▼
fredag 28 juli 2017
Starbucks tickar på
Gårdagskvällens rapport från Starbucks var trevlig läsning för oss långsiktiga ägare men också för mig som numera har dragit ned rätt mycket på mitt innehav. Jag köpte SBUX sommaren 2012 (ökade sedan under flera år) efter att aktien fallit bisarrt på ett par svaga rapporter, men måste liksom andra inse att Starbucks ä en om de växer imponerande så är det inte samma tillfälle som när marknaden inte tyckte om företaget 2012-15.
Bra att man lägger ned Teavana när de inte har blivit den kompletterande tillväxtmotor man hoppats på. Bra också att man fortsätter bygget av "upmarket" i takt med att kunderna blir alltmer kräsna. Även om SBUX som sagt är ett litet innehav för mig så kommer jag att äga det om inget oförutsett dåligt inträffar. Jag skulle öka om den skulle falla överdrivet i framtiden.
För att kommentera en tokig jämförelse som ibland görs på Finanstwitter: Starbucks har allt det som H&M saknar- trogen kundkrets, starkt prestigefyllt varumärke som kunderna gärna vill förknippas med och uthålligt fina marginaler tack vare detta. H&M:s stora styrka har varit låg priser, men de som söker OK kvalitet till lågt pris är till sin natur inte trogna vilket brukar leda till fallande marginaler i en bransch, vilket är precis vad vi ser inom klädbranschen.
torsdag 27 juli 2017
LVMH och marknaden
Som så många andra utmärkta företag (Apple...) har LVMH sin lite speciella relation till Mr. Marker. Med så lång serie av fina rapporter så höjs hela tiden förväntningarna på företaget och marknaden kräver allt mer. Detta kunde vi se prov på idag när LVMH efter att ha öppnat svagt upp som mest gick ned över 2 % trots en fantastisk rapport (den stängde på -0,89 %).
Detta är förstås inget att hänga upp sig på. Lika lite som att aktien tappat en del på sista tiden. När ett företag som värderas mellan 25 och 30 gånger årsvinsten inte övertygar med 24 % vinstökning för att VD i vanlig ordning "varnar" för att man är osäker på nästa halvår är det snarast läge att köpa än att vara orolig. Med tiden kommer man att uppvärderas rejält om inget väldigt oväntat sker.
onsdag 26 juli 2017
LVMH- ett av Europas bästa företag
Kvällens H1-rapport från LVMH (man lämnar bara fullständig rapport en gång i halvåret) var en skönhetsupplevelse även för oss trogna aktieägare som är rätt vana nu vid fina rapporter. Organisk tillväxt på 12 % och vinstökning på 24 % talar sitt eget tydliga språk.
Rapporten var utan undantag urstark och den som ännu inte har förstått hur gediget familjen Arnaults bygge är borde tänka om nu. Man växer över hela världen och inom samtliga segment.
Louis Vuitton-delen (i princip "Fashion and leather goods") var extra stark med 17 % omsättningsökning och, liksom i övrigt dubbelt så hög vinstökning på 34 %.
Detta är ett bolag som i sin äldsta del går tillbaka till 1500-talet är ett företag att älska och äga i decennier framöver.
söndag 23 juli 2017
FING forever?
Att döma av de hysteriskt kritiska kommentarer jag fick av diverse sektmedlemmar på Twitter igår och idag kunde man tro att jag igår påstod att Fingerprint kommer att gå i konkurs redan i höst.
Jag påstår naturligtvis ingenting sånt alls. Vad jag däremot tror är som jag skrev att 2016 kommer att ha varit deras bästa år någonsin när det är dags att summera historien om Fingerprint Cards.
Givet den stora konkurrensen just nu och att Fingerprint utan tvekan har en förhållandevis god position på marknaden så tror jag att man kommer att de närmaste åren tjäna kanske mellan 10 till 40 % av 2016 års resultat.
Detta motiverar förstås överhuvudtaget inte dagens värdering utan kanske hälften eller en tredjedel därav. Det enda som kan göra att dagens resultat vore motiverat är om smarta kort skulle inom ett par år bli en jättestor produkt och Fingerprint skulle kunna upprepa det man gjorde med smartphones för att par år sedan. Det tror jag som nog framgått inte att man kommer att lyckas med.
Å andra sidan- om man fortsätter att tappa marknadsandelar och priserna fortsätter sjunka snabbt samt smarta kort inte kommer som någon räddning så kan det gå riktigt illa. Detta är idag en aktie som i stor utsträckning köps av personer utan börserfarenhet med bara FING i depån samtidigt som den blankas av amerikanska hedgefonder...
lördag 22 juli 2017
I Fingerprints värld
Gårdagens förställning från Fingerprint var en mycket välregisserad historia. Den trogna publiken fick sitt och marknaden i övrigt bjöds på väl inövade fraser. (Se tidigare inlägg.)
Som preludium en kvart innan (!) föreställningen skulle börja bjöd man på meddelandet att man startat ett samarbete med chiptillverkaren Qualcomm, precis den typen av nyheter som får igång spekulationerna om guld och gröna skogar i sociala medier.
Den vältajmad nyheten dämpade förstås reaktionen på rapporten som bjöd på nattsvarta vinstsiffror (ned med 94 %) och marginaler, långt lägre än analytikerna trott, men hyfsad (bara ned 50 %...) omsättning, vilket förstås betyder att man sålt till lägre priser än tidigare, vilket också bekräftades av VD. Kassaflödet var oväntat starkt, vilket gav många positiva kommentarer från alla som inte verkade se sambandet med att man förstås minskat inköpen, till sist fått betalt från kunder som köpte på sig för mycket tidigare samt, som sagt, vräkt ut allt man kunnat av sitt eget lager. När man växer blir kassaflödet i regel svagt, se bara Netflix för ett extremt exempel, medan det ironiskt nog som sagt kan bli starkt medan en verksamhet minskar.
Andra akten upptogs i sin helhet av en monolog av VD. Som vanligt serverades positivt "spin" som är svårt att verifiera. Man påstod sig fortfarande ha 50 % av marknaden, ett tidigare kommunicerat påstående med stort symbolvärde men i princip omöjligt att verifiera med någon exakthet. Som grädde på moset påstod man t.o.m. att man nu ökat sin marknadsandel... mumma för sekten, men knappast sant. Kundlagren påstods vara "normala" nu, lika omöjligt att verifiera eller ens bedöma för utomstående men ack så viktigt då det är detta man skyllt alla sina problem på tidigare. Sen kom några allmänna kommentarer om framgångar inom smartcards, en marknad som ännu inte finns och inte kommer att kunna ge vinster på flera år, om ens då med tanke på mobilbetalningarnas utveckling.
Mest extremt var nog påståendet (till DI) att "Jag pratar inte om tuff konkurrens längre, för nu är det en normal konkurrenssituation." Detta stött av att situationen tidigare när massor av företag rusat in i marknaden bytts till en där inga nya längre kommer in.
Vad är det för trams? De som ville in på denna nya, lovande marknad har ju uppenbarligen kommit in och slåss nu om marknadsandelar. Ska vi verkligen gå på att när priserna sjunkit med ytterligare 20 % och massor av företag nu har godtagbar teknik att sälja så är inte konkurrensen längre tuff? Detta är alltså samma bolag som tidigare vägrade att alls kännas vid att man började få konkurrens förra året...
Till sist kom applåderna och aktien steg tvåsiffrigt...
Jag förstår inte hur marknaden så envist litar på detta företag. De har ljugit och hypat i flera år och inte erkänt hur illa det står till förrän det blivit helt uppenbart för alla. De värderas till elva miljarder, eller om man så vill två LeoVegas, samtidigt som man verkar i en marknad med hög konkurrens, snabbt fallande priser, höga utvecklingskostnader och allmän osäkerhet om hur stor del av smartphonemarknaden som kommer att ha fingeravtrycksläsare överhuvudtaget.
Jag tror det är högst sannolikt att Fingerprints bästa resultat någonsin kommer att ha varit 2016 och att man nu kommer att vara en i mängden med måttlig vinst. Sannolikheten för att man kommer att motivera sin nuvarande kurs och tjäna mer en elva miljarder i framtiden är mycket låg. Hade ledningen haft verkligt fog för sin optimism hade man lämnat en prognos för resten av året.
Den som köper idag tar den uppenbara risken att kommande rapporter, när man inte har något att skylla på, kommer att bli dåliga. Då lär inte marknaden vara lika förlåtande.
De som så blint tror på Fingerprint idag får mig att tänka på vad generalen Melchett sade i Svarte Orm: "That's the spirit, my boy, when there is no hope, a pig-headed refusal to look facts in the eye will see us through!"
torsdag 20 juli 2017
Evolution Gamings rapport
Morgonens rapport från EVO var nästan löjligt stark. Den visar återigen deras fantastiska situation- de är helt dominerande på en enormt snabbväxande marknad (live casino) som binder lite kapital och är väldigt skalbar. Spelandet ökar hela tiden och de som spelar casino online vill ha upplevelsen live istället för som tidigare i ett grafiskt gränssnitt.
EVO växer så det knakar och, ännu viktigare, deras vinst ökar runt dubbelt så mycket som omsättningen. Visst kan värderingen kännas hög, men vad är i så fall rätt pris för en så otroligt lönsam och snabbväxande verksamhet? Jag känner mig inte det minsta stressad av värderingen idag utan tycker snarare att man får sanslöst mycket för pengarna.
Jag ökade mitt innehav med 40 % idag.
tisdag 18 juli 2017
Netflix rusar fram
Netflix rapport igår var ännu en bekräftelse av styrkan i deras erbjudande. Man ökade antalet abonnenter med 5,2 miljoner mot 3,2 miljoner i prognosen. Omsättningen ökade med 32 % och den ännu beskedliga vinsten ökade med 61 %. Även bolaget självt säger att man underskattat erferfrågan på sina tjänster efter att man så kraftigt har ökat set egenproducerade innehållet de senaste åren.
Det finns inte mycket mer att göra för oss aktieägare än att sitta still i båten medan Netflix av allt att döma forsar fram över världen de närmaste åren. Bara det faktum att man ökade antalet Emmy-nomineringar från 54 i fjol till 91 i år säger i alla fall mig att man är på rätt spår.
måndag 17 juli 2017
H&M:s månadsrapporter
H&M ska enligt ett meddelande idag sluta att visa månadsvis försäljning, förklaringen som ges är att det "är en för kort tid" för att vara relevant. Det som tidigare gått alldeles utmärkt att redovisa är nu alltså plötsligt ett olämpligt rapporteringsformat. Precis som när man 2014 plötsligt slutade att rapportera försäljningen i jämförbara butiker, dvs den försäljning som inte kommer från nyöppningar.
Naturligtvis är skälet ett annat. H&M visade gladeligen upp försäljning i jämförbara butiker så länge det fanns en tillväxt att visa upp. Sedan 2014 har denna uppenbarligen varit negativ. Försäljningstillväxten per månad har också stadigt sjunkit de senaste tre åren och nu vill man inte visa det heller.
Svagt av ett så stort och viktigt bolag tycker jag. Det är förstås lätt att tycka att månadsrapporteringen var onödig osv men det intressanta är som sagt varför man gör detta och varför nu. På samma sätt som många applåderade att man sköt upp andra halvan av utdelningen till i höst utan att reflektera över varför man plötsligt gjorde det.
torsdag 13 juli 2017
Dumma dollar :-)
Jag hade trott att dollarn skulle vara kvar över eller runt 9 kr. Detta för att Riksbanken är så infernaliskt duvaktig medan Fed gör tvärtom. Dessvärre har ju dollarn fallit markant mot kronan på senare tid och jag har lättat på marginalen i amerikanska innehav för att inte bli alltför drabbad om raset fortsätter.
Starbucks har jag ju redan tidigare minskat i eftersom jag ser bars begränsad uppsida i den aktien men även Apple och Netflix har jag minskat en del i. Jag tror oförändrat på samtliga bolag. Överhuvudtaget är den bästa valutan att vara övervikta i förstås den egna eftersom nästan alla ens utgifter är i denna.
Nåväl, valutakurser går åt båda hållen och påverkar i regel bara på marginalen även om det ibland känns mer avgörande. Mina rätt stora investeringar i Apple och LVMH avgörs på sikt i princip enbart av hur företagen kommer att utvecklas.
tisdag 11 juli 2017
Obehaglig men bra läsning i "Tronstriden"
Jag lyssnade på Tronstriden av Jens Nordström i veckan efter tips i Börspodden som f.ö. nyligen gjorde en mycket bra intervju med Sverker Martin-Löf. Jag kan inte släppa obehagskänslan. Boken är en lika bra som viktig exposé, det är inte det som är problemet utan obehaget kommer av att det som jag vid "avslöjandena" för några år sedan trodde var ett bisarrt slösande av företagets resurser av giriga direktörer i industrivärdensfären av duktiga journalister i själva verket var ett noggrant exekverat karaktärsmord där journalisterna (om det är ordet i detta fall) gjorde sig medvetet eller ej till verktyg för kuppmakarna. Allt gick enligt plan- Lundberg är nu The Man i svenska näringslivet och journalisterna fick alla priser de kunde få för sitt hittepå-gräv.
Som daglig läsare av amerikansk journalistik sedan decennier slås man förstås sv hur otänkbart det vore att arbeta på detta sätt där. Att dels skriva helt falska påståenden, bara hänvisa till en hemlig källa och sedan vägra dra tillbaka påståendena och be om ursäkt. Det är så otänkbart att tanken blir larvig.
Mest obehaglig är dock insikten att någon betalat massor för detta (vem?), vilket Nordström dessvärre inte går in på. Denna operation som uppenbarligen var lika välfinansierad som hänsynslös inte bara inte avslöjas av medierna utan kan genomföras med som sagt dem som verktyg och, värst av allt, när sanningen rullas upp av Nordström så vill ingen annan journalist haka på historien. Istället håller SvD och DI tyst och skriver inte ens om boken.
Det vore lämpligt men är nog för mycket att begära att dessa "stjärnreportrar" börjar intressera sig lite mer för sanning och rätt istället för de priser de med regelbundenhet delar ut till varandra. Istället verkar det idag vara nya medier eller icke-journalister som avslöjar lögner medan journalister sätter sig i samma båt som dem som de borde granska. Praktexemplet är väl Liza Marklunds absurda lögner i flera påstått sanna historier varav den första boken blev Sveriges mest lästa bok. Allt avslöjades av en lekman och sedan ställde Marklunds medievänner lydigt upp på hennes PR-konsulters lögner och historien dog.
Obehaglig men mycket viktig läsning i Tronstriden för den som vill förstå hur saker och ting går till idag och för den som vill förstå den nya maktbalans i näringslivet som vi kommer att leva med långt in i framtiden.
lördag 8 juli 2017
iPhone kommande 12 månaderna
Sällan har det väl varit så stora förväntningar på kommande iPhone-släpp som i år. Eftersom ryktena började redan förra året om att 7:an skulle vara en mindre uppgradering medan tioårsjubileet 2017 skulle innebära en jättelik uppgradering så har marknaden förstås redan tagit ut en hel del i förskott och allt utom slagna försäljningssiffror och höjda snittpriser under julkvartalet vore en kalldusch.
Jag tror dock inte att det är någon risk för det. Det är ställt utom varje tvivel att man kommer att introducera dels S-uppgraderingar av 7 och 7 Plus och man kommer att lansera en riktig premiummodell ("8") som dels kommer att ha i princip hela framsidan täckt av skärmen och flera andra funktioner. Se en sammanställning av de senaste mer eller mindre säkra uppgifterna här.
AAPL har tappat lite i och med trenden för övriga "techbolag" i USA senaste veckorna men om rapporten den 1 augusti blir bra och släppet två månader senare övertygar vad gäller modellantal och funktionalitet (Apple har sedan något år slutat med den väldigt intetsägande "first weekend sales" som bara visade konkurrenterna hur snabbt man kunde tillverka enheterna) så kan aktien få ny skjuts. I alla fall om historien är en guide och det brukar den vara för Apple.
Vi kan dock än mer än tidigare räkna med begränsad tillgång under många månader men det skulle som sagt förvåna mig rejält om man inte slår alla rekord under hösten och vintern. Jag tror dessutom att deras AR Kit (augmented reality) kommer att få stor påverkan på appar och inte minst mobilspel det kommande året. De appar som tagit fram hittills är verkligen game changers. Detta kommer helt garanterat att stötta både iphone-försäljningen och "Services".
fredag 7 juli 2017
Börsen och Catena Media
När man har varit med länge på börsen tror man att man har sett allt, men reaktionen på veckans meddelande från Catena Media att man hade stärkt sin närvaro inom "sports betting" genom köpet av den mycket stora sajten Bettingpro var något helt extra.
Jag tänkte lite ironiskt innan börsens öppning att det är väl bara en fråga om hur mycket aktien kommer att falla på denna utmärkta nyhet för bolaget. Aktien, som ju redan pressats hårt den senaste tiden av stora försäljningar, öppnade först upp någon procent för att sedan falla med som mest 5 %...
Det är förstås frestande att försöka hitta någon logik i "hur marknaden ser på nyheten", men det enda denna reaktion bevisar är ju att en ganska tunt handlad aktie som inte är särskilt omtyckt på börsen idag inte styrs alls av rationella beslut om köp och sälj utan av reptilhjärnor hos nervösa ägare.
CTM köper kvalitetsbolag riktigt billigt av olika skäl (se bild ovan från Niklas Ramstedt) och detta är, allt annat lika, naturligtvis mycket bra för företaget, inte minst på sikt. Minussidan är förstås ökande kreditkostnader, men eftersom man lånar hyfsat billigt och bevisat att man är väldigt duktiga på att integrera förvärvade verksamheter så finns det inget som helst rimligt skäl att inte handla upp aktien på liknande besked som detta, än mindre förstås handla ned den.
Marknaden förstår inte Catena och det är bara att göra som vi som var med i Apple under slutet av 2012 och våren 2013 fick göra- vi visste att marknaden var helt fel ute när den räknade ut Apple p.g.a. ett par dåliga nyheter och kunde öka våra innehav billigt i vetskapen att om ingenting väldigt oväntat skulle ske så skulle AAPL snart nog stiga igen.
Vi blev rikt belönade för vårt tålamod...
torsdag 6 juli 2017
Storytels pressmeddelande
Ett av mina mindre innehav är som sagt Storytel. Deras pressmedelande på morgonen om att man överträffar sina tidigare prognoser om antalet kunder var knappast överraskande för oss fanboys.
Storytel hade i andra kvartalet 423 200 abonnenter, vilket med råge slog tidigare prognos om 414 000, varav den omvända vinstvarningen idag, en ökning med nätta 131 600 (45 %) på ett år... Andelen utanför Sverige ökar som tidigare och är nu 39 % (32 %).
Det är uppenbarligen fler än jag som är smått beroende av Storytel och deras senaste nyhet med väl utvalda inlästa artiklar från tidskrifter (Storytel Dox) är en riktig höjdare tycker jag.
Det är bara att sitta still i båten och segla med Storytel mot nya djärva mål känns det som. Naturligtvis kommer det att fortsätta pendla mellan kvartalen precis som för alla snabbväxande företag som inte försöker snygga till siffrorna, men på sikt blir Storytel troligen ett betydligt större företag än idag.
onsdag 5 juli 2017
Sommaren på bloggen
Sommaren är här och med den kommer en nyhet- jag kommer tills semestern är slut att övergå till att göra korta, förhoppningsvis dagliga inlägg fr.o.m. i morgon.
Varje fredagsmorgon kl. 9:00 kan ni dessutom läsa mina krönikor och analyser på Tradingportalen (länken går direkt till min samlingssida).