måndag 5 november 2018

LEO inför onsdagen


På onsdag lämnar LeoVegas till sist sin Q3:a och det är många frågor som behöver få svar. Aktien bombades ur rejält under sommaren och hösten, långt mycket mer än jag hade trott, och det har märkts att marknaden har tappat förtroendet. Detta känns överdrivet. Visst var det dålig tajming så här i efterhand med förvärv i Storbritannien när denna marknad skulle gå in i en tuffare tid pga regelskärpningar, skattehöjning osv men allvarligt talat. Ingenting tyder ju på att man på längre sikt skulle ha kastat bort pengar här. 

Den svaga omsättningsökningen (45 %) i juli som delgavs i Q2:an var under förväntan men förklarades också vettigt av ledningen som hade dragit ned marknadsföringen under VM då den inte varit tillräckligt effektiv. Detta togs av många som att ”LEO växer inte längre” och även detta är ju en rejäl överdrift. 

Detta sagt så är det ju ofta så att aktier som stigit snabbt faller brutalt på minsta besvikelse och detta var ett extremt exempel på detta. Aktien är dock upp runt 20 % sedan botten runt 45 kr förra veckan. Det känns i varje fall troligt att aktien bottnade där på samma sätt som Catena Media bottnade på 72 kr för en månad sedan.

Det jag tror blir avgörande i rapporten är framförallt att tillväxten är starkare än i juli, hur man kommenterar UK-marknaden, hur RDC ser ut, vinstens utveckling. Hur man ser på Italien är också intressant givet det oklara juridiska läget vad gäller reklam för spel. 

Absolut inte att förglömma är om ledningen återigen säger att man står kvar vid sina mål för 2020. Dessa har man sagt betyder minst 8 kr i nettovinst för året vid (ung.) nuvarande EUR-kurs och om de skulle lyckas med detta och marknaden åter skulle börja tro på det så är förstås dagens kurs runt 55 kr absurt låg. Marknaden har m.a.o. tagit ut att man inte kommer att komma i närheten av denna lönsamhet om två år.

Jag sitter kvar i aktien tills vidare men innehavet är idag inte något av mina största, framförallt pga den enorma nedgången för aktien men också för att jag minskat och ökat i andra, utan nummer fyra efter EVO, CTM och LVMH.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar