måndag 11 augusti 2014

Riskfyllda Apple


Det har varit rätt roligt att följa Apple de senaste tre-fyra åren inte alls bara för att företaget agerar på en otroligt snabb marknad och följs av miljoner människor, utan för att det provocerar fram sådana intressanta reaktioner bland andra investerare. Apple är nästan lika kontroversiellt som det är populärt. Nästan alltså.

Jag har haft svårt att ta till mig en del av den kritik som riktas mot ”troende” eftersom den helt enkelt är löjlig. Påståendet att Apple bara är X eller står och faller med Y visar, om man verkligen menar det bokstavligt och inte bara lite slarvigt uttryckt, på en enastående okunskap om Apple. Därför är det svårt att ta det på allvar. Dessa påståenden är minst lika fel som om någon skulle påstå att ”Apple kan inte misslyckas” eller ”Ingen smartphone kan någonsin bli lika populär som iPhone” (dvs saker som i princip ingen påstår).

Lustigt nog är det just sådana saker man beskylls för att indirekt säga när man anger sina skäl att tro att Apple kommer att fortsätta att lyckas på konsumentmarknaden, från just dem som menar att Apple med sina 35 år på marknaden, fyra-fem mycket starka produktsegment, låga värdering i förhållande till vinst och inte minst kassaflöde samt 170 miljarder dollar i kassan är en mycket riskfylld placering då företaget närsomhelst kan ”bli nästa Nokia” (antar att detta snart byts ut till ”nästa Samsung”).

Naturligtvis är det pga den polarisering vi sett inom smartphones och i någon mån tablets som så många grävt ned sig i anti-Apple skyttegravar, men det gör det inte det minsta mer intellektuellt försvarbart. Ja, det finns massor av risker på en snabbrörlig marknad, men Apple har trots att man ställts mot (nu i de flesta fall föredetta) jättar som Nokia, Microsoft, Samsung, Dell, RIM, Motorola, LG, Sony, Google m.fl. visat en helt enastående förmåga att inte bara hålla ställningarna mot dem utan de facto ta ifrån dem allt de äger och har inom de segment där deras intressen kollidarar med Apples.

Det finns ingen logik alls i att tro att denna förmåga skulle försvinna som över en natt. Ingen alls! Långt mer troligt, även om det förstås inte heller är säkert, är att Apple kommer att fortsätta in i nya produktkategorier mycket framgångsrikt liksom fortsätta att ta all eller lejonparten av vinsterna i de segment där de idag dominerar (PC, tablets, iTunes, smartphones och de sista resterna av mp3-spelarna). Hur stort Apples byte sedan blir är inte möjligt att veta idag, men noll blir det inte.

Långt mer intressant än domedegsprofetior utan minsta grund i verkligheten är sansade diskussioner om Apple kan fortsätta dominera high-end inom olika segment, eller om deras lönsamhet kommer att öka eller minska, vilka mål man har idag osv. Men dessa blir knappast vanligare och dessvärre påverkar detta också Apples värdering. Marknaden värderar (börsvärde dividerat med fritt kassaflöde) detta företag som om det bara hade några år kvar av lönsamhet för att sedan försvinna just för att risken överdrivs enormt. För ja, risken finns där och den är större än i vissa branscher men också mycket mindre än i vissa andra, men alla branscher och företag har sina risker (ingen har hittills funnit Ungdomens källa och buteljerat vattnet).

Att Apple finns kvar som ett mycket lönsamt företag om 10 år är inte säkert, men det är mycket mer sannolikt än att det inte finns kvar.
 

10 kommentarer:

  1. Bra skrivet, jag håller med Dig fullt ut. Det är väldigt mycket "allt kan hända"-mentalitet runt Apple. Att lista risker kan vara en intressant övning i sig, men en sådan lista är tämligen oduglig som investeringsunderlag om inte sannolikheten för att riskerna inträffar bedöms. Att göra en sådan sannolikhetsbedömning kräver dock förståelse för både Apple och branschen och tenderar tyvärr därför att utelämnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte många som kan tillräckligt om Apple.

      Radera
  2. "men Apple har trots att man ställts mot (nu i de flesta fall föredetta) jättar som Nokia, Microsoft, Samsung, Dell, RIM, Motorola, LG, Sony, Google m.fl. visat en helt enastående förmåga att inte bara hålla ställningarna mot dem utan de facto ta ifrån dem allt de äger"

    Väldigt sant! Får erkänna att man lätt kan avvisa apple på grund av det är ett teknikbolag, dock inte vilket teknikbolag som helst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man avvisa Apple kan man avvisa nästan vad som helst.

      Radera
  3. Äntligen kom ännu ett intressant inlägg från dig om Apple ige
    n.

    En sak jag tycker vore lite intressant att spåna om är om Kina kommer att förbjuda försäljning av Apple för privatpersoner pga NSA säkerhetsläckor. Vad jag hörde var att de nu har stoppat Apple-produkter från offentlig sektor.

    Några kommentarer på rapporten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apple är ständigt i blåsväder i någon del av världen, men det blåser alltid förbi är min erfarenhet. Ska fundera på ett inlägg om rapporten.

      Radera
  4. Kul med ett inlägg igen! Ser fram emot nästa.

    SvaraRadera
  5. I tillägg till det fantastiskt starka varumärket så består Apples "vallgrav" av att man rör sig fantastiskt snabbt och målmedvetet på många fronter samtidigt. Några exempel är materialteknik, tillverkningsteknik, "chipdesign", verktyg för utvecklare, software and services, hur deras produkter blir en integrerad upplevelse för användaren("continuity", family sharing etc), Apple stores, samarbetet med IBM för att öka penetrationen inom enterprise, avtalet med China Mobile, Touch ID och potentiell använding för betalning osv. Andra företag kan konkurrera med enskilda aspekter och produkter men inte med helheten. Se bara hur Samsung tappar mark bla pga att de är beroende av Android.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och alla de saker du nämner började man med för länge sedan och de ger resultat först långt senare. Det är så med bra företag- ingen rädsla för att lägga ut en massa idag om man bara vet att man mycket sannolikt kommer att få tillbaka mångdubbelt i framtiden.

      Radera