tag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post6765231573844635418..comments2024-01-20T09:15:37.160+01:00Comments on Fundamentalanalysbloggen: Online disruptionMagnus Anderssonhttp://www.blogger.com/profile/07321669201339852857noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-65207947263420872522016-10-01T16:40:25.916+02:002016-10-01T16:40:25.916+02:00Ta i för mkt bra länkar. Absolut, om H&M verkl...Ta i för mkt bra länkar. Absolut, om H&M verkligen börjar bemästra online på detta sätt och därmed får ett övertag mot konkurrenterna även i modern handel så är de köpvärda idag. Jag ser inget som tyder på det idag men kan såklart ha fel. Jag tror som sagt att denna långa kräftgång för både försäljning och lönsamhet tyder på att de håller på att tappa sin styrka genom att de inte hängt med. De kommer dock att vara en stark spelare i framtiden ändå, men då kanske med halva vinsten mot idag. Vi får se. Lou Mannheimhttps://www.blogger.com/profile/00467076673378398090noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-30985343397671245082016-09-30T11:58:16.251+02:002016-09-30T11:58:16.251+02:00och ännu
ex framtidens H&M butik
https://www....och ännu <br />ex framtidens H&M butik<br />https://www.youtube.com/watch?v=CRaiadNn_nwSusi18https://www.blogger.com/profile/05399683866920620695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-64299199780501901882016-09-30T11:55:38.583+02:002016-09-30T11:55:38.583+02:00se länk:
https://www.youtube.com/watch?v=vTGw_hAjT...se länk:<br />https://www.youtube.com/watch?v=vTGw_hAjTZcSusi18https://www.blogger.com/profile/05399683866920620695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-37390714598574013992016-09-30T11:51:43.728+02:002016-09-30T11:51:43.728+02:00Jag har läst din blogg i flera år nu, men känner a...Jag har läst din blogg i flera år nu, men känner att jag måste kommentera för första gången, eftersom ingen tagit upp denna infallsvinkel ännu.<br /><br />Jag lyssnade på en föreläsning utav Michael Lemner för någon månad sedan. Han har en gedigen erfarenhet från detaljhandeln och genomförde Hennes & Mauritz:s etableringar i både Belgien och Frankrike då han fungerade som landschef. Idag anlitas han av detaljhandelsföretag världen över via sitt bolag.<br /><br />Han berättade om ”Digital goes retail”, om hur detaljhandeln förändras än en gång, då näthandeln flyttar in i fysiska butiker.<br /><br />dvs. att han menar att H&M håller på att sakteligen göra om sina butiker till fler och mindre enheter, samt göra helheten för kunden till en digital upplevelse både hemma och i butiken.<br /><br />Han trodde alltså inte på att just klädbranchen skulle helt domineras av enbart e-handel, utan trodde på ett helhetkoncept av digitaliserade mindre butiker.<br /><br />Framtiden är kanske inte enbart digital eller fysisk butik, utan både och, iom utvecklingen av Internet och things är kombinationerna oändliga.<br /><br />Kanske värt att ta denna framtidsutsikt även i beaktande.Susi18https://www.blogger.com/profile/05399683866920620695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-61786115755599404682016-09-27T14:31:35.613+02:002016-09-27T14:31:35.613+02:00Jag går i samma tankar som Dan Miserly. Många (ink...Jag går i samma tankar som Dan Miserly. Många (inklusive mig) vill gärna prova kläderna innan man köper dom. Att hålla på att skicka tillbaka är ganska "meckigt" och många tycker det faktiskt är kul att gå ut och shoppa/prova kläder för att sen äta en lunch eller fika. Jag tror att onlinehandeln är större för elektronikprylar och annat där det inte är viktigt att prova dom innan. Dessutom är sådana produkter billigare online. Men H&M-kläder kostar lika mycket online som i butik.<br /><br />Sen till din poäng angående Starbucks för tio år sedan. Hur mycket avkastning hade man fått om man köpt Starbucksaktien då? Precis som Starbucks vet H&M vad dom håller på med och kommer att navigera därefter. <br /><br />Be greedy when others are fearful!<br /><br />http://fuckyoufonden.blogspot.se/<br />Värdeinvesterarenhttps://www.blogger.com/profile/11804042069250256649noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-20939289172877715872016-09-26T22:07:57.146+02:002016-09-26T22:07:57.146+02:00Ganska många använder Zalandos "skicka tillba...Ganska många använder Zalandos "skicka tillbaka med fri frakt" just för att beställa, testa och skicka tillbaka. Jag har alltid varit skeptisk mot Zalando på grund av höga logistikkostnader men noterat att folk i min omgivning är villiga att betala premium tack vare Zalandos service.Aktieingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/16945171005387145696noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-80786110586967810572016-09-26T18:04:22.700+02:002016-09-26T18:04:22.700+02:00Grundfråga... Hur många köper kläder online utan a...Grundfråga... Hur många köper kläder online utan att prova i butik först?Dan Miserlyhttps://www.blogger.com/profile/08296033477714770114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-91090913447823314592016-09-26T16:55:29.375+02:002016-09-26T16:55:29.375+02:00Det finns absolut plats gör många ytterligare buti...Det finns absolut plats gör många ytterligare butiker och jag vet inte hur lönsamma de nya är, men anledningen till att man tittar så mkt på existerande butiker är ju att detta är måttet på hur bra själva verksamheten går. H&M är idag värderat för högre tillväxt än man har som jag ser det. Marknaden har varit rätt snäll och frågan är hur länge den är det. Magnus Anderssonhttps://www.blogger.com/profile/07321669201339852857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9090791921814874843.post-12430002984274317522016-09-26T15:15:22.535+02:002016-09-26T15:15:22.535+02:00Frågan är hur mycket försäljningen i befintliga bu...Frågan är hur mycket försäljningen i befintliga butiker behöver växa för H&M? Att öppna nya butiker har ju alltid varit tillväxtdrivaren hos H&M. Att försäljningen sjunker i bef butiker är ju naturligtvis inte bra, men någonstans bör man ju ha en kritisk massa för att en butik ska vara lönsam och den enda tillväxt som behövs i befintligt bestånd är för att täcka ökade kostnader (inflation) för att ha en stabil vinst. Sedan får tillväxten komma från nya lönsamma butiker där man fortsätter växa butiksbeståndet med 10% årligen. Finns plats för många fler lönsamma butiker i världen. Graham /Finanstankarhttps://www.blogger.com/profile/09248470640598667662noreply@blogger.com