▼
onsdag 9 september 2015
Don't bet against the King
I kväll är det dags för årets största Apple-extravaganza. Eftersom Apple styr media mycket mer än tidigare så vet vi genom placerade läckor och några oplacerade ganska exakt vad man kommer att introducera. Samtidigt vet vi precis som för ett år sedan väldigt lite om det som Apple inte vill att vi ska veta, t.ex. designen på nya Apple TV osv.
Det kan vara kul att se tillbaka på vad media och analytiker hade för åsikter tidigare år och hur fel de har haft när de trott att de vet och kan bättre än Apple.
Ett fall i aktien i kom hösten 2011 när Apple hade mage att introducera en mindre uppdatering av iPhone 4 ("4S") istället för att komma med en iPhone 5 redan då... Ingen måtta på eländet tyckte analytikerna. Sedan sålde 4S otroligt bra, den mindre uppdateringen gjorde att bruttomarginalen slog alla rekord varför Apple tjänade en massa pengar.
För två år sedan var det dags igen för genierna att döma ut Apple när man inte svarade mot "marknadens" krav på en riktigt billig iPhone för att ha någon chans att slå igenom i Kina. Iphone 5C lanserades istället för 549 dollar (mot 649 för den nya iPhone 5S) och evig undergång förutspåddes.
Naturligtvis visste Apple bäst, man riskerade inte glansen kring märket, försvarade och t.o.m. stärkte marginalen när man kunde pensionera iPhone 5 som pga sitt metallskal var klart dyrare att tillverka än den nya 5C. Apple förstod den kinesiska marknaden och fåfängan samt att det inte är mängd utan marginal som räknas. China Mobile-avtalet ett år sedan var den stora katapulten för iPhone i Kina. Uppgången sedan dess har varit episk, trots, och i någon mån även tack vare, att iPhone är mycket dyrare än konkurrenternas alster.
Om man ska sammanfatta så är dock det största misstaget som både analytieker och journaliseter gör att man alltid tror att nuvarande iPhone-användare inte kommer att uppdatera till senaste modellen när det inte är tillräckligt många spännande nyheter i en S-uppdatering (1, 2, 3) utan behålla sina gamla mobiler. Detta är fullständigt fel och stöds därför inte av någon empiri.
Apples kunder är otroligt trogna, långt mer än några andra tillverkares. Deras kontrakt är i regel på 24 månader och även om det förstås blir fler som springer iväg och handlar när man kommer med större nyheter, framförallt de nya, större modellerna förra året, så gör dynamiken i marknaden att S-modellerna alltid säljer väldigt bra. 4S sålde som sagt otroligt bra (ökade 128 % sitt första kvartal), 5S ökade försäljningen även den, om än mindre i första kvartalet men sedan tuffade den på riktigt bra med 17 % ökning respektive 13 % i junikvartalet. Lika viktigt för Apples resultat är att marginalen, allt annat lika, stiger efter en S-uppdatering eftersom denna är billigare att genomföra än när det är större förändringar.
Förra kvartalet meddelade Tim Cook att trots den ofattbara försäljningen av iPhone 6 hittills så har endast 27 % av dem med äldre iphones än 24 månader uppgraderat till sexan. Det är alltså de återstående 73 procenten som är marknaden när iPhone 6S lanseras och de allra flesta kommer inte att vänta ett år till på iPhone 7.
Här finns länken till kvällens webcast.
Bra inlägg som vanligt!
SvaraRaderaSka bli spännande att se om någon version av iphone 7 kommer med mindre skärm än 6:an har idag. Misstänker att det finns en skara hängivna Applefans som fortfarande vill en ha lite mindre skärm än vad som erbjuds i dag.
Tycker de har börjat kompromissa allt mer med den strikta enkel- och användarvänligheten som infördes av S. Jobs, men det är bara min högst personliga åsikt. Vet inte om det är uppmätt eller konstaterat på något sätt.
Har följt dina inlägg om apple genom åren och köpte tack och lov billiga aktier för flera år sen. Nu har jag sett presentationen ikväll för deras nya produkter och är mäkta imponerad.
SvaraRaderaSkulle du kunna att försöka ge dig på den svåra uppgiften att förklara varför apples P/E-tal är så lågt? Eller, nu var det jag som _tyckte_ att det var lågt, men vad vet jag? I förhållande till vad? Men iaf, kan du försöka förklara det?
Det beror på att företaget trots alla år av framgångar värderas som ett svajigt teknikbolag som gått med vinst ett kort tag- "teknik kan man inte uthålligt tjäna pengar på", "konkurrenterna är på väg ikapp", "priset är för högt för att lyckas globalt" osv. Detta är ologiskt och har minskat något med åren men det gäller än idag. Mitt hopp är förstås att med tiden, om inte annat när Apple är i fler branscher så kommer detta och försvinna och PE kan bli rimligt eller t.o.m. högt.
Radera