▼
onsdag 31 juli 2013
Apples analytikerkonferenser
Ingenting (!) är mer intressant för den som vill veta Apples planer än de kvartalsvisa analytikerkonferenserna. Om man lär sig se igenom de ständiga plattityderna om att "Apple alltid strävar efter att göra de bästa produkterna..." och liknande och istället lyssnar på de skickligt inflikade antydningarna och vinkarna om vad man kommer att göra så lär man sig väldigt mycket.
Förra sommaren sade Tim Cook på "julikonferensen" att man hade "nya produkter" på gång. Inte många märkte detta men det var en vink om att både iPad och iPhone (den senare ganska självklart) skulle komma i nya skepnader och i september och oktober lanserades både iPhone 5 och iPad mini.
Efter julkvartalet i år sade Cook att det "var naturligt" för iPhone att följa iPods utveckling, vilket naturligtvis betydde att man kommer att lansera i flera segment av marknaden istället för att bara komma med en ny och låta de gamla vara kvar i sortimentet ett par år. Nu är Internet fullt av bilder på den nya, billigare iPhone som troligen kommer att heta iPhone 5C, men det återstår förstås att se.
Förra veckans telefonkonferens innehöll tydliga markeringar om att, inte bara som man sade på konferensen innan, kommer det "nya produktkategorier" utan man kommer att diskutera frågan i detalj på nästa konferens i oktober, vilket förstås betyder att någonting kommer att lanseras detta kvartal.
Analytikerna nämner ibland dessa saker och försöker förstås tyda dem men missar oftast målet för att de istället för att förutsättningslöst bedöma vad något sagt kan betyda nästan alltid lyckas få det att betyda att Apple är på gång att lansera just det som de själva tror på, t.ex. en TV-apparat.
Ja, ja det är utan tvekan svårt att tyda Apple, men den bästa källan till kunskap är som sagt analytikerkonferenserna, lätta att automatiskt får via Podcaster till sin iOS-enhet.
l
söndag 28 juli 2013
Apples rapport och försäljningstrend
Apples rapport var väldigt talande för hur långt ifrån pressens och många analytikers uppfattning står från verkligheten vad gäller Apples resultat. Två väldigt betydelsefulla mätetal lyckas denna hop av mer eller mindre kunniga tyckare blanda samman till en soppa som påstås vara den etablerade sanningen:
1. "High end" smartphone-försäljningen faller för att folk nu istället väljer billiga smartphones.
2. iPhones försäljning är en besvikelse/faller/tappar sitt grepp om... o.s.v.
Som stöd till det första påståendet används massor av olika data och rykten. Att försäljningen av billiga kinesiska android-smartphones har ökat snabbt och ersätter dummobiler är utan tvekan sant. Men denna relativa uppgång är inte detsamma som att det övre prissegmentet rasar! Det kan betyda att detta segment blir mindre RELATIVT sett, men det är en helt annan sak.
Vidare pekar många på att Apple uppenbarligen säljer förvånansvärt många iPhone 4/4S och att deras ASP faller, vilket även analytiker på telefonkonferensen efter rapporten utan att blinka tog som ett bevis (!) för att "smartphone saturation" nu satt in och skadar Apples försäljning. Sanningen i detta fall, vilket Tim Cook också påpekade, är att försäljningen av de billigare iPhones har ökat kraftigt i u-länder där Apple nu satsat allt mer, framförallt Indien. Cook var tydligt med att han inte såg någon "saturation" på marknaden, bara att den breddats för att ta in fler kunder som tidigare inte alls fanns på smartphonemarknaden då de köpte billiga dummobiler (från Nokia, vars försäljning av dessa modeller är i fritt fall sedan minst ett år).
Här är ett bra diagram över antalet nya smartphone-användare per vecka i USA som tillsammans med Sverige och ett par andra länder är de mest penetrerade smartphone-marknaderna i världen. Inte mycket tecken på avtagande intresse här inte. Läs hela inlägget "Everyone has got a smartphone" här.
Det andra påståendet är lika larvigt som det är oseriöst. Hela tiden fylls vi som följer denna marknad med "nyheter" om att iPhone har problem att sälja. iPhone 5 hade knappt kommit ut på marknaden förrän den på fullaste allvar påstods vara en flopp, eller i alla fall en "besvikelse" försäljningsmässigt. Ett roligt exempel är när Samsungs Galaxy S4 kom och Samsung ville "spinna" att den sålde snabbare än någon annan. Samsungs påstående om 10 miljoner på en månad skulle alltså vara snabbare än Apples försäljning av fem miljoner på en helg (den senare dessutom till verkliga kunder, inte leverans ut till säljkanalen) eller att 20 miljoner på två månader skulle vara något rekord när Apple sålde mer än dubblet så många.
En lite mer intelligent analysmetod är att titta på priset- Apples senaste modell håller i princip konstant pris (undantag finns, men de är få) under de 9-11 månader det tar tills nästa modell kommer, medan konkurrenternas, inte minst Samsungs modeller börjar reas ut redan efter en till två månader från försäljningsstart. Det säger kanske något om styrkan i siffrorna. Samsung och några andra android-tillverkare säljer mobiler i det högsta skiktet, men de är bara uppe och plaskar vid ytan några veckor innan de måste reas ut och INGEN lyckas komma i närheten av NÅGON iphone-modells försäljning, någonsin. Detta kan förstås komma att ändras, men så är det idag och inget tyder på någon förändring. Verkligheten är spinmeisterns värsta fiende.
Med runt 32 miljoner sålda (när lagerdifferensen är omräknad) är iPhone i vanlig ordning kungen av smartphones och den främsta vinstmaskinen för Apple, trots att den senaste modellen kom ut i september. Med en billigare modell (eller två) nu mycket troliga efter alla rapporter och en ny topp-modell ute snart kommer iPhone att fortsätta att öka Apples vinst efter den marginalpress vi sett efter alla nyintroduktioner (med förra årets marginal över 40 % hade kvartalets resultat slagit alla rekord, man sålde ju över 20 % fler iphones i år). Apples kraftigt uppväxlade köpa av egna aktier tyder ju också på att man tror att priset kommer att stiga.
iPad blev lite av denna fina rapports svart får, men när lagerdifferensen är borträknad är minskningen mot förra året bara 3 % (samma omräkning ger en omsättningsökning på 6 % totalt för Apple i kvartalet mot 1 % rapporterat) och den gången hade man introducerat ipad med retina-skärm, vilket blev en jättesuccé. Väldigt glädjande är också hur iTunes fortsätter att växa, denna gång med 25 % och stärker sin ställning som Apples tredje ben.
Jämförelser mellan kvartal är som alla borde veta mycket farliga om man inte tittar lite närmare på siffrorna, men det är för mycket begärt av analytiker.
lördag 27 juli 2013
Starbucks det nya McDonald's
Efter de senaste årens fantastiska och målmedvetna arbete Starbucks lagt ned på att bredda både sin närvaro i världen och caféernas erbjudande till kund känns veckans liksom de senaste årets kvartalsrapporter ge kvitto på att detta är extremt lyckat.
Som jag skrivit det senaste året sedan jag själv köpte Starbucks mellan 43 och 47 dollar vid raset förra våren och sommaren känns det som att Starbucks gör mer eller mindre allting rätt. Att man sedan har haft tur med kaffepriserna är förstås inte ledningens förtjänst, men detta är långt ifrån det mest betydelsefulla i denna framgångssaga.
Man lärde sig av alla sina misstag när man för 5-10 år sedan gjorde det stora misstaget att satsa på expansion före lönsamhet i jakt på omsättning (läxa att lära sig för vissa teknikbolag kan man tycka). Trots sina 13000+ caféer i USA expanderar man stort och deras nya ställen hör till deras mest lönsamma redan från start. Satsningen på ny mat och dryck genom uppköpen (Teavana, Evolution Fresh och La Boulange) verkar vara väldigt lyckade och man hanterar Internet, Kina och lojalitetsprogrammen troligtvis bäst i världen av stora globala kedjor, se bara på H&M:s långsamma utrullning av internetförsäljning för att inte tala om McDonald's tafatta försök att bredda sig från snabbmat till café och andra rätter.
Veckans rapport är liksom de senaste 2-3 kvartalsrapporterna närmast löjligt stark. Försäljningen i "jämförbara butiker" ("comps") är upp ofattbara 9 % i USA och urstarka 8 % globalt trots dålig konjunktur i Europa. Man köper sig med andra ord inte omsättningsökningar, de kommer framförallt från befintliga caféer och därutöver från alla årets nyöppnade caféer.
Detta ger i vanlig ordning ung. dubbelt så stor vinstökning som omsättningsökning, nu med fantastiska 28 % på årsbasis.
Viktigast ur ett investeringsperspektiv är dock att Starbucks bara är i början på sin utbredning i världen- Kina växer så det knakar, men det går ännu 13 caféer i USA på varje kinesiskt, i Indien har man bara runt 10 sedan ett år och massor av andra, betydligt rikare men mindre länder som Sverige, är ännu i princip helt openetrerade.
Starbucks är på väg att bli ett nytt McDonald's vad gäller utbredning och lönsamhet, men mycket långt från McD vad gäller kundupplevelse och lojalitet.
Enjoy the ride!
måndag 22 juli 2013
Microsofts nedgång och fall
Det vi ser idag i Microsoft är inte början på dess fall från tronen som det Stora mjukvarubolaget i världen. Detta började för flera år sedan, det är bara marknaden som är väldigt sen att reagera. Det kan man kanske förstå när man ser på Microsofts otroliga framgångssaga från början av 80-talet och 20-25 år fram i tiden. IBM:s samarbete med lilla Microsoft för att få till ett operativsystem till sin PC och senare revolutionen av klonade PC gjorde tillsammans med Bill Gates otroliga hänsynslöshet att företaget växte ofattbart snabbt. Aktiekursen rusade fram till IT-yran då Microsoft värderades över 500 miljarder dollar och PE var över 100 vid kursen strax under 60 dollar. En bubbla m.a.o. och aktien sjönk snabbt ned till 30 dollar.
Aktien har sedan gått sidledes trots, eller mer troligt, tack vare stora återköp av aktier i och med att marknaden slutade tro på någon framtida rakettillväxt för Microsoft. Office och Windows drog in jättesummor och MS satsning på serverprogramvara blev en jättesuccé. Samtidigt började en serie huvudlösa uppköp av allehanda företag som senare fick skrivas bort liksom de stora satsningarna på X-Box som kostade miljarder och åter miljarder och trots att den blev välditgt populär knappast totalt sätt har skapat några värden för aktieägarna.
Microsoft är dessutom ett svårt elitistiskt företag med starka divisioner som förstås slåss med näbbar och klor mot varandra om resurserna, American Style. Elitistiskt såtillvida att det har ett betygssystem på de anställda som en gång uppfanns av den kontroversielle Jack Welch på GE, med avskaffades där pga alla problem det ställde till. Det går i korthet ut på att cheferna i en grupp ska identifiera de 10 % bästa och 10 % sämsta i gruppen. De förstnämnda ska man ösa pengar och möjligheter över och de sämsta ska sparkas eller straffas på annat sätt.
På pappret ser ett sådant system kanske bra ut, men i verkligheten betyder det att det för en anställd är farligt att vara i en högpresterande grupp, t.ex. en som utvalda personer arbetar i för att ta fram en ny prioriterad produkt, men bra för en anställd att vara i en dålig grupp. För att lösa problemet att hitta tillräckligt många "dåliga" medarbetare i ett företag med övervägande högpresterare har chefer enligt avhoppare lånat medarbetare med sämre resultat som man bedömt att man skulle kunna ha råd att bli av med genom att de avskedades i hopp om att kunna behålla alla sina bra anställda. Håhåjaja.
Divisionerna är grunden för Microsoft, man har t.ex. de stora Office- och Windows-divisionerna som har egna marknadsförings-, försäljnings-, inköps- och andra avdelningar med sina egna hierarkier. Det har varit känt bland journalister att om man vill veta allt som är fel på en av Microsofts produkter så ska man fråga någon som jobbar i en annan avdelning som mycket gärna kastar all skit han kan om vad som är fel på t.ex. den nya versionen av Windows. Det faktum att det t.ex. finns en Senior Director for Xbox Product Marketing, en Microsoft Surface General Manager osv, osv säger allt man behöver veta om hur extremt uppdelat företaget är i dina divisioner. Mer om det senare.
Att Microsoft som ju tjänat sina pengar huvudsakligen på den klassiska PC:ns programbehov har varit sena att satsa på mobila produkter har varit en rådande "sanning" på senare år, men ingenting kunde vara mer fel. Man har gjort enorma investeringar i "mobile" i många år helt utan framgång. När jag själv arbetade på HP för mer än 10 år sedan försökte Microsoft skapa en "slate PC" som var en tung bildskärm med invikbart tangentbord tillsammans med HP. Detta såg precis ut som vanliga Windows, men det hade en touch-skärm som man skulle styra med en penna. År efter år satsade man sedan på diverse "slates", "pads" osv utan att komma någon vart.
Man hade förstås helt missat att en sådan produkt måste vara anpassad till att bära omkring. Att den är tung och otymplig kan vara ett problem om man säger så. Att användargränssnittet är intuitivt och effektivt kan också vara en bra sak samt att det finns bra program att köra med en touch-skärm. Ingenting av detta fanns förstås, det är ju Microsoft vi talar om, och allt belv pannkaka, även alla deras satsningar i över tio år på PDA:er och smartphone-operativsystem. Jag hade själv för två-tre år sedan en SonyEricsson-smartphone med Windows Mobile. En monstrositet med en skärm som såg ut precis som skrivbordet på min PC där man skulle använda en pinne att klicka för att stänga fönster osv och att läsa webbsidor var så svårt att man helt enkelt lät bli. Sån oanvändbarhet var inte lyckad när iPhone började få spridning är inte förvånande och MS som hade haft en respektfull andel av marknaden för smartphones rasade samtidigt som denna produkt började växa.
Mest hopplöst har dock Microsofts försök att skapa "me too" till Apples enorma succéer varit. Först skulle man konkurrera med iPod med musikspelaren Zune- en total katastrof som inte ens lyckades ta sig in som en av de fem mest sålda mp3-spelarna i USA, man har skapat sina egna Microsoft-butiker som är en total rippoff av Apples Stores med det lilla undantaget att de inte drar besökare och de senaste två åren har man försökt slå iPhone med sin alltid lika hopplösa satsning Windows Phone (tidigare Windows Mobile) som gjordes om för två år sedan för att kunna konkurrera med iPhone och dess kopia Android.
Den av Microsoft iscensatta "begravningen av iPhone" för tre år sedan. |
Microsofts "Metro OS" skulle, var det tänkt, snabbt få en massa kunder och dessa skulle sedan hypa den och därefter skulle den stora massan haka på. För att åstadkomma detta har man fått till en deal med Nokia där den åtminstone halvgalne f.d. Microsoftchefen Stephen Elop lade om hela företagets smartphone-satsning till WP. Resultatet har hittills varit en katastrof för både Nokia och Microsoft. Microsoft har hittills betalat en miljard dollar per år till Nokia för att de gratis har använt WP (detta ska är det tänkt återbetalas som royalties men inte riktigt allt).
Det säger en hel del om framgången för ett system när man måste betala företag för att använda det. Android är ju i vilket fall ingenting som Google betalar för att få ut. I höstas kom till sist Microsofts "iPad killer" Surface. Istället för att samarbeta med sina hårdvarupartners gjorde man helt sonika två olika plattor som skulle köra Windows 8 i olika versioner (ARM resp. Intel), den förstnämnda utan kompatibilitet med existerande windows-program, högt pris men med möjlighet att koppla på ett dyrt tangentbord som främsta försäljningsargument.
Framgången har föga förvånande trots enorma marknadsföringsbudgetar uteblivit och i veckan meddelande man att man skulle skriva av 900 miljoner dollar för att kunna sänka utpriset med 150 dollar på deras lager av osålda Surfaces. Därmed har deras försök att kopiera iPod, iPhone och iPad misslyckats spektakulärt. Svårslaget! Apple är förstås det företag som har ställt till det för Microsoft genom att skapa populära, mobila produkter och samtidigt slår Apple hårt mot Microsofts kärna även genom att sälja sina nya versioner av operativsystem för typ 200 kr (mot minst 1000 kr för Windows) och sina varianter på Office-programmen för typ 70 kr st i mobilversion och bara lite till för macversionen.
Microsofts försök att konkurrera med Apple (mer om det här) har alltså fallit platt och det finns INGENTING som tyder på att man skulle lyckas bättre i framtiden. Att marknaden inte har reagerat mer på denna totala oförmåga både att utveckla företaget och att använda sina vinstmedel till att skapa nya värden istället för att slösa bort otaliga miljarder på idiotiska företagsköp. Eller vad ska man säga om att lägga åtta och en halv miljard dollar på att köpa Skype? Skype som man förstås satte i sina mobilsystem, vilket gjorde Microsoft till det mest avskydda på planeten bland telekomoperatörerna som, FÖRVÅNING, hatar Skype som tagit ifrån dem deras feta vinster för långdistanssamtal.
Inte nog med de ovannämnda kopieringsförsöken, i veckan tillkännagjorde Steve Ballmer att Microsoft skulle omvandlas till en funktionsstyrd organisation, precis som Apple är idag, men inget annat större företag. Detta betyder t.ex. att man har en designavdelning för alla produkter, en marknadsföringsfuntion och en säljorganisation. Ett genialiskt sätt att organisera ett företag som snabbt måste styra om sina prioriteringar som skapades av Steve Jobs för Apple och andra företag han ledde. Det är dock oerhört svårt att skapa till att börja med. Microsoft ska lyckas omstöpa ett företag som bygger på en karriärväg där man ska prova alla möjliga tjänster i företaget för att krydda sitt CV som en "well-rounded manager" till ett där man istället ska bli så bra som möjligt på just det man håller på med, t.ex. företagets designpolicy eller att sälja alla företagets produktserier.
Detta är totalt vansinne och kommer ALDRIG att lyckas!!! Det finns inte en chans! Microsofts personal är inte inställd på en helt annorlunda organisation och helt annorlunda karriärvägar. Sånt kan man inte ändra på hursomhelst.
Dessutom, Microsoft idag är inte bara ett företag som saknar förmåga att konkurrera i nya segment, de kan inte ens utveckla Windows och försäljningen av operativsystem är i fritt fall eftersom den klassiska PC-marknaden faller som en sten till marken. Deras Windows 8 är nästintill obegripligt för användarna och avskys innerligt av kunderna. Att sparka den ansvarige räcker och nu försöker man skapa en "8.1" som tar tillbaka de gamla delarna. Färdig om ett halvår...
Microsoft kommer att gå väldigt dåligt under förutsägbar tid, de har haft sin chans och nu lever de på övertid. Den senaste kvartalsrapporten var en katastrof, men det var bara den första av många katastrofer för detta hemska företag. Man kommer inte att kunna vända skutan, intäkterna kommer att fortsätta att minska och man kommer att kasta nya miljarder i samma sjö där de andra ligger idag. Marknaden har absolut inte tagit ut detta med dagens kurs. Den har sällan varit så långsam att inse vartåt ett stort och betydelsefullt företag barkar. När detta går upp för genierna på Wall Street kommer vi att se en kurs långt under dagens.
Blanka Microsoft!
P.S. Innan någon skriver i kommentarerna att jag skriver detta efter rapporten så tweetade jag det faktiskt dagen innan.
Microsoft nu uppe på högsta nivån sedan toppen 2007 samtidigt som utsikterna är sämre än n-å-g-o-n-s-i-n. Troligen utmärkt läge att blanka.
— Lou Mannheim (@Lou_Mannheim) July 17, 2013
tisdag 2 juli 2013
Boliden
Ingen aktie har jag idag ägt så länge som Boliden. Detta har sin grund i en bestämd tro på att flera av företagets metallet, men främst koppar och zink kommer att öka alltmer i betydelse när Tredje Världen byggs upp till "nästan I-landsnivå" de närmaste decennierna. En utveckling som är svår att motsäga. Därtill kommer Bolidens föredömligt långsiktiga strategi att utveckla sina tillgångar, framförallt Aitik-gruvan som pågår och har pågått i flera år nu.
Boliden är dock ett väldigt cykliskt företag så att hoppas på några fantastiska PE-multiplar en vacker dag är inte att tänka på. Istället är min förhoppning att man kan återkomma till situationen för några år sedan när värderingen drevs upp av höjd utdelning och en fantastisk extrautdelning på 12 kr.
Ett misstag jag har begått med Boliden är dock att inte sälja av mer än jag gjort när värderingen har stigit, oftast på vintern. Min plan idag är att minska innehavet när aktien stiger uppåt 120 kr, precis som tidigare, men kanske med 40 % av mitt innehav. Skulle den sedan stiga mer så säljer jag troligen lika mycket över 130 kr och behåller resten tills vidare. Detta är långt ifrån typiskt beteende från mig, men starkt cykliska aktier måste man vara beredd att sälja långt tidigare än andra företag.
Troligen skulle jag i så fall återigen köpa tillbaka på lägre nivåer. Min tro på Boliden är helt orubbad. Dock har jag idag ett GAV på 40 kr och de nivåerna får vi inte återse utan en kris i företaget eller världen.