▼
onsdag 18 juli 2018
Evolution Gamings rapport
EVO:s rapport i morse infriade alla mina förväntningar och några till. Allt jag hörde på analytikerkonferensen stöder min tes att detta bara är början. Vi kommer att få se ännu starkare marginaler i höst och då också fortsatt snabb tillväxt. Investeringen i Tiblisi har gått utmärkt och nu kan man skörda vad man sått, man investerar de närmaste månaderna i den nya studion i New Jersey som kommer att gå live i höst och man har många nya kunder, inte minst ATG och Svenska Spel som kommer att ge intäkter från nyår. Vi har mycket att se fram emot som EVO-ägare.
Intäkterna ökade med 40 %, marginalen stärktes efterlängtat åter på både rörelse och EBITDA-nivå med runt två procentenheter vardera till 44,2 % resp. 36,6 %. Ledningen meddelade också ånyo att marginalen är på väg uppåt tack vare bättre skala och utnyttjande. Vinsten ökade med 37 % till 0,56 euro. Kundfordringarna sjönk något i absoluta tal men mer viktigt betydligt mer sett till omsättningen och DSO (betaldagar i snitt) från 84 till 77. VM hade givit bättre stöd än väntat men den stora vinsten med EM och VM för EVO är att man får in nya spelare från sportspelarna som stannar kvar och forsätter spela casino under kommande kvartal.
Rapporten gav alltså allt man kunde önska även om detta nog var lite av ett mellnkvartal. Inga överraskningar direkt för oss som kan bolaget och följer det noga men säkert för andra.
Några ord om förståelsen för Evolution Gaming i Sverige:
Jag har varit inne i ett antal branscher men svensk bettingindustri är extrem vad gäller grundläggande okunskap hos ett ganska stort antal deltagare- analytiker, fonder och investerare. Vad gäller EVO har detta på senare tid nått komiska proportioner. Hedgefonden Bodenholms case mot EVO, som lades fram i Börspodden är bland det värsta jag har sett. De växande kundfordringarna verkade vara grunden för caset, deras starka marknadsposition fick man till ett problem och därtill också flum som att ”casino är inte bra för slutkunderna”, ”vad gör det för samhället” och liknande. För att göra komiken än större satt de på sin första blankningsposition när EVO på förra kvartalsrapporten steg 29 %, minskade den då snabbt men ökade(!) den nyligen från 0,6 % till 0,85 % av aktierna...
Vissa analytiker, observera att jag inte generaliserar det finns massor av bra analytiker, som aldrig har jobbat i ett ”vanligt” företag och sett hur köp, sälj och tillverkning går till har uppenbara problem att tolka vissa data från företag. Då blir det t.ex. väldigt fishy för dem att EVO:s kundfordringar och tiden man får vänta på att få betalt ökat kvartal för kvartal på senare tid trots att det knappast är ovanligt när man ökar omsättningen kraftigt och vissa kunder på kort tid blir betydligt större och förväntar sig mer tolerans med betalningarna.
Den mest absurda analysen av EVO hittills har dock ABG stått för som under påskveckan levererade en riktkurs på 440 kr som fick aktien att dyka nästan 20 %. Till under deras kurs för säkerhets skull. Dess huvudförfattare var en nyutexaminerad med sju månader på bolaget. Ibland undrar man. Deras tes var direkt från skolboken om att man kan inte uthålligt ha stor marknadsandel, priserna sjunker alltid och konkurrenterna tar alltid över.
När aktien som sagt steg kraftigt på förra rapporten och verkligheten inte stämde överens med den karta som de ritat så slog man till med en likadan analys som dessutom hade ett riktigt bearcase på 260 kr. When in trouble, double...
tisdag 17 juli 2018
Netflix rapport
Jag trodde att Netflix skulle leverera en mindre ”beat” på sin guidande på 6,2 miljoner nya abonnenter under det säsongsmässigt svagare andra kvartalet. Inte så säker så att jag gick ut med det på Twitter dock och så blev det heller inte. De adderade 5,2 miljoner precis som för ett år sedan och det skapade en rejäl nedgång på 15 % i den tunna efterhandeln, eller till den nivå där aktien låg för några veckor sedan...
Vi har blivit så vana att Netflix hamnar på eller klart över sin guidance så viss förståelse kan man såklart ha för reaktionen men faktum är att man har missat förr och just andra kvartalet då människor ställer om till andra aktiviteter än TV-tittande är historiskt rätt svårtippat även för dem. I regel har man dock slagit sina guidance rejält efter sina enstaka missar tidigare och det blir bara larvigt när man ska hänga upp sig på en miljon när bolaget växer magnifikt (+40 % på intäkterna och nästan en femdubbling av vinsten från andra kvartalet förra året).
Stort fokus låg i analytikerfrågestunden på Indien och även om man har enorma möjligheter att växa i många andra folkrika länder som Brasilien, Spanien, Tyskland och Frankrike så känns förstås Indien extra intressant. De har idag en massa marksända kanaler och kabelkanaler med en enorm massa reklam men framförallt förstås en miljard invånare. Det märktes på ledningen att de räknar med att på några års sikt ha en marknad i stil med USA där.
Nedgången i sig ledde till de förutsägbara reaktionerna från ekonomikanaler och -journalister om att detta var början på en nedgång osv men den som följde Apple mellan 2011 och 2016 (c:a) är van vid sådan rapportering. Endast företag som fifflar med bokföringen växer jämnt och stadigt år ut och år in.
onsdag 4 juli 2018
På spaning efter Hernö Gin
I förrgår var jag på puben Churchill Arms i Uppsala och min vana trogen så kollade jag om de hade Hernö. Det hade de och jag frågade förstås hur den sålde. "It's probably our best seller nowadays. It's them or Bombay Sapphine which lots of girls buy for the blueberries cocktail that we make of it."
Det var förstås gången jag har fått svaret att de (troligen) säljer bäst, men det är tydligt hur många fler ställen som säljer dem idag mot för ett år sedan. Jag har frågat runt på några dussin ställen och trenden mot större närvaro och positiva toner från personalen är uppenbar.
Om man vill "lyncha" Hernö Gin, vilket vi idag är i alla fall några stycken som gör, finns det förstås egentligen bara två kanaler vi kan kolla upp. Den ena är försäljning i barer, pubar och restauranger i Sverige samt i någon mån i andra länder och det andra är Systembolaget.
Hernö gins standardvarans (blå etikett) finns verkligen på väldigt många ställen idag och det ökar stadigt. Ledningens positiva toner ang. ökad gränsförsäljning betyder troligen också att de kommer att finnas på flygplatser och inte bara ett par rederier.
Kommentarer från personalen är ofta i stil med ”Säljer inte lika mycket som de stora märkena men man märker en ökning”. Har också hört att man rekommenderar den till utlänningar på besök med gott resultat. Det finns förstås ingen vetenskaplighet i dessa kollar men min erfarenhet är att det säger väldigt mycket om vad som är på gång att hända när en produkt börjar synas överallt och personalen är positiv till den.
Som jag skrev i mitt första inlägg om Hernö Gin så var det också via en ginintresserad vän till familjen som jag fick höra om deras produkt efter att han fått den rekommenderad av en bartender i London som inte ens visste att han var svensk.
Systembolaget är enklare att följa då de årligen publicerar exakt försäljning. De kommenterade också ökningen i superpremiumsegmentet för gin att det är "ett märke" som har stått för i princip hela ökningen för segmentet. Det är väl långt mellan gångerna för den som vill se hur försäljningen påverkas mer löpande. Detta är väldigt viktigt för Hernö nu när man sedan 1 december är inne i samtliga 400+ systembutiker.
Fram till den sista augusti i fjol fanns man bara i några dussin butikers standardsortiment, men från och med september tog man plats i ett sextiotal nya ”premiumbutiker”, en av dessa var Gränby Centrum i Uppsala som förutom att vara mitt lokala vattenhål är Uppsalas största butik. Man tjuvstartade dock från Gränbybutikens sida och försäljningen började redan i augusti.
Jag brukar fråga personalen hur Hernö säljer men kom nyligen på att de måsta ha statistik som syns i kassorna över detta. Så jag bad om att få veta hur försäljningen påverkats av att man kom in i butikens sortiment och inte bara kunde beställas av kund till butiken. Skillnaden är föga förvånande natt och dag (observera brytpunkten augusti förra året, alla siffror är rullande 12 månader):
I princip en tiodubbling av försäljningen m.a.o. vilket är mycket intressant i och med att Hernö sedan januari finns i alla landets systembutiker.
Dessutom visar detta förstås hur absurt det svenska alkoholmonopolet är för tillverkare av öl och sprit i Sverige men Hernö har helt uppenbart lyckats trots detta system. Man har etablerat sig lokalt, nationellt och håller nu på att etableras sig på allvar på en internationell nivå. Det känns bra när man har köpt en hel del aktier. Nu väntar vi bara på halvårsrapporten.