onsdag 24 maj 2017

Intervju med Hernö Gins grundare


Hernö Gin som grundades 2011 av Jon Hillgren har gjort någonting ovanligt, nämligen det omöjliga. Jon och hans idag sju kolleger, framförallt familjemedlemmar, i vackra Höga Kusten har från absolut ingenting skapat det som att döma av den enorma samlingen utmärkelser de senaste åren rimligen är världen bästa gin. Ja gin, en av världens mest populära spritsorter och som aldrig tidigare har tillverkats i Sverige. 



Där Mackmyra och andra högljudda sprit-startups bara lyckats med att fylla sina egna magar och tömma sina aktieägares fickor har Hernö exploderat i omsättning och går nu med vinst och ger utdelning.

För två veckor sedan genomförde man en (förstås övertecknad) spridningsemission där man tog in två miljoner kronor till priset 50 kr per aktie (den senaste emissionen 2014 gick för 12,50 per aktie). Jag deltog själv efter att tidigare i vår fått höra talas om företaget helt orelaterat till nyemissionen av en mycket ginintresserad vän till familjen men inte förrän jag hade haft flera kontakter med dess grundare och VD. 

Trevligt nog ville Jon också gärna bli intervjuad. Det blev en intressant genomgång om det lilla företag som trots svårigheterna som följer nystartade producenter i Systembolagets Sverige och många andra utmaningar har gjort det omöjliga:


Hej Jon och välkommen till Fundamentalanalysbloggen. Roligt att du ville ta dig tid till en intervju. Jag måste dock börja med ett erkännande... När en mycket ginintresserad vän till familjen en tid tillbaka rekommenderade Hernö Gin för mig, som också tycker mycket om gin, så tänkte jag nåt i stil med Ja, ja ännu en sån där ”det började som en kul grej-sprit” som vi har haft rätt många av på senare år i Sverige och som mest uppskattas av grundarna och inte blir så mycket mer. Han stod dock på sig. Så jag köpte och smakade er gin, läste på och förstod att det här var något helt annat än vad jag först trodde.

Kul att du uppskattar vår gin! Det har verkligen varit en osannolik framgångssaga, att det skulle gå så här bra och nå ut till så många på den korta tiden är minst sagt över de förväntningar jag hade när jag destillerade för första gången.



Det blir ju uppenbart av er osannolika medaljskörd de senaste åren att ni har lyckats skapa en kommersiellt väldigt gångbar produkt, det tror jag i varje fall att inte det råder någon diskussion om, men hur lyckas man med det på en marknad proppfull med väletablerade konkurrenter? Till att börja med, vem är du och hur kom du in på gin?

Det hela började med en resa till London 1999. Jag började arbeta som bartender och där upptäckte jag gin. Ginkulturen är mycket mer rotad i Storbritannien och jag föll helt enkelt för drycken, det övergick så småningom till en passion för skapande och sedan en affärsidé. Efter resan studerade jag till statsvetare och flyttade efter det hem till Härnösand, där jag är uppväxt, och 2011 grundade jag tillsammans med min syster och en vän bolaget. 

Att slå sig in på marknaden i dag är nog svårare än det var då, trenden gör gin i Sverige hade varit nedåtgående ett bra tag och 2012 vände intresset uppåt även i Sverige. Det är klart att den Svenska marknaden är annorlunda, dels för att det är våra rötter men även med Systembolaget. Vi destillerar vår gin på ett hantverksmässigt sätt, dvs vi gör närmast allt för hand. Samtidigt lägger vi otroligt mycket tid och kärlek på allt från urval av kryddor till destilleringsprocessen och buteljering, när man gör på det viset så grundar det för en bra produkt.






Utbildade du dig vidare inom gin innan du startade företaget?

När min passion för gin uppstod så gick jag en kurs i destillering på plats i London. Efter det följde otaliga studiebesök på destillerier världen över. Till slut har jag fått lära mig mycket själv och testat mig fram.



Har du någon i släkten som är eller var entreprenör?

Ja, min morfar Mindor hade ett finsnickeri. Han har såklart på många sätt varit en förebild och var en viktig person i mitt liv.



Hur kom du igång, var fick du finansiering ifrån och hur skapades den ”första flaskan”?

Det var som sagt jag, min syster Elin och en vän som grundade bolaget. När byggnationen var klar gjorde vi en nyemission och tog in kapital den vägen. Vi är till och med i dag helt obelånade. 


Från emissionsprospektet.


Vilka var dina första anställda?

Från medgrundarnas sida har det arbetats en hel del på timbasis. Redan från start så har framförallt mina föräldrar arbetat deltid i företaget och gör det fortfarande.

Hur många är ni nu?

I dag är vi 8 personer totalt fördelat på ungefär 6 heltidstjänster.



Kan du berätta något om hur du skapar era ginvarianter?

Vi utgår från en ekologisk råsprit som är gjort på vete och är 96% alkohol. Råspriten spär vi sedan ner med vatten från egen brunn och häller in i pannan. Vi använder två handslagna kopparpannor som heter Keirstin och Marit. När spriten är i pannan hälls enbär och korianderfrön i för att sedan hettas upp och macereras i 18 timmar. Efter macerationen adderas resterande kryddor; älgört, kassiabark, vanilj, lingon, svartpeppar och färska citronskal. Alla kryddor destilleras sedan tillsammans med spriten. De olika varianterna är variationer på samma recept, någon är starkare och en annan lagrad på enfat.




Vilka råvaror/processer är det som utmärker er?

Inom spritvärlden, i alla fall gin, är det väldigt vanligt att arbeta med koncentrat och mycket sker närmast industriellt. Så arbetar inte vi, allt görs för hand och i flaskan finns bara den sprit vi destillerar och vatten, ingenting annat. Sen har vi bland världens bästa vatten vilket också är oberört viktigt. Några av kryddorna vi använder är ganska ovanliga, till exempel älgört och lingon.



Ni är idag Europas mest prisbelönta gin. Vad är det egentligen som gör att ni vinner så många priser?

De priser vi vinner kommer från tävlingar med blindprovningar. Så det handlar helt enkelt om vad som smakar bäst.



Hur stor är försäljningen idag i antal flaskor och hur såg det ut senaste åren?

Förra året sålde vi ungefär 60 000 flaskor och räknar med att nå ungefär 80 000 i år. Omsättningen har hittills nästan dubblerats varje år.



Vilka är era största kunder i Sverige, förutom Systembolaget?

På restaurangsidan, vilket är det som är aktuellt utanför Systembolaget, så är det först och främst grossist. Sen har vi ett antal bra cocktailbarer som köper, för oss, stora mängder också.




Hur stor del av försäljningen går på export idag?

Strax över hälften i antal flaskor, exporten har såklart en större potential än vad den svenska marknaden har även om vi har mycket kvar att göra i Sverige också.



Från informationsmaterielen till er spridningsemission förra veckan får vi veta att ni växte väldigt starkt förra året med t.ex. 113 % ökning av exporten. Hur når ni som ju är så små ut till utländska kunder och distributörer?

Vi har än så länge inte arbetat aktivt med exporten utan det handlar om importörer som ser oss genom de priser vi vinner. Nu när vi är några fler så kommer vi också att kunna arbeta mer aktivt vilket är kul.



Jag vet från våra kontakter de senaste veckorna att du reser väldigt mycket. I vilka länder finns ni nu?

Totalt exporterar vi till 17 länder med särskilda importörer. De största marknaden utanför Sverige är Danmark, Storbritannien och Holland. Nu har vi ganska nyligen fått till samarbeten i Italien och Australien som ser väldigt lovande ut.



Vilka är dina prioriterade marknader framöver?

Sverige är såklart en, utanför det så är det framförallt att fortsätta etablera oss på de marknader som vi redan finns.


"An excellent example of contemporary gin. Rich juniper and gentle perfume
aromas in a creamy soft style. Succulent rich and smooth texture."


Har ni satt upp några tillväxtmål?

Jag tror inte att vi dubblar omsättningen i år igen, det är klart att vi har en del mål och allt tyder på att vi kommer att fortsätta växa i en sund takt även i år.



Jag vet från reaktioner på Twitter när jag berättade att jag tecknat er spridningsemission att det finns ett intresse för att köpa er aktie men också ett problem när ni inte är listade. Hur ser du på att lista bolaget på någon av smålistorna för att göra det lättare att köpa och äga?

Vi har ingen plan på att lista oss i dag. Men det är ingenting vi utesluter för framtiden.



Hur kan man köpa aktien idag?

Än så länge är vi som du sa inte listade, handeln sker därför mellan ägare men det är ganska få som har varit intresserade av att sälja än så länge.



Varför ska man som investerare äga Hernö Gin?

Vi har pratat mycket om det i intervjun. Vi är som du nämnde Europas mest prisbelönade ginvarumärke de senaste fyra åren med över 50 internationella master- och guldmedaljer. Där finns troféer så som Världens bästa gin samt årets ginproducent i världen och världens bästa gin & tonic. Vi har med det fått en bra täckning på Systembolaget med över 150 butiker och exporterar till 17 länder i dag, fler har även visat intresse. De senaste åren har vi haft en god vinstmarginal och delat ut 25% av vinsten. Framförallt tycker jag att de som investerar ska tycka att det vi gör är roligt och bra.



Var hoppas du att Hernö Gin är om tio år?

Det är en väldigt lång tidshorisont, med tanke på hur fort det har gått och fortsätter att gå är det väldigt svårt att sia om. Jag hoppas såklart att vi har haft tio ytterligare år med en god tillväxt och etablerat oss ytterligare både i Sverige och utomlands.



Vad krävs för att ni ska nå dit?

Vi måste öka takten, helt klart. Jag ser framför mig att vi kommer att bli fler på företaget snart igen, bygger ut gör vi hela tiden och lär fortsätta med.



Finns det något mer som man som både gin- och aktieintresserad borde veta om Hernö?

Tror att vi har täckt det mesta, tack!


Tack för att du ville vara med och lycka till med den fortsatta expansionen!





1 kommentar: