måndag 13 september 2010

Räkna H&M-påsarna


Peter Lynch (historiens bäste fondförvaltare) hade en lika enkel som lysande metod när han försökte hitta företag som uppenbarligen hade en enorm kundkrets alt. potentiell kundkrets- han gick ut i verkligheten.

Han gick bl.a. till köpcentra (detta var ju USA...) och tittade var det var fullt med folk och var det inte var det. Han frågade också sin fru och sina tre döttrar vilka produkter de och deras vänner tyckte om.

På detta sätt såg han vad folk tyckte om, både butiker och enskilda produkter, och även om företagen ännu inte hade öppnat så många affärer eller kommit ut med en produkt på så många ställen så var potentialen det intressanta. Det är ju den som ger intäkterna på sikt och potential syns inte i resultaträkningen.

Om man vill ha en uppfattning om hur populärt H&M är så kan man börja räkna hur många H&M-påsar man ser i en stad med en eller fler H&M-butiker. Eftersom de är lika enkla att känna igen som Systemets påsar är det enkelt att få en överblick. När man börjar tänka på det så ser man plötsligt påsarna överallt, varje dag.

H&M finns överallt i Europa och snart nog överallt i världen.


---------------------
Sex dagar kvar till valet och det är läge för ett citat om konkurrens tycker jag. Detta apropå Ohlys tal om hur hemsk konkurrensen är för oss människor.

The leftists tend to hate competition in all its forms. It's because they know, deep down in their soul, that they were born losers.

10 kommentarer:

  1. Klockrent citat! = )
    Såg nu att Diamyd är handelsstoppad efter en uppgång på över 5% idag. Några tankar om vad som sker?

    SvaraRadera
  2. Hahaha, underbart citat, skrattade högt. Så sant också. Undrar också samma sak som ovanstående, vad kan vara anledningen till Diamyds handelsstopp?

    SvaraRadera
  3. Får hålla med ovanstående, underbart citat!

    Håller även med vad gäller att titta på företag i vardagen, blev själv intresserad av Designtorget efter att de hade öppnat sin andra butik. Tyvärr var det inte något börsnoterat företag som ägde dem, då de har växt ganska bra.

    Försöker alltid att hålla ögonen öppna när jag går på stan, man blir lite "yrkesskadad"..

    SvaraRadera
  4. ja, tänk om det vore så enkelt!

    SvaraRadera
  5. Hej Sheldon och Alexander.

    Jag antar att det har att göra med uppgifterna i media om partnerskapsförhandlingar, men det är ju att ta i med storsläggan när aktien inte hade stigit särskilt mycket och det inte direkt var någon kioskvältare till nyhet i så fall.

    SvaraRadera
  6. Hej "Zed".

    Du bor väl också i Uppsala så kolla in strömmen av människor in och ut från H&M-butiken på Svartbäcksgatan, helt otroligt, ffa under lunchtid och sen eftermiddag.

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym.

    Ja, tänk att det är precis så enkelt, det visar om inte annat Lynchs enorma framgångar, prova själv.

    Verkligheten är inte fel att studera för en investerare.

    SvaraRadera
  8. Inte bara jag som är H&M-skadad alltså :)

    Jag brukar alltid hålla utkik efter H&M-påsarna på stan och blir lika glad varje gång jag ser dem - speciellt med tanke på hur vitt spridda typer av människor som går med påsarna, vilket visar att H&M har något för alla. Att veta att en liten liten del av betalningen för innehållet i påsen kommer gå till mig känns på något sätt magiskt!

    SvaraRadera
  9. Får hoppas på att dom även satsar på en ordentligt herrkollektion nån gång. Även där måste det väl finnas pengar att tjäna?

    SvaraRadera
  10. MalmöMicke:
    De säljer mindre herrkläder, men visst finns det herrkollektioner om än inte i lika stor utsträckning som damkollektioner. Tydligast är det i Stockholm; flertalet HM finns där med några av butikerna som enbart säljer "Divided". Dessutom finns renodlade HM för damer.

    SvaraRadera