▼
fredag 27 maj 2011
En dag i staden
En dag i staden kan ge en insikter, inte sällan på överraskande ställen. På Järnia såg jag diverse konkurrenter (eller wannabe-konkurrenter snarare) till Weber. De hade alla mer funktioner och lullull än motsvarande Weber som dessutom kostade en bra slant mer än konkurrenterna. Enligt diverse lata ekonomijournalister skulle detta innebära att dessa produkter är den nya "weberdödaren" om man använde en analogi med mobiltelefoner och plattor.
Det är så väldigt enkelt att dra slutsatser utifrån specifikationerna och ett snabbt utfört (får man förmoda) test av en viss produkt. Det är bara ett problem med detta- precis som målet med tips inte är att få tretton rätt, utan att vinna pengar är målet med företagande att tjäna pengar, inte att ha den tekniskt sett bästa produkten på marknaden eller bäst i sitt prissegment. Ibland är bäst och billigast mest lönsamt, men det är inte en självklarhet på något sätt.
Det finns bättre grillar än Webers (per krona räknat!) och det motsvarande gäller för iPhone, men ändå köper nästan alla som har råd en fet Weber respektive en iPhone 4.
Den som ska förstå detta måste förstå männskor mycket mer än de förstår teknik. Det är människor som använder teknik, inte robotar. Status, känslan att använda produkten, tryggheten att vara som andra o.s.v. o.s.v. spelar en enormt stor roll och i Apples fall är också det fantastiska app-utbudet (och ja, utbudet är både större, men framförallt enormt mycket bättre med några enstaka undantag än Android-apparna) och hela ekosystemet en ofattbart stor komparativ fördel mot alla konkurrenter.
Annat jag fick se idag var i ett köpcentrum hur 3 med att döma av trängseln mycket stor framgång sålde abonnemang med iPhone 3S "bara idag" för 99 kr inklusive fri surf (en nästan exakt två år gammal mobil!!), hur Telenor bara gjorde reklam för sina iPhone 4 i sn lilla butik och alla dessa H&M-påsar överallt.
En mycket enkel regel kunde kanske formuleras så här: äger du ett företag vars logga och produkter verkar finnas i nästan var mans hand så har du förmodligen investerat rätt.
De som köper en grill är inte lika modemedvetna och lättpåverkade av trender och flugor. Grillen är också mer funktionell och ska inte vara någon modeshow när det äts biff. Kids och andra som köper mobil är däremot mycket känsliga och Apple är fortfarande ett riskabelt teknikbolag, som inte har någon uthållig konkurrensfördel.
SvaraRaderaVäl mött.
Helt fel påstående Anonym. Det är precis vad de är. En webergrill i trädgården anses som en statussymbol. Det du säger om att kidsen köper mobil, är precis samma sak som farsorna köper en grym grill att vara herre över!
SvaraRaderaOkej, fel av mig, grillverksamheten är lika konkurrensutsatt och riskabel som mobilbranschen. Tack för klargörandet.
SvaraRaderaDet har jag däremot aldrig sagt, utan kommer från dig
SvaraRadera