▼
fredag 29 december 2017
Året som gått, del 2 av 2
Mitt intresse för iGaming (gambling) ökade alltmer under året och jag tittade på de flesta bolagen men höll mig till mitt grundcase- att vi ser en rotation inom sektorn där de äldre svenska ”spelbolagen”, framförallt Betsson, Kindred och NetEnt börjar tappa mark relativt sett medan de yngre, t.ex. dem jag nämnde i första delen, men även MrGreen och Cherry tar marknadsandelar.
NetEnt känns idag som ett bolag som haft lite för stora framgångar och missade tåget när trenden vände mot live casino, Betsson ger ett slött intryck tycker jag även när man träffar dem och överhuvudtaget tror jag att live och mobilt är det som gäller i framtiden.
Cherry rekade jag i somras men dessvärre har integrationsproblemen med ComeOn dragit ned marknadens entusiasm för vad som utan tvekan är ett mycket bra bolag. Delarna, dvs Game Lounge (som man just köpte resten av), Yggdrasil m.fl. går mycket bra och man slöt nyligen avtal med Snaitech. Jag tror att detta bolag och framförallt aktien idag är i samma position som LeoVegas var för ett år sedan- affären utvecklas utmärkt men marknaden är avvaktande för att totalen (sista raden) ännu inte övertygar. När den gör det så kommer uppvärderingen, troligen under 2018.
Apple har haft ett fantastiskt 2017 och det har varit lika intressant som alltid att följa bolaget. Aktien var svårt nedtryckt (115 dollar) för ett år sedan pga huvudsakligen den vanliga oron för iPhone. Denna oror har mattats rejält under året i och med att man lyckades skapa en ny ultrapremiumprodukt i iPhone X och samtliga kvartal övertygade med fina siffror. Oktoberkvartalet blev väldigt fint på alla punkter och man guidade (förstås) för att man i julkvartalet skulle slå alla rekord. Ryktena lär fortsätta men det är tydligt att marknaden idag till skillnad från tidigare år litar betydligt mer på Apple än på diverse overifierade påståenden från Asien. Jag sitter idag på ett mindre innehav än tidigare (2013-16) men ser det som mer eller mindre permanent. Jag är övertygad om att 200 dollar snart nog är ett faktum och att företaget är minst dubbelt så stort om fem år.
För första gången investerade jag i år i ett onoterat bolag- Hernö Gin. Jag besökte företaget i höstas under en oförglömlig dag. Företaget är fantastiskt på alla sätt genom att man från ingenting har skapat ett premiummärke som vinner alla priser som finns att vinna. Nu är går det förstås tretton på dussinet av alkoholrelaterade utmärkelser men de priser man vinner är de allra finaste och mest eftertraktade. Jag kommer att köpa fler aktier om jag lyckas få tag på dem och känner mig hyfsat säker på att detta företag kommer att kunna minst tiodubbla omsättningen och därmed långt snabbare vinsten de närmaste åren.
Två andra nykomlingar för året var Storytel och Fortnox, utmärkta svenska bolag med stora skalfördelar. Jag har därefter minskat i Storytel i tron att man ännu ett tag måste räkna med stryk på marknaden när man har mycket stora kostnader för sin expansion men tror väldigt mycket på bolaget på några års sikt. Fortnox är svårt att inte tro på när deras utveckling ser ut som den gör idag.
Sedan förra året har jag skrivit mycket om varför jag inte längre tror på H&M, vilket har lett till givande diskussioner men det har också varit tydligt att det har varit rätt impopulärt i vissa cirklar som jag ibland tycker visar lite sektbeteende. Detta är kanske inte så svårt att förstå när nästan alla svenskar med aktieintresse äger H&M men just detta är också det tråkiga i sammanhanget. H&M:s nedgång som nu är över 50 % från toppen för tre år sedan har drabbat alla pensionsfonder, sverigefonder och inte minst alla dem som råtts att köpa H&M för att det är en ”nybörjaraktie”.
Det finns inga nybörjaraktier! Alla aktier är förenade med stora risker om man inte vet vad man håller på med. H&M har idag stora problem och oddsen emot sig som jag ser det när människor köper på nätet där man inte alls kan dominera på det sätt man gör i köpcentra och stadskärnor världen över. Det är tråkigt men inte desto mindre sant och jag tycker att aktien på PE 18 är väldigt högt värderad då marknaden inte alls har prisat in att nuvarande situation med sjunkande vinst och omsättning mycket väl kan vara det nya normaltillståndet för bolaget, i alla fall sett över längre tid. Sen är det som alltid möjligt att man lyckas vända skutan men jag tror inte det, i alla fall inte i någon större utsträckning.
Tragedin Fingerprint Cards fortsatte sin resa nedåt under året och halveringstakten i aktien är nu mindre än sex månader. Jag tror att den snart nog handlas ensiffrigt och om företaget inte köps upp av någon som vill åt tekniken så kan det gå riktigt illa. Bland det roligaste som finns med att aktiebloggar är när man får höra att man påverkar någon positivt och det har verkligen varit kul att höra av, både på twitter och genom andra kanaler, att jag fick olika personer att sälja innan det började gå riktigt illa i FING.
Året är slut nu och på det hela taget har det varit mitt bästa år på börsen. Även om alla mina fem största innehav (LEO, EVO, LVMH, CTM och AAPL) har gått mycket bra så tror jag på alla sätt att deras bästa dagar ligger framför dem, utan undantag. LVMH är föstås liksom Apple utpräglat långsiktiga innehav som ofta går upp och ned på konjunkturoro och annat men också bolag där långsiktighet verkligen premieras. De andra tre är extremt snabbväxande bolag som säkert kommer att fortsätta skörda framgångar 2018 och framåt.
Roligt att det är så många som läser bloggen nu och till er alla ett Gott nytt år!
torsdag 28 december 2017
Året som gått (1 av 2)
Året som gått har varit mitt utan tvekan bästa i absoluta tal, i procent var dock 2009 mitt bästa (lästips!) förstås tack vare mitt stora bet på Swedbank i kölvattnet på Finanskrisen. Jag kommer här att gå igenom hur hela året gått för mig och publicerar även en krönika i morgon fredag på Tradingportalen kl. 9:00 med en genomgång av de rekar jag givit där sedan starten i maj.
Året började avvaktande för mig, jag insåg att jag suttit på flera aktier i många år. Nu när jag kan lägga mycket mer tid på investeringarna så måste jag ju rimligen lyckas bättre än tidigare då jag investerade på fritiden. Just möjligheten att inte kompromissa med tiden har gjort att jag kunnat besöka t.ex. Kopparbergs stämma, träffa Evolution Gaming och överhuvudtaget kunna gå på presentationer och event under året. Detta har varit guld värt för mig och utan tvekan bidragit mycket till årets fina utveckling.
Jag ägde vid årets början huvudsakligen Swedbank, Kopparbergs, Apple, Starbucks och Handelsbanken. Inte de mest spännande aktierna kanske, med undantag för Apple som i vanlig ordning hade varit volatil och just då fallit brutalt ner mot 90 dollar pga att iPhone 6S inte blivit samma succé som iPhone 6.
Jag har nu helt lämnat bankerna och minskat rejält i både Kopparbergs och Starbucks som känns mindre lockande idag än de gjort tidigare. I Kopparbergs följer jag utvecklingen noga men det känns inte sannolikt att jag köper förrän aktien har fallit mer eller bolagets idag ganska trista utveckling bryts.
Det första bolag jag hittade var Catena Media, helt tack vare Börspodden som sände ett intervjuansvnitt med dåvarande VD i början av året. Jag läste på en massa om affiliatesindustrin som jag tidigare hade mycket begränsad koll på. Ganska snart insåg jag att detta var ett fantastiskt tillfälle att köpa ett bolag som låg helt rätt i tiden och visste om det. CTM har som bekant varit en volatil aktie under året och straffats av en omläggning av intäktsmodellen, en placing av en liten del av huvudägarens aktier och ett VD-byte.
Väldigt tydligt för mig var dock att efter några veckor av läsning och kontakter med VD och andra personer med kunskaper om branschen så kunde jag så uppenbart mycket mer än de allra flesta om både branschen och företaget. Även mer än många av dem som har som jobb att följa bolaget. Det var nästan skrämmande, men samtidigt intressant, att se hur fördomsfulla och illa pålästa många av de som kommenterade bolaget var. Catena själva har dessutom talat om hur svårt de haft att förklara vad de egentligen gör för marknadsaktörer som fondförvaltare. Bolaget påminner i detta hänseende lite om Apple där det är lika gigantisk skillnad i kunskapsnivå mellan de trogna aktieägarna och utomstående.
Efter ett överdrivet påstående i DI om hur farligt beroendet av Google var för bolaget citerades detta flitigt av andra. Sedan påstods i en mindre lyckad analys i höstas att bolaget var alltför skuldsatt och i sociala medier baissades aktien av mer ljusskygga personer som satt på blankningar som de inte redovisade för sina läsare. Dessa blankningar, eller för den delen de negativa analyserna, blev inte så lyckade när bolaget överhuvudtget hade ett väldigt starkt år och som väntat (av mig och andra engagerade aktieägare) visade ett fint tredje kvartal och höll en kapitalmarknadsdag som var väldigt övertygande. Jag tror att 2018 kommer att bli ett mycket lyckat år för Catena.
Strax efter Catena så fick jag på egen hand upp ögonen för LeoVegas som jag tyckte hade en märkligt låg kurs i förhållande till bolagets utveckling sedan IPO:n ett år tidigare. Det var för mig helt uppenbart att aktien snart skulle ta fart i takt med att bolagets tillväxt gav möjlighet att bära de mycket stora marknadsföringskostnaderna samt att spelutredningen gav klartecken till privata aktörer i Sverige. Så blev det också och min vinst blev väldigt fin när aktien gick från mitt första köp på 37 kr till nu runt 85 kr. Jag har ökat ganska mycket, i vanlig ordning framförallt när aktien har fallit.
Efter många diskussioner med kunniga investerare och inte minst när jag testade LEO:s tjänst hittade jag Evolution Gaming tidigt i våras och började köpa i mars. Aktien och företaget har gått som tåget och var enligt SvD årets bästa aktie på Stockholmsbörsen. Efter att ha besökt företaget i höstas är jag ännu mer övertygad av hur bra de sitter för att fortsätta växa länge till. Väldigt imponerade och troligen en aktie som kommer att fortsätta stiga nästa år. Även här gavs tillfällen till köp när aktien handlades ner på en placing. Lite som att stjäla godis från barn fast utan det dåliga samvetet.
Nästa del av min årsgenomgång kommer i morgon fredag.
onsdag 20 december 2017
H&M:s värde
Ett företag är värt summan av alla framtida fria kassaflöden omräknade till dagens penningvärde. Det är f.ö. samma sak med alla obligationer m.m. Det matematiska värdet är helt enkelt vad man får ut ur någonting i framtiden.
H&M:s börsvärde är precis just nu 278 miljarder kronor. Senaste tolv månadernas fria kassaflöde var 9,7 miljarder kronor. Detta betyder att företaget handlas i tron att man sammanlagt i framtiden kommer att tjäna motsvarande 29 år som detta plus framtida nedgång i penningvärdet så i praktiken långt över 30 gånger årets FCF.
Detta är väldigt hög värdering för ett bolag vars vinst och omsättning just nu sjunker.
måndag 18 december 2017
Skymtar vi facit för H&M?
I början av april i år skrev jag ett mycket läst blogginlägg "Vart är H&M:s aktiekurs på väg?" som beskrev tre möjliga scenarier; Positivt, Mellanmjölk och Negativt, där jag trodde att sannolikheten för det sistnämnda var över 50 %. Med fredagens nattsvarta försäljningsrapport för fjärde kvartalet så är bolaget på god väg att förverkliga mitt negativa scenario. Kanske blir det dock ännu sämre, i alla fall talar mycket för det.
Många tror uppenbarligen att bara H&M "lyckas med online" så blir allt frid och fröjd. Tanken är att då flyttar H&M:s trogna kunder över till att köpa av dem på nätet. Vad detta tankesätt helt missar är att H&M:s hela styrka har varit att man sålt billigt i butiker som aldrig legat långt borta från kunden. De har dominerat i centrala städer och i köpcentrum- de finns idag verkligen överallt i svenska, tyska och brittiska stadskärnor.
Problemet är bara att denna dominans inte går att uppnå på nätet med möjligt undantag för Amazon. Nätet är inget torg där H&M syns bättre än andra som i Mall of Scandinavia. Det är ett hav av erbjudanden från hundratals klädaffärer och många av dem ligger idag ungefär i paritet med H&M vad gäller pris. Även om det förstås är en smaksak så tycker jag att många har klart bättre produkter än H&M:s som känns rätt trötta och "lågpris" idag.
H&M:s butiker tappar alltså väldigt mycket försäljning idag- ingen annan slutsats kan dras av försäljningstappet i kvartalet samt att man säger att onlineförsäljningen är "god". Naturligtvis döljs dessutom en del av tappet av deras nyöppnade butiker. Mer än en om dagen fortfarande... Om kunderna skulle flytta sina köpa till online så skulle H&M:s siffror se betydligt bättre ut men uppenbarligen tappar man här kunder till konkurrenterna just genom att man inte dominerar online.
Mest deprimerande för dem som fortfarande tror på H&M:s förmåga att läsa marknaden är nog det faktum att det var först i år som bolaget ändrade sitt mål om att öppna 10-15 % nya butiker per år mot att istället ha som mål att öka omsättningen 10-15 %. Det nya målet kommer man troligen aldrig nå mer men det gamla var förstås helt vansinnigt och visade att ledningen levde i en annan verklighet än vi andra.
Att tro att H&M är på väg att vända detta bara stött på att man kunde dominera förr är bara naivt. Jag kan inte se någonting som tyder på att detta skulle ske. Istället är det rimligt att tro att det som nu sker kommer att fortsätta tills H&M är en i mängden av alla lågprisorienterade klädsäljare med rakbladsvass rörelsemarginal. Det finns många skäl att tro att aktiens resa kommer att fortsätta ned länge till:
- H&M måste nu lägga ned allt fler butiker vilket kommer att kosta mycket pengar samtidigt som man fortfarande måste öppna nya butiker på annat håll
- H&M måste sannolikt ta betydande nedskrivningar av lager som man inte lyckas sälja
- H&M måste börja sockra sitt onlineerbjudande med gratis frakt osv för att inte vara sämre än andra
- H&M har inte längre råd med nuvarande utdelning och måste förr eller senare sänka den (se min krönika på Tradingportalen)
- Analytikerna sänker troligen sina estimat alltmer aggressivt nu och både fonder och privata investerare tappar tålamodet med en aktie som nu är ner mer än 50 % från toppen.
Allt är förstås inte nattsvart för H&M, de har fortfarande ett starkt rykte och mycket försäljning kommer alltid att ske ute i butik. Kläder kommer många fortfarande att vilja gå runt och titta på och prova på plats. Man trenden är väldigt dålig och jag kan inte så någonting som tyder på att en vändning skulle vara runt hörnet. Att sitta på 4500 butiker och fallande försäljning är inte lyckat. Efter att tidigare svenska kronjuveler som Volvo och Ericsson har fallit från sina piedestaler så borde svenska aktieägare inse att även H&M är på väg att göra det. Fallet för aktien kan blir fortsatt brutalt.
Helt oavsett hur det går är H&M idag en mycket riskfylld placering. Det är inte frågan om att vara negativ att inse det, det är frågan om att kunna bedöma risk. Aktien kan mycket väl handlas tvåsiffrigt inom det närmaste året.
torsdag 14 december 2017
Bitcoin bonanza
Att det råder bitcoinfeber har nog alla märkt vid det här laget, om inte annat för att fenomenet har nått ut i vanlig media. Samtidigt är det tydligt att många inte vet vad Bitcoin är eller tror att det är någon form av anonym knarkvaluta.
Bitcoin är en finansiell användning av blokkedjetekniken som är tänkt att göra det möjligt att utan inblandning av banker eller andra finansiella institut växla ägare av "pengarna". Målet är alltså en form av disruption av det globala banksystemet.
Eftersom Bitcoin är den mest lovade av de olika kryptovalutorna och banksystemet förstås är oerhört lukrativt så har bitcoinpriset stigit till skyarna i vad man måste se som ren spekulation i vad det framtida värdet på att vara en del av detta system kan tänkas bli. Vad man handlar är alltså inte en valuta i vanlig mening och det blir rätt meningslöst att jämföra med vad olika företag har värderats eftersom det heller inte är ett producerande företag. Vad man köper och säljer på bitcoinbörserna är helt enkelt en teknisk lösning.
Den intressanta delen och kanske också caset för en fortsatt uppgång är som jag ser det följande: Om vi förutsätter att det finns ett verkligt och legitimt behov av kryptovalutor i världen och att Bitcoin blir den teknik som dominerar över alla andra likt VHS och Bluetooth samt givet det faktum att antalet Bitcoin är begränsat och inte kan ökas när alla har utvunnits, borde priset på varje enhet/Bitcoin bli högt. Hur högt är en annan fråga.
Ett annat ”bullish” faktum är att väldigt många Bitcoin som har utvunnits hittills inte längre "existerar". Deras ägare har glömt bort dem och slängt de datorer där de hade dem sparade eller har glömt bort sitt pinnummer till sin wallet. Det blir alltså lite som att investera i gamla årgångsviner- antalet flaskor är bestämt från början och de blir dessutom av naturliga skäl färre över tid när rika människor dricker upp dem. Mellan 20 och 25 % av alla Bitcoin sägs vara borta nu.
Ett väldigt bearish faktum är dock att tekniken kanske inte fungerar så bra i verkligheten då det är dyrt och tidsödande att skicka bitcoins mellan användare idag. Det kostar tydligen runt 10 dollar och systemet har svårt att hantera alltför många transaktioner. Det är alltså inte på något sätt en ersättning för det extremt väloljade banksystemet idag. Därtill har vi den extrema energiåtgången för att skapa nya bitcoins som bara kommer att öka med okänt resultat för valutan.
Om man ska utgå från klassisk "disruption theory" så är det alltid brister i den teknik som ersätter (disruptar) den gamla. Den har dock någonting viktigt som är klart bättre och detta väger upp de brister som finns för de första användarna och dessa brister fixas med tiden till. Jag kan inte avgöra om det är sannolikt att detta kommer att ske, prisutvecklingen är förstås just nu helt driven av spekulation och en vacker dag kommer vi att få veta om det var en bubbla eller bara en uppvärdering till en högre mer rimlig nivå för bitcoinpriset.
måndag 11 december 2017
Catena Medias kapitalmarknadsdag
Catena Media hade kapitalmarknadsdag (inspelning inkl. OH-bilder här) onsdag eftermiddag och jag liksom en hel drös intresserade ägare och analytiker mötte upp på Fotografiska. Nye tillförordnade VD Henrik Ekdahl inledde och avslutade som sig bör presentationerna och gav ett mycket positivt intryck precis som när jag såg honom senast hos Pareto.
VD-mässigt har Catena gått från Allsvenskan till Premier League i och med bytet och han fick förstås frågan hur han ser på sin framtid och svaret kan nog tolkas som att han kommer att sitta på stolen ett tag. Hans stora uttalade dröm är ju att ta ett bolag till Large Cap och det är ju här han har möjligheten med Mid Cap-noternade Catena.
De nya ambitiösa målet om 100 miljoner euro i EBITDA år 2020 var förstås största fokus under dagen och jag tycker man förklarade trovärdigt hur detta skulle uppnås. de analytiker jag talade med efteråt höll med om detta och vi fick deras höjda rekar de senaste dagarna. Kombinationen organisk tillväxt, just nu något under 30 %, med prisvärda förvärv i oförminskad takt ska finansieras genom det outnyttjade kreditutrymme man har och riktade emissioner till köpare i lagom balans.
Den ena stora diskussionen kring Catena detta år har varit om deras business är hållbar vilket jag mest ser som en effekt av att så många inte förstår verksamheten eller i vilket fall inte förstår tillräckligt. Den andra har varit om man kan fortsätta att växa utan en allmän nyemission. Svaret på frågan finns i målet där man anger att skulden ska ligga mellan 1,5 och 2,5 gånger EBITDA med tillåtelse för enstaka avvikelser.
Jag tycker att man gjorde ett mycket bra jobb med att förklara hur man ska finansiera sig. Man kan väl säga att man i takt med att effekten från tidigare förvärv stärker EBITDA kan finansiera sig externt men att aktier och enstaka avvikelser från intervaller måste till för att man inte ska missa chanser att köpa attraktiva verksamheter.
Jag tror alltså att vi kommer att fortsätta se dessa förvärv och samma aggressiva expansion mot nya marknader som Tyskland (senaste förvärvet), USA och Asien med sitt första köp i Japan som första anhalt. Ekdahl nämnde också att detta förvärv inte var det sista i Asien.
Visst finns det risker med en så snabb expansion men de minskas av att man ofta inte tar över personal eller i varje fall inte så mycket personal som annars är regel vid företagsförvärv. Integrationen underlättas med detta och den organiska tillväxten, som man mäter på utvecklingen från övertagandet, underlättas av att man integrerar förvärvade domäner m.m. i sina egna system.
En hel del tid lades under eftermiddagen på hur man håller sida domäner relevanta och därmed kan generera trafik genom Google. Uppenbarligen har man stor kompetens här och det är helt nödvändigt för att man ska lyckas. Alla trafikmätningar jag har sett av sidor som Catena har tagit över detta år har också varit väldigt positiva. Man kan detta väl och det är mycket svårt för mig att tro att operatörer skulle kunna "göra detta själva" som så många har invänt.
Denna typ av invändningar tror jag vi kan lägga i samma hög som det återkommande att "Google kan närsomhelst" ställa till det rejält för Catena. Vi har inte längre att göra med det bolag man var med fyra anställda när Optimizer Invest gick in som huvudägare. Catena är idag en internationell koncern med flera hundra anställda som växer mycket snabbt just för att de kan driva trafik till sina kunder. Detta tänker man nu dessutom även göra inom den höglönsamma finansiella sektorn.
Alla som jag pratade med under eftermiddagen och efteråt, även sådana som tidigare varit skeptiska, var både imponerade och positiva till Catena efter presentationerna. Man känner när folk är trovärdiga och det var presentatörerna. Dessutom talar ju den senaste rapporten sitt tydliga språk och det känns mycket sannolikt att Q4:an blir stark och nästa år kommer att bli ännu ett rekord för bolaget.
Jag rekommenderar alla som är intresserade av bolaget att se de inspelade presentationerna här.
Nya krönikor på Tradingportalen
Jag hoppas ingen missar mina krönikor på Tradingportalen varje fredag morgon kl. nio. I fredags skrev jag om Fingerprint i "Finns det en framtid för Fingerprint?" Tidigare krönikor har varit (från senaste till några veckor tillbaka:
H&M 2018 and beyond
Gamblingbolagen inför 2018
Utrymme att växa
Betsson spelbolagens H&M
Köp (Swed)bank!
Medverkan i diskussion hos Penser
Jag medverkade i förra veckan i en trevlig diskussion hos Penser om aktiebloggande. Frågeställningen var i korthet vilket ansvar vi som bloggar om aktier har när vi uppenbarligen har påverkan på aktiekurser i vissa bolag.
fredag 1 december 2017
Kopparbergs rapport
Kopparbergs rapport pressades väldigt av det dåliga vädret i sommar, inte minst andra halvan av sommaren. Eftersom vi haft många fina somrar i Nordeuropa på senare år har VD:s ständiga varning för vädrets stora inverkan på resultatet glömts bort. Nu fick vi en tydlig påminnelse.
Man ska varken överdriva eller underskatta detta. Att tro att företaget går dåligt för att man är beroende av i alla fall hyfsat fina somrar är lika dumt som att stirra sig blind på hur mycket mindre man säljer under vinterhalvåret. Det är så det är och inget att göra år. Kommer man en dag att sälja även hela världen så kommer detta beroende att minska.
Det andra stora beroendet är förstås pundkursen och så länge Storbritannien är den utan konkurrens viktigaste marknaden för Kopparbergs så kommer detta att fortsätta. Räddningen är förstås med tiden ökad försäljning i andra länder samt att man nu börjar att även köpa in i pund.
Jag tror lika mycket som tidigare på Kopparbergs på lång sikt. Vi har ett fint sportår nästa år och håller sig pundet runt 11 kr så är man nöjd säger VD. Trots detta är bolaget idag mindre intressant för mig än tidigare nu när vi sett vilket enorm påverkan väder och pund har. Det blir svåranalyserat och svåruppskattat om man ska gissa.
Det påminner om Boliden som blev en fantastik investering för mig men inte i början, dvs 2006-2007 utan bara efter att kursen hade rasat under Kreditkrisen och jag kunde öka kraftigt. Boliden påverkas enormt av valutor och metallpriser och bara när kursen var riktigt låg kunde man veta att detta skulle bli en god investering. Någon sådan säkerhet är svår att se i Kopparbergs idag varför jag fortsätter med en liten vikt i bolaget.
onsdag 29 november 2017
Kopparbergs rapport i morgon
Kopparbergs visade förra kvartalet att man fortsätter sin fina utveckling men jag beslutade då att minska mitt innehav när det kändes som att det är väldigt mycket pundkursen som styr aktien. Jag har kvar den som ett av mina fem mindre innehav och ökade lite idag på förhoppningen att vi nu kan börja lägga brexit-fadäsen åt sidan och återigen se fina resultatökningar.
Affären är helt intakt och det är min bestämda tro att aktien kommer att repa mod. Jag tror att rapporten kommer att bli fin men dessvärre, vilket visade sig i de två senaste kvartalsrapporterna så är det till stor del företagets valutasäkringar som avgör en hel del i det korta loppet.
Ett annat välkänt problem är VD:s tystlåtenhet som tillåts vid nuvarande listning men vore otänkbar på Stockholmsbörsen. Viss förbättring har märkts senaste tiden genom att man kommenterat försäljningsutvecklingen i Storbritannien och betonat denna marknads mycket stora betydelse för resultatet.
Det långsiktiga caset är mer än intakt även om oron för vad Brexit kan komma att medföra för handelsvillkor tynger aktien och jag kommer att fortsätta äga just långsiktigt. Som jag ser det är det otänkbart att Theresa May och UK kommer att gå ur EU utan en överenskommelse om förtsatt tullfrihet osv. De hade ingen aning vad de gav sig in på när de (ok, 2 % marginal är knappast ett starkt mandat) påhejade av nötter som fortfarande tror att vinsten i Andra Världskriget gör dem oberoende av andra och inte som ”européerna”* röstade för att gå ur EU. De klarar sig inte på något sätt själva och de håller sakta men säkert på att inse det. Vi kan alltså räkna med fortsatta fina möjligheter för Kopparbergs att sälja i Storbritannien.
*Som historieintresserad blir debatten om det egna landets förträfflighet och bättre än andra länder i UK och USA och de ständiga referenserna till Andra Världskriget rätt bisarra idag och inte bara för att de uttalas av folk som inte var födda då. Storbritannien hade slutit fred med Tyskland efter Frankrikes fall om inte Churchill hade fått regeringen på andra tankar, Storbritannien hade inte haft en chans att vinna mot Tyskland utan USA och USA i sin tur hade aldrig gått in i kriget om inte Japan hade anfallit dem samt därefter väldigt sannolikt inte förklarat krig mot Tyskland om inte Hitler hade varit dum nog att förklara USA krig.
torsdag 23 november 2017
Höga kusten tur och retur
Jag startade en morgon nyligen en resa norrut med bil. Jag hade ställt in kartappen på en liten by vid namn Dala några mil inåt landet från Härnösand för att besöka Hernö Gin. Bolaget, som jag skrivit om tidigare, är en mycket liten svensk ginproducent som har vunnit stora framgångar i tävlingar över hela världen.
Från Uppsala med 35 mil E4 framför mig kände jag ett visst motstånd för min resa när jag startade. Inte minst eftersom jag ännu inte hade bytt till vinterdäck och temperaturen låg runt nollan. E4:an slutar dessutom vara motorväg norr om Gävle...
Efter tre timmar plus ett snabbstopp på Sibylla i Sundsvall började jag närma mig Härnösand och det var dags att ta av mot Dala. Det var fortfarande ett par mil kvar enligt appen och varje gång jag vek av från den tidigare vägen blev den nya bara smalare och smalare och till sist, när jag nästan börjat tvivla på appens tillförlitlighet, kör jag de sista hundra meterna på en smal grusväg och är plötsligt framme vid mitt mål. Äntligen står framför mig den röda lada med stora vita bokstäver som jag känner igen från Hernös mycket aktiva Instagram. Förutom ladan med texten finns destilleriet på kanske 100 kvm invid vägen och grundarens Jon Hillgrens bostadshus. På träden glittrar frosten i novembersolen och det är absolut tyst runt omkring mig.
Tystnaden bryts efter några minuter när Johan Wester, som är CIO och har varit med bolaget nästan sedan start anländer i bil för vårt möte. Han har precis varit inne i Härnösand och deltagit i lanseringen av Generalsnus nya produkt som är smaksatt med Hernö. Han har stort skägg och utstrålar en smittsam entusiasm. Det är Johan och Jon som destillerar och smaksätter Hernös olika gin.
Johan tar mig genom den 20 kvadratmeter ursprungliga del av lokalen där den första kopparpannan ännu står och där man i ett par år efter grundandet 2011 på något sätt lyckades tränga in hela företagets verksamhet. Sedan nyemissionen 2014 har man utökat lokalerna betydligt med inte minst lager och ett anständigt kontor samt ett mycket fint besökscenter. Besöksverksamheten är idag en utmärkt kanal för att skapa ”word of mouth” och ökar hela tiden trots att man måste boka i förväg, betala en vacker slant och vara del av en grupp för att få komma dit. Centret ska dock flyttas till en ny nedre byggnad man planerar att bygga för att förbättra för produktionen som idag bedrivs i den nya stora vackra kopparpannan, fyra gånger den första pannans kapacitet, inne i centret.
Johan berättar att man destillerar 440 liter 75-procentig gin per gång med pannan. Det ger 1600 flaskor. Hälften av produktionen går idag på export som även om man nyligen kommit med i Systembolagets standardsortiment, förstås är den snabbast växande delen. Förutom stadigt ökande försäljningen i EU har man nyligen haft stor framgång i Australien där försäljningen tog fart direkt från start tack vare mycket gott gensvar från kunderna hos en varuhuskedja man slutit avtal med för ett år sedan. Trots tillväxten de senaste åren är man ännu bara sex heltidsanställda och två som går på timmar.
Hernös gin är en blandning av flera olika kryddor, de flesta importerade men vissa lokala. Alla organiska förstås. Den mest framträdande förutom de obligatoriska enbären är koriander. Därtill kommer bl.a. älgört, kanel, vanilj, lingon (som Hernö var först med men nu har blivit kopierad), svartpeppar och citronskal.
De fyra standardprodukter är den blåa etikettens London Dry Gin (40,5 %) som fr.o.m. december alltså kommer att finnas i alla systembutiker i landet. Denna har en starkare variant (57 %) som är deras ”Navy Strength” med svart etikett. Därtill har man en klassisk ”Old Tom” (43 %) som är en sötare gin kryddad med lokalt producerad honung (vit etikett) och slutligen deras unika ”Juniper cask gin” (47 %) med gul etikett som man som man även den var först i världen med lagring på enbärsfat och blivit kopierade.
Även om verksamheten sakta men säkert byggs ut så sker fortfarande allting för hand. Förutom förstås det ädla hantverk som skapar ginen så både tappar och etiketterar man varje flaska för hand. Än idag skriver Jons mor batch- och flasknummer på alla de flaskor man producerar.
Överhuvudtaget andas allting jag ser kvalitet och detta inte bara tack vare småskaligheten utan även den enorma fokuseringen på detaljerna. Hernös flaskor är snygga, deras formspråk är seriöst och genomtänkt. Så långt man kan komma ifrån alla tramsiga försök till svensk, nystartad spritproduktion vars enda syfte är att komma in på systemet med en billig produkt som aldrig skulle sälja globalt. Eller snarare aldrig skulle sälja utanför den egna kommungränsen.
Hernö är "high end" rakt igenom vilket visar sig allra bäst i den mjuka och behagliga smak som deras olika gin har. Det visar sig som sagt även i de tävlingar man har vunnit. Med början 2013 med ”Gin Grand Master”, en pokal man nu har tagit hem tre gånger, har man nu vunnit alla viktiga tävlingar, t.ex. World’s Best Gin and Tonic och Gin Producer of the Year. De flesta av dem gång på gång.
Just smaken blir aktuell senare på eftermiddagen när jag sitter med och lyssnar när en whiskyklubb från Västkusten har sin sedan länge inbokade provsmakning. De sex herrarna är lite äldre än mig och möts när de anländer in av var sin GT gjord precis som den man vunnit med i flera år, Hernös standardgin och Fevertree-tonic.
De är alla mycket intresserade och kunniga, vilket blir väldigt tydligt under den efterföljande frågestunden som drar ut en timme längre än planerat. Höjdpunkten är dock förstås själva provsmakningen där fyra varianter av Hernö provas blint med två väldigt vanliga stora ginmärken. Ingen utom jag som var med när Johan förberedde får veta att det finns något annat än Hernö i glasen. När Johan till sist ber om omdömen och frågar om några av glasen sticker ut år något håll är alla sex ense om att glas två och fyra framför dem inte håller samma klass som de andra fyra.
Dessa två glas är förstås de som innehåller de två andra märkena, märken som jag gladeligen druckit många gånger men som de betalande testpersonerna inte hade några problem att rata när de ställts vid Hernös varianter. Det är förstås detta som gör att Hernö vinner priser i tävlingar baserade på blindtester. Kanske är det inte konstigare än att hembakat i princip alltid slår ut fabriksbakat. Eller för att ta en egen erfarenhet- att hembryggt öl smakar bättre än de stora bryggeriernas alster. De stora drakarna producerar 500 till 1000 gånger mer än Hernö så föga förvånande blir det mer McDonalds över de stora märkenas gin.
Det känns tilltalande som aktieägare att Hernö inte överger sin småskalighet även om man växer. Man skyndar långsamt och vet att man är ingenting mer än den upplevelse man ger kunden. Ingen i utlandet köper svensk gin för att den är svensk utan trots att den är svensk. När jag pratar med de besökande herrarna efteråt lägger jag fram min åsikt att Hernö är allt som Mackmyra inte är.
Medan Mackmyra grundats med en massa kapital från nyemissioner, kapital från diverse intresseorganisationer och en inte så lite hög svansföring från stockholmskillarna som trodde sig kunna konkurrera med världens whiskytillverkare är Hernö litet och lågmält sina stora framgångar till trots. De gör nyemissioner inte för att de måste utan för att de förutom kapital till nya anläggningar vill få in nya ägare som hjälper till att sprida märket. Trots sin passion för whisky håller alla sex entusiaster med mig till fullo. ”Vi avskyr Mackmyra” säger en av dem förklarande. Great minds think alike!
Det är lätt att se framför sig en fortsatt fin utveckling för Hernö och förhoppningsvis en vacker dag etableras som ett av de uthålligt populära svenska spritmärkena. Detta inte minst då vi lever i en värld som alltmer premierar kvalitet och ekologiskt framför lågpris.
Hernö är dock inte noterat och det finns inga planer på att göra det varför det inte finns någon fungerande handel i aktien. Den som är intresserad av att casha in sin vinst kan höra av sig till mig.
fredag 17 november 2017
Besök hos Evolution Gaming
Evolution Gamling är idag mitt näst största innehav efter LeoVegas. Jag behöver knappast att någon övertygar mig för att fortsätta äga detta fina företag men jag har länge velat lära mig mer om dem och inte minst besöka deras studios en dag. I min erfarenhet finns det ingenting som kan ge mer som investerare än att besöka företaget man investerar i. Inte för att man får veta någonting andra inte kan ta reda på utan för att man förstås så mycket mer när man får se själv och får förhoppningsvis pedagogiskt förklarat från ax till limpa.
För den som är intresserad av företagets historia publicerade Veckans Affärer precis en mycket bra intervju med företagets grundare Jens von Bahr som ger en intressant inblick.
Igår morse hade jag ett första besök, på deras kontor i Stockholm och träffade CFO Jacob Kaplan. Stockholmskontoret har bara några anställda och VD och CFO är två av dem. Den stora hubben är förstås på Malta där man har en av tre riktigt stora studior (Riga och den nya i Tiblisi i Georgien de övriga stora, en ny liten i Kanada och några landsspecifika finns på reglerade marknader i Belgien, Italien mm). Försäljning och "teknik" sitter huvudsakligen på Malta även om man har några säljare även på Londonkontoret.
Det man märker tydligast på kontoret är kanske optimismen och framtidstron. Företaget går bra, riktigt bra idag. Som man kan utläsa av Q3:an ökar man omsättningen kraftigt men tack vare hela tiden starkare marginaler växer vinsten ännu mycket snabbare. Det vore väl konstigt om detta inte påverkade. Jacob utstrålar ändå en tydlig ödmjukhet och påpekar många gånger under vårt samtal att deras ledning i Europa inom onlinecasino bara är möjlig om de anstränger sig minst lika mycket som konkurrenterna och lyckas hålla dem på avstånd.
En viktig fråga är förstås om marginalerna är hållbara och Jacob kan förstås inte säga mer än vad man guidat i senaste rapporten, minst sagt konservativt enligt mig, men kan i alla fall berätta att de inte märker av någon generell prispress i branschen. Även detta är förstås föga överraskande då hela branschen växer som humle en varm sommardag.
När man tittar på resultaträkningarna de senaste kvartalen kan man också se en tydlig förbättring och ingenting i vårt samtal fick mig att tro annat än att nuvarande, extremt fina, marginaler är hållbara över tid även om de förstås varierar lite mellan kvartalen. Detta har marknaden inte tagit med i beräkningen än anser jag.
Evolution säljer egentligen framförallt en live-feed med hög upplösning och extremt hög tillförlitlighet till kunden samt håller förstås ordning på matematiken när spelaren spelar. De har därmed ingen kontakt med spelaren utan bara med operatören. Denne betalar Evolution i regel genom en intäktsdelningsmodell. De flesta köper generiska bord utan egen uppmärkning men större kunder kan förstås ha egna bord med branding på bord och croupier.
Det är också här det riktigt fina i kråksången ligger. Borden kan i regel ha tusentals spelare samtidigt, inte minst roulette som är det i särklass största spelet (t.ex. BlackJack är ett undantag pga reglerna). Fasta och löpande kostnader för borden kan alltså slås ut på väldigt många affärer och skalbarheten är uppenbar. Bland det mest skalbara jag har hört talas om.
Skalbarheten gäller förstås rakt igenom- man behöver ju inte växa HR, övervakning, teknik och utveckling alls lika mycket som man kan öka antalet kunder och spelare. Inte minst genom sin riktigt stora satsning i Tiblisi har man också tagit god höjd för fortsatt tillväxt menar Jacob.
Den som undrar lite fördomsfullt hur man kan få för sig att storsatsa i Georgien ska veta att detta land var ett mycket attraktivt val. Dels förstås genom en tilltalande löne- och kostnadsnivå, men även då det finns god tillgång på studenter, en betydande del av Evolutions croupierer är föga förvånande studenter, och hög nivå på engelskkunskaper. Därtill låg riskfaktor i landet i övrigt.
Man hade innan starten i Georgien ungefär 400 bord och vissa har fått det till att det nu blir ung. 600 bord men Jacob tycker inte att antalet bord är en bra måttstock. Det spelar stor roll om ett bord är öppet i åtta eller 24 timmar, vilka insatser det tar emot och vilket spel som spelas på det.
En ytterligare, klart mindre del av affären, är att man livesänder från landbaserade casinon. En fördel med detta är att det gör att landbaserade kunder kan överbrygga sitt idag stora problem med att spelarna alltmer söker sig online.
En viktig fråga för alla snabbväxande och höglönsamma företag är förstås om konkurrenterna kommer ikapp snart. I tidigare rapporter har VD talat om svårigheterna att ta sig in på denna marknad så jag hörde mig förstås för om detta. Jacob sade egentligen samma sak som VD tidigare sagt- det krävs mycket betydande investeringar och kunskap för att kunna prestera på en för större kunder acceptabel nivå.
Det är egentligen som för många andra tekniktunga företag. Även om en hel del av tekniken finns allmänt tillgänglig måste man ha stor kunskap och erfarenhet för att ratta den, inte minst när kraven på tillgänglighet, tillförlitlighet och snabbhet är så enormt höga som i ett livecasino. Det är svårt att tro, vilket jag också fick bekräftat, att en stor, börsnoterad och framgångsrik kund skulle ta risken att byta för att spara några kronor. Uppsidan är väldigt begränsad och lätt att räkna ut, nedsidan är i värsta fall betydande och svår att uppskatta.
Vissa har förstås pekat på konkurrenten Playtech som fick problem nyligen men deras svårigheter hade inte med deras livecasinodel att göra och företaget är mycket olikt Evolution då det precis som flera andra företag har en uppsjö tjänster de erbjuder sina kunder.
Slutligen ville jag förstås höra om framtidsplanerna. Man bygger nu upp en liten studio för sin kund (monopolet i delstaten British Columbia) men hoppas på sikt att öka sin närvaro i Kanada. Man håller noga koll på utvecklingen i USA ifrån sin utgångspunkt i New Jersey och hoppas förstås att den nyligen beslutade regleringen i Pennsylvania ska ge möjligheter att i lite större skala växa i Nordamerika.
Evolution har inga planer på att gå in i nya vertikaler idag vilket jag tycket är väldigt bra. Dels gör det företaget lättare att analysera och, viktigast, det gör att de kan fokusera på det de gör så oerhört framgångsrikt idag vilket sänker risken betydligt. Man provar nya angränsande koncept som det nya "big wheel-baserade" Dream Catcher. Ingen jätteverksamhet men ändå vad man säger har varit en mycket lyckad introduktion.
Som säkert märks är jag efter mitt besök ännu mer övertygad om min investering i Evolution Gamling och jag kommer att fortsätta öka på nedgångar i aktien. Överhuvudtaget finns förstås det en naturlig fallhöjd när en aktie stiger på det sätt som Evolutions har gjort i år. Därtill har vi allt svårare jämförelsetal nu när man vuxit så otroligt snabbt även om marknaden naturligtvis vet detta.
På sikt kan jag dock inte se annat än att de har en fin vallgrav genom sitt försprång och sitt kunnande och jag skulle inte bli förvånad om aktien inom ett par år står betydligt högre än den gör idag. Till detta kommer närmast garanterat en höjd utdelning nu i vår och säkert varje år efter det.
Även om EVO har stigit rejält sedan IPO:n för ett par år sedan så är dagens värdering runt 20 miljarder ingenting om man skulle lyckas, som von Bahr säger i intervjun att målet är, att bli ledande i hela världen.
En annan aspekt på denna typ av investeringar är som jag tidigare nämnt att gambling-relaterade bolag idag ännu inte ses som en av de etablerade sektorerna i Sverige. De har fortfarande en stämpel. Detta kommer inte att fortsätta vara så när så många svenska bolag når tvåsiffriga miljardvärderingar samtidigt som andra branscher får sina tillväxtutsikter ifrågasatta med rätta.
I takt med att sektorn med hjälp av denna tillväxt och lönsamhet, och inte minst regleringen om ett år som gör den helt vit, kommer intresset att öka bland både privata och institutionella investerare. Det finns mycket pengar där ute som söker efter tillväxt och alltmer osentimentalt lämnar H&M och andra hjältar som haft sin storhetstid. Jag tror vi står inför en fantastisk resa med Evolution Gaming.
måndag 13 november 2017
iPhone X...
Jag har nu använt iPhone X i tre dagar och eftersom detta är en så enormt viktig produkt för Apple (samt på allmän begäran) så tänker jag skriva om upplevelsen och hur jag tror att produkten kommer att påverka Apple och marknaden i stort.
En sak blir snabbt tydligt när man använder iPhone X. Det är att det är en vattendelare. Det kommer att finnas ett före och efter den när man ser tillbaka om några år. Den är helt uppenbart inte bara en "ikonisk" iPhone som iPhone 4, iPhone 5 och iPhone 6 var på sin tid utan ett mycket större kliv som, precis som Apple har meddelat, lägger grunden för framtidens iPhone.
Skärmen
Den mest uppenbara skillnaden är förstås den stora skärmen som täcker hela framsidan, har extremt hög upplösning och tack vare OLED är kolsvart där det ska vara svart. Det är en helt annan upplevelse än t.ex. iPhone 6 Plus då den ju inte är märkbart större än iPhone 6/7/8 men har större skärm än plusmodellerna.
FaceID
Nästa stora skillnad är förstås FaceID som är en stor förbättring av inloggningen. Precis som TouchID påstods vara dåligt och osäkert på sin tid har det spridits en massa tokerier om FaceID. Den påstås vara långsam, omständlig och fungera illa. En anledning till detta är förstås Apples misslyckade demo där flera personer hade hanterat demoexemplaret på scenen innan den skulle visas upp varför den låste sig till kodläge. Ett annat skäl är nog att en del tror att de måste vänta med att svepa uppåt på skärmen tills hänglåssymbolen ändrats till öppet, det behövs inte. Det stora skälet till alla dåliga rykten är dock att denna teknik inte finns hos någon annan tillverkare och dessa förstås inte vill att Apple ska glänsa.
Samtidigt blir säkerhetsaspekten lite larvig varje gång nya tekniker kommer. När iPhone 5S introducerade biometri i mobiler hittade vissa på sätt att med kopiering av någons fingeravtryck och speciella metoder så kunde man lura läsaren. I princip omöjligt utan medverkan från ägaren till fingret men ändå. OK, men hur säkert var det när vem som helst kunde se när man skrev in sin kod tidigare? Nu har det publicerats en mask som ska ha lyckats lura Face ID som gjutits från personens ansikte med dennes medgivande. Håhåjaja.
Sanningen är att FaceID är ett mycket snabbt och framförallt helt annorlunda och bekvämt sätt att logga in. Man behöver nämligen inte göra någonting. Man tar upp mobilen (eller viker bort plånboksskyddet om man har ett sånt) och den känner igen en direkt. Man kommer sedan till notiserna och sveper upp från botten för att komma in. Det är precis som när man innan TouchID kom av lathet inte hade någon kod och bara behövde svepa på skärmen för att komma in.
Man behöver alltså inte trycka på skärmen som har påståtts om man inte vill komma in i den när den ligger stilla på ett bord. Anledningen till att Apple har valt att ha ett mellanläge är att de flesta användare först vill kolla sina notiser innan de går in. En rätt ball grej är att t.ex. sms visas på låst skärm med endast en symbol och vem det är ifrån. När mobilen ser att det är du som tittar på den så visas automatiskt hela texten.
FaceID fungerar utmärkt för mig med/utan glasögon, i mörker och i sneda lägen i förhållande till mobilen, det stämmer alltså heller inte att man måste hålla upp den framför ansiktet för att den ska fungera, den är nästan magiskt enkel att använda. Man kan ställa in att den inte ska kräva att man tittar rakt in i den för att logga in, vilket dock gör att man kan logga in av misstag. Precis samma automatiska inloggning sker i appar, naturligtvis även tredjeplats som exemplet nedan, och på webbsidor.
Man kan förstås avfärda oss som tycker om Apple när vi recenserar så positivt men jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja gå tillbaka till fingeravtryck efter att ha haft FaceID, det är helt enkelt en så mycket bättre lösning att det inte finns någon återvändo.
Kamera
Till övriga förbättringar kommer en extremt bra kamera som har två objektiv med olika brännvidd (inte helt korrekt kallat "zoom") samt porträttläge som ger samma resultat som när man med en avancerad kamera uppnår effekten att personen är i fokus och bakgrunden är svagt suddig. Oroligt vackra bilder jämfört med tidigare, inte bara tack vare exponeringsfunktionen utan även färgtonen.
Användning
Scrolling och hopp mellan appar är mycket mer flytande än tidigare och man saknar inte hemknappen det minsta- snabbt ställde ivf jag om mig till att svepa åt olika håll istället för den gamla knappen. Även detta har det skrivits mycket negativt om men så är det ju alltid när man ändrar något, jag tycker det var ett skönt farväl till en tio år gammal teknisk lösning utan minsta kompromiss med användarvänligheten.
Negativt förutom prislappen är att den är rätt tung samt att man med glas på båda sidor blir rädd att tappa den, vilket jag löste med att köpa Apples läderskydd av plånboksmodell. Den svarta kanten i mitten av toppen som det skrivits mycket om slutar man snabbt att märka av. Jag tänker inte göra någon längre recension eftersom det finns massor att läsa om de olika nyheterna på nätet.
Slutsatser
iPhone X är alltså något helt annat än när man iofs mycket nöjd fick sin första "stora iPhone" eller såg den fina upplösningen i iPhone 4. Detta är ett mycket stort steg, känns lite om om man höll i en mobil från framtiden. Det känns helt givet att den trots sitt höga pris kommer att sälja enorma mängder i takt med att ryktet sprids. Till stöd av detta och tvärtom alla rykten har Apple uppenbarligen väl fungerande produktion av den. Jag hade först 13-20:e som leveranstid men fick den redan 10/11 liksom de flesta andra som beställde tidigt.
Effekten på marknaden av att Apple lanserar ett sån extremt mycket bättre modell kommer inte att bli liten. Om inte iris eller annan teknik kan göras lika automatisk och snabb, vilket väl ingenting tyder på idag, så måste alla konkurrenter som säljer premiummodeller skaffa liknande lösning som FaceID. Det är samma sak som när iPhone 5S kom. Ryktesvägen kommer också rapporter om just detta.
Det kommer dock att ta tid för konkurrenterna att komma ikapp och som bekant är det idag inte många som byter från iPhone till Android. Snarare blir denna superpromiummobil bara ytterligare ett skäl för kräsna Android-användare att byta till iPhone.
Vi kan räkna med ett mycket starkt julkvartal och att appleaktien, vilket jag sagt i alla fall sedan jag var med i Börspodden för två år sedan (avsnitt 112), om inte alltför lång tid går till 200. Det är lätt att tänka att en aktie inte kommer att kunna stiga si eller så mycket, men vi ska inte glömma att aktien stod i 110 för ett år sedan. När marknaden väl bestämt sig för att tro på Apple, vilket den utan tvekan gör idag, så värderar den upp aktien allt närmare ett rimligt PE och det är svårt att se att det skulle vara under 20 idag.