot-DOS och Windows 3, the horror!) och klankades ned på som ”leksak” av alla dessa närsynta och överviktiga datanerdar positionerar sig Apple idag mot andra kunder än den stora massan och därför blir de och produkterna missförstådda av dem som inte förstår dessa segment.
 
Att fråga vem som skulle betala en mindre förmögenhet för en smartwatch i guld visar på en otrolig okunnighet om lyxsegmentet och om Kina. Edition-modellerna som kostar mellan 10 och 20 000 dollar kommer inte att vara storsäljarna eller Apples stora intäktskälla och det är inte därför de finns. ”Edition” positionerar Apple Watch som en exklusiv produkt, den typ av produkt man bär för att visa att man har råd (därför är det inte av en slump man inte säljer Edition i vitt guld, utan bara i rött och rosa, då den i så fall skulle misstas för stålvarianten). Den visar att Apples smartwatch inte är någon dussinprodukt för massan, utan allraminst i samma liga som iPhone 6 och iPad Air. För folk som har klass, smak och råd (eller i varje fall vill få andra att tro det).

70-75 gram guld och lite elektronik.

Apple är, brutalt uttryckt, helt ointresserat av de 85-90 % världsmarknaden som utgörs av människor som först tittar på prislappen och sedan på produkten. Detta är förstås den stora majoriteten i länder utanför Sverige, USA och liknande stater. Det är därigenom de behåller sin image och kan tjäna ofattbara summor. Lite som en modern variant av J.P. Morgans klassiska svar när någon frågade hur mycket hans båt kostade…
 
If you have to ask, you can’t afford it!
 
 

2 kommentarer:

  1. Som jag ser det är Apples stora fördel att man alltid har haft en enorm kredibilitet som kvalitetsvarumärke.

    Kunderna har i princip fått välja mellan att ta en risk att köpa någonting som fungerar dåligt eller en produkt som alltid fungerar och även används av högstatusindivider (designers, den sexigare delen av IT sektorn o.s.v.). En stor del av kunderna väljer då det trygga men attraktiva valet och Apple har då kunnat kombinera en massmarknad i västvärlden med höga vinstmarginaler..

    Om Apple Watchen kan passa in i samma marknadssegment är det fantastiskt men det finns en risk att fokus förskjuts på de onödiga lyxprodukterna och då tror jag att den addresserbara marknaden blir betänkligt mycket mindre.

    Att förutspå lite lyxigare konsumenttrender är verkligen inte min starka sida. Men just kredibiliteten tror jag är oerhört viktig även om jag inte har en aning om man uppnår den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer som du skriver ang deras trovärdighet på marknaden. Jag tror de har väldigt mycket kvar att bevisa i lyxsegmentet men är inte söks rädd att de kommer att förlora något på denna rörelse uppåt, tvärtom. De är inte intresserade av att bli överdrivet exklusiva utan att få även de mer krävande kunderna som inte bryr sig alls om vad något kostar. Om de tillverkar för dessa och ivf säljer hyfsat för ger det en ytterligare förbättrad image i kundsegmenten under dessa.

      Radera