▼
söndag 6 november 2016
Starbucks idag
Starbucks rapport i veckan var både en styrkedemonstration och en bekräftelse på den utveckling vi har sett ett tag nu. Amerikanska verksamheten tyngs av att folk handlar alltmer på nätet och färre än tidigare strosar runt i galleriorna. Oro för detta har tyngt aktien hela året och även om 4 % tillväxt i jämförbara butiker i USA är lägre än historiska snittet på över 5 % så visar det ändå att man håller ställningarna förvånansvärt bra.
Rapporten var annars som vanligt, oavsett om man räknar med eller utan den extra vecka som inföll detta kvartal. Runt 10 % intäktsökning och 20 % vinstökning samt en ökning av utdelningen med 25 %. Alla siffror och trender går i rätt riktning. Kina går starkt och man satsar allt man kan med en ökningstakt i landet på ung. 10 caféer i veckan mot målet om 5000 år 2021 (dubbelt mot idag). Eller som VD säger: Vi har bara skrapat ytan än så länge.
Den viktigaste "nyheten" är som jag ser det det stora fokuset på att gå "upmarket" på existerande marknader med "rosteries" och "reservs stores" där man kan följa processen i tillredningen (i vissa fall t.o.m. rostningen) på ett helt annat sätt och i en mycket exklusiv miljö. En nyhet var att man i många existerande "gröna" caféer (de med Reserve-branding är bruna) ska lägga till en espressobar där man kan dricka vid bardisken och därmed skapa en annorlunda upplevelse för dem som vill.
Jag tror man är på helt rätt spår här och uppenbarligen visar deras interna siffror detta med tanke på hur man nu storsatsar på upmarket, även med Starbucks Nights (öl och vin kvällstid). Folk får det sakta men säkert bättre och bättre och kommer inte att nöja sig med "som det alltid har varit". De med resurserna vill ha "affordable luxury" och Starbucks är redan som det är ett rent premiummärke.
Vinstmaskinen Starbucks tuffar alltså på som vanligt och troligen kommer marknaden att värdera upp aktien med tiden. Dock är SBUX-aktien rätt oberäknelig- den har stått och stampat runt 55 hela året efter fjolårets uppgång om 50 %, men förr eller senare kommer det att lossna om Starbucks fortsätter som idag. Jag är i vilket fall helt säker på att framtiden tillhör kvalitetskedjor som dem.
Av de innehav du skriver om här på bloggen så tycker jag Starbucks är den mest givna kandidaten. Jag är personligen inget fan av deras "över hypade", sönderrostade kaffe. Däremot är jag stolt aktieägare och tycker de gör mycket rätt. Marknadsföring är allt och det om något har amerikanska företag förstått. Att jag inte tycker om deras kaffe har ju inget med att det är ett riktigt kvalitetsbolag med rakettillväxt. Jobbar mycket i USA och vad som slår mig är vilken dominerade ställning Starbucks har på den marknaden. Det finns i princip ingen konkurrens som det gör i UK( Nero, Costa), eller Sverige (Espresso House, Waynes).
SvaraRaderaVad gäller värderingen så är det alltid svårt att veta hur man ska värdera ett företag som växer som SB gör. P/E30 brukar vara välförtjänt men det kommer också med en "tillväxtrisk", se Novo Nordisk. Marknaden verkar inte gilla nedjusterade tillväxtprognoser.