▼
tisdag 2 februari 2010
Veckans Buffett-aktie
Jag har mycket svårt att tro annat än om Buffett hade velat köpa en enda svensk aktie så hade han valt H&M. Inte för att den är så värst undervärderad med sitt p/e på drygt 20, utan för att inget svenskt företag är så stabilt i sin intjäning sedan mycket länge och så skyddat i sin ställning och på alla sätt lever upp till hans placeringsfilosofi på senare år:
I would rather buy an excellent company at a reasonable price than a reasonable company at an excellent price.
Det där är inte Buffett i sina tidigare år när han oförtrutet letade bara företag vars aktie hade mycket hög margin of safety, utan den Buffett som har gjort enorma vinster, på kursuppgång liksom stadiga utdelningar, i Washington Post Company, Gillette, Coca-Cola, American Express m.m. Alltså ganska tråkiga, välbevakade företag med det gemensamma att de växer stadigt och säkert.
H&M är ett sensationellt företag, dels för att det har vuxit så enormt med (ung.) bibehållen lönsamhet över åren, dels för att det fortsätter att växa så det knakar. Företagets mål är otroliga 10 % ökning av antalet butiker per år. Den som tycker det är osannolika ska veta att man öppnade mer än 14 % nya butiker förra året.
H&M är som alla välanalyserade företag "drabbat" av att folk tittar alltför mycket på minsta lilla siffra som försämrats, saker som ofta bara beror på valutaeffekter, när reorna ligger under året och andra tillfälligheter.
Här skiljer man agnarna från vetet bland analytikerna! Den som vill sitta och stirra på kvartalsrapporterna eller en månads försäljningsstatistik eller de som klarar av att utskilja "the big picture".
The big picture är här att H&M fortfarande har en stor del av världen att erövra. De säljer liksom IKEA prisvärda varor som folk i alla samhällsklasser efterfrågar och liksom IKEA höjer de långsamt nivån på sitt utbud, i H&M:s fall t.ex. genom samarbeten med kända designers. The big picture är också att om man klarar att växa med 10 % årligen kommer man inom sju år att ha fördubblat antalet butiker (med 14 % sker det inom fem år) och därmed troligen omsättningen samtidigt som många fasta kostnader kan slås ut på fler enheter, dvs marginalen förbättras.
H&M är inte tokbilligt idag men om det om 5-7 år är dubbelt så stort så kommer ens andel av företaget/vinsten också att vara dubbelt så mycket värd.
Ett exempel på en dålig analys av H&M är denna från Herman Sjöberg på Placera nu. Det är inte första gången han skriver ned företag som jag tycker om. I april skrev han att man borde minska i Swedbank som sedan dess har stigit ung. 80 %. Rekordet är nog i alla fall när han ville att vi skulle minska i Boliden när den stod i 40 kr i mars (104 kr idag eller +160 %).
Det är BRIC-länderna som gäller i framtien och om folk köar i timmar för att kunna komma in i en nyöppnad butik i dessa länder säger det en del om potentialen.
Köp H&M och behåll för alltid! Det ska i alla fall jag göra när jag får mer kontanter om inte Diamyd har fallit tillräckligt då så jag först måste köpa dem.
Håller med till 100%! H&M är mitt överslägset största innehav och jag passar alltid på att köpa mer när marknaden handlar ner aktien. H&M är mitt "Wonderful Company" nummer 1 som jag aldrig kommer sälja så länge den inte är på tok övervärderad. Titta bara på listan över antalet butiker i olika marknader i senaste årsrapporten. Man har bara några enstaka butiker i enorma marknader som Ryssland, Kina, Japan. Man har mottagits väl i dessa marknader och man omsätter mer per butik än i sverige. Bara räkna på hur många butiker man kan öppna utan att mätta dessa marknader och lägg till ytterligare marknader som man idag inte ens är aktiv i, så är det helt rimligt att H&M kan fortsätta växa 10-15% i otroligt många år framöver med bibehållna eller tom förbättrade marginaler. H&M är verkligen ett företag att vara stolt över, och som aktieägare är det underbart att gå förbi någon av deras butiker lunchtid en helt vanlig vardag och se att det är full rulle, medan grannbutikerna gapar tomma! Det är ett sant privilegium att få vara med och äga ett sådant fantastiskt företag. H&M förtjänar absolut en värdering på P/E 20.
SvaraRaderaDet konstiga med H&M är att de inta har någon uppenbar "moat" som t.ex cola eller gillette eller andra företag Buffett köpt. Jag ser inte någon jättestor "competitive advantage" förutom att man är stor och etablerad redan. Man brukar säga att commodity businesses styrs mest av pris och har därför en nackdel jämfört med franchises som kan ändra sitt pris på varor nästan som de vill utan större problem. H&M är prisbaserat men verkar ändå lyckas riktigt bra, antar att dom är undantaget i regeln...
SvaraRaderaHa ha, det är så roligt att läsa för vi tänker så lika på många sätt. Jag skrev ett liknande inlägg för inte så länge sedan om Buffet och HM, men det jag främst syftar på är sågningen av Herman Sjöberg. Jag skrev i April om hur värdelös den mannen är på att analysera (Herman Sjöberg - Vilken Sopa). Han om någon borde utgöra definitionen på varför man inte ska följa analytikerna i vått och torrt.
SvaraRaderaSom vanligt vill jag också nämna att du skriver väldigt intressanta inlägg. Keep it up!!
Mycket intressant och jag håller med. Jag undrar om låg-pris till hygglig kvalitet är en svensk specialitet? Kan det vara något kulturellt?
SvaraRaderaVidare har jag funderat en del kring Clas Ohlson som börjar ta sina första stapplande steg utomlands. Undrar om det kan bli en HM någon dag? Vi får väl se.
Hej Anonym m.fl.
SvaraRaderaJag tror att vi i Sverige som kanske växte upp med att ibland tvingas vänta utanför provhytterna när mamma skulle köpa kläder på tråkiga "Hennes" inte riktigt förstår att H&M idag är en mycket hipp kedja i många länder.
Här i Sverige har ju dessutom många fäst en lågprisstämpel på H&M, vilket förstås stämmer till stor del även om det nog har förändrats med åren det med.
Sammantaget gör nog sånt att många missar att H&M nu är som IKEA fast med mer design/mode och mindre plagiat.
Tack för mycket intressant läsning!
SvaraRaderaUndrar vad du anser om HMs split? Jag har länge varit påväg in i bolaget, men undrar vad som kan vara bäst, före eller efter. Rent penga- eller aktier mässigt spelar det ju ingen roll men rent taktiskt? Kommer vi får se en rusning innan split eller en nedgång efter split?
Vad är dina tankar?
Hej Johan.
SvaraRaderaUrsäkta de sena svaret. Split har ju som du säger ingen egentlig betydelse, men den brukar ju ha en psykologisk betydelse (känns billigare) och det är lättare att handla med en lägre prissatt aktie, vilket kan leda till en marginellt högre värdering. I och med att Stockholmsbörsen har tagit bort börsposterna är det dock tror jag av väldigt liten betydelse idag.
I och med att folk tror att det blir en positiv reaktion på splitten så brukar aktierna stiga redan på beskedet, vilket väl är vad vi har sett den senaste veckan. På sikt har det dock ingen nämnvärd betydelse för aktievärdet och det är ju lång sikt som ger de stora vinsterna.
Har de senaste tva veckorna besokt H&Ms nyoppnade butiker i Shanghai och Tokyo, och kan bara saga att det ar ett helt sjukt tryck i butikerna. Fullt med galet shoppande Kineser och Japaner, och det skall tillaggas att vi varit inne vid de tider da det ska vara som minst crowded.
SvaraRadera/Frans Fleischer
Jag och frugan var i Paris på Layfaette shopping district och som aktieägare i HM vart lycklig och knäsvag, det var proppfyllt i butiken och det handlades som aldrig för, när man tittade in hos zara och dom andra så var det 50 % midre kunder
SvaraRaderaDetta tips är väldigt gammalt.
SvaraRaderaÄr det fortfarande aktuellt tror ni?