måndag 1 april 2019

Tjänsteföretaget Apple


Apple visade i förra veckan som bekant upp sina nya tjänster för världen. Det går som vanligt inte att klaga på publiciteten när Apple lanserar nyheter, men det känns lite som att många missat skogen för träden som står i vägen.

Det är inte nödvändigtvis nya mördarrobotar som Apple lanserar denna gång, som iPhone och de andra i-produkterna varit för sina konkurrenter. Apples sanslöst framgångsrika produkter som raderat ut lönsamheten för konkurrenter i hela sektorer har gjort att många ser nyheter från Apple som nödvändigtvis försök att ta död på konkurrenterna. Därför skriver många om Apples tänka försök att slå ut Netflix eller andra kortföretag när de lanserar konkurrerande tjänster.

Apple agerar dock inte alls alltid med målet att ta över branscher, inte minst när de är väldigt sena till bordet. AppleTV har funnits i många år men Apples mål har aldrig varit att slå ut alternativa produkter. Syftet med AppleTV har varit och är tror jag även i framtiden att sälja "innehåll" och appar. Apparaten är billig att köpa och med tanke på allt den innehåller lär dess marginal vara minimal eller t.o.m. negativ. Apple tar dock 30 % av försäljningspriset på alla filmer som säljs eller hyrs ut genom AppleTV och lika mycket när appar säljs samt tar betalt när företag som Netflix har gratisappar upplagda på AppStore.



Vill man förstå Apples strategi behöver man inte gå längre än till kvartalsrapporterna. Services-segmentet med över 60 % marginal och en årlig tillväxt på mellan 20 och 30 % börjar bli den stora besten i resultaträkningen vid sidan av iPhone. Tim Cook lovade för något år sedan att dubbla dess omsättning till år 2020 och enda sättet att göra det är förstås att fortsätta öka på antalet tjänster man erbjuder. 

Apple är väl medvetna om att deras kunder som ju har investerat rätt mycket pengar i Apple-produkter gärna köper till tjänster med tiden. Ju längre man är kund desto större är sannolikheten att man börjar prenumerera på extra lagring för sina bilder och dokument, desto fler appar installerar man och desto mer film m.m. hyr man.



Det vore ju nästan konstigt om Apple inte försökte använda sin enorma kundbas till att sälja prenumerationer på en egen "kanal" när man skulle få fina intäkter även om bara några procent av deras användare nappade på erbjudandet. På samma sätt kan vi se den nya prenumerationstjänsten för tidskrifter och tidningar som man presenterade och som förstås bygger på att vi nu vant oss vid att läsa på iPad. Apple Card är inte heller någon stor ny konkurrent till de stora kortföretagen utan en utbyggnad av Apple Pay som haft stora framgångar i många länder.

AppleTV kändes vid presentationen väldigt mycket som en klon på Netflix och HBO- dyra skådespelare och kända teman, t.o.m. en Game of Thrones-rippoff. Detta kan sälja prenumerationer och ge nya fina vinster till Apple men det är som sagt ingen seriös konkurrent  till Netflix eller kommande Disney Plus. Netflix har idag ett enormt bibliotek av egenproducerat och licensierat material, Disney äger förstås redan gigantiska mängder som blir tillgängligt när de startar sin tjänst. Man kan inte konkurrera ut dessa bjässar med en (enligt uppgift) miljard dollar i produktion av eget innehåll.

1 kommentar:

  1. Sedan har väl Apple emot sig att de är från USA. Inbyggt spionage i hela mitt hem, på allt jag äger och säger? Nej tack.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera