▼
tisdag 24 november 2015
Disneys senaste kvartal
Lite sent omsider tänkte jag kommentera Disneys Q4 som släpptes i början av månaden. Egentligen finns inga överraskningar utan rapporten är ytterligare ett bevis för att marknaden överreagerar och att det går att tjäna stora pengar på detta. Förra kvartalet var Disney "refreshingly open" (som VD:n Bob Iger sade vid senaste analytikersamtalet) om det faktum att man sett en viss nedgång i antalet abonnenter på sin enorma sportkanal ESPN. Marknaden gick bananas och handlade ned aktien med 25 % på kort tid.
Jag kände då att stunden var kommen och jag köpte en första post på 97 dollar, vilken nu är upp runt 22 %. Detta är precis samma sak som med Apple 2012-13 och Starbucks sommaren 2012! Små obetydliga hack i kurvan för företag med en enormt stabil intjäning gör att aktien rasar och vi långsiktiga gör otroliga vinster under förutsättning att vi är tillräckligt pålästa om företaget att genomskåda vansinnet. Detta är som en licens att trycka pengar!
Rensat för engångsposter ökar Disney vinsten med 35 %, i viss mån dock dopat av att man precis som Apple och Starbucks passar på att återköpa extra mycket aktier när kursen faller idiotiskt samt att man hade en extra vecka i kvartalet detta år. Oavsett allt detta var det förstås ett mycket bra kvartal!
Om man ska nämna några fina takeaways från rapporten och framförallt analytikersamtalet (finns att lyssna på via deras IR-sida) så cashar man som alltid in allt mer på att man kan köpa (dyra) företag som Lucasfilm, Pixar och ESPN och sedan lösgöra en massa värde genom att man har en så fin apparat för att skapa nytt och inte minst marknadsföra dessa alster på en helt ny nivå.
Starwars-merchandise slår uppenbarligen redan nu alla kända rekord, men denna försäljning får inte intäktsföras innan premiären den 16 december, Pixar-divisionens "Insidan ut" har redan dragit in över 800 miljoner dollar i biljettintäkter) att jämföra med rekordet Frost som dragit in 1,2 miljarder, men detta sedan 2013) och man lyckas strålande med att istället för att styras och förlora på att folks medievanor förändras snabbt dra nytta av detta genom att skapa just dessa kanaler, framförallt appar, som ger möjlighet att titta på vadsomhelt varsomhelst.
Det enda jag kan beklaga är att jag inte satsade större från början men jag kommer att öka när aktien dippar och tror att jag fortfarande kommer att äga Disney om 10 år, precis som H&M, Apple och Starbucks.
torsdag 19 november 2015
"Actionable analysis" i Apple
När ett analyshus eller en bank kommer med en rapport om (t.ex.) Apple så ger det i regel rubriker världen runt och leder alltid till en reaktion i aktien när handeln öppnas. Problemet är bara att rapporten i många fall är till inte för att upplysa marknaden om någonting dåligt i företaget utan för att avsändaren skall kunna tjäna pengar.
Analyshuset låter helt enkelt sina stora kunder veta att man har en viss uppfattning om en aktie, i många fall ett jättebolag som Apple som har en enorm likviditet i aktien. Kunden kan då positionera sig i förhållande till detta och köpa eller sälja aktien innan rapporten kommer ut. Analysen är "actionable", dvs man kan agera på den.
Observera att detta inte är olagligt eller insiderhandel. Detta är inte företagshemligheter som läcks och gör någon till en insider med allt vad det innebär- det är bara vad en viss bank tror och därför rekommenderar sina kunder att beakta. Sedan alla betalande kunder har fått denna analys så släpps den till vanliga dödliga som kan agera på detta. Fult förstås, men inte olagligt och det leder förstås till mycket nöjda kunder och fina kommissioner för analyshuset.
Detta är väl känt bland marknadsaktörer, inte minst de som använder denna taktik, men tidningarna skriver i princip aldrig om det. Låt oss ta ett aktuellt exempel: Den 10 november sände Credit Suisse ut en "varning" om att deras "efterforskningar" bland Apples leverantörer i Asien har visat att Apple har sänkt sina komponentorder med 10 %. Detta gjorde att man i "analysen" kunde använda detta påstående som varken kan bevisas eller motbevisas för att trumpeta ut de magiska orden "weak demand for iPhone 6S". Detta är förstås helt vansinniga påståenden men eftersom marknaden garanterat kommer att sänka aktien på bara det faktum att rapporten kommer ut i media så fungerar det. Appleaktien föll flera procent de följande dagarna.
Varför är informationen fel? Beakta följande: Apples VD Tim Cook sade vid senaste kvartalsrapporten att iPhone 6S säljer bättre än föregångaren och att detta kommer att vara fallet även i julkvartalet. Foxconn, vars största kund är Apple och vars absolut viktigaste tillverkning är just iPhone 6S, ökade senaste kvartalet sin rörelsevinst med 22 %. Till detta kan föras att iPhoneförsäljningen ökade med över 100 % i KIna senaste kvartalet, bl.a. drivet av den nya modellen och att Apple sålde 30 % fler iPhones första helgen den var tillgänglig i år jämfört med förra året.
Rent och skärt bedrägeri alltså, vilket understryks av att Credit Suisse har en "outperform" rating på aktien och att man trots denna dystra rapport behåller sin målkurs på 140 dollar...
Igår var det dags igen. Denna gång var det Goldman Sachs som meddelade att man höjt Apples rating av vissa skäl. Betydligt sannare analys i detta fall, men reaktionen blev också den väntade: aktien steg med mer än 3 %.
Håhåjaja...
torsdag 5 november 2015
När hypen övergår allt förstånd
Jag har inte tid att göra någon längre analys av Fingerprints rapport då jag ska iväg, men det är verkligen bisarrt att höra många av "ägarnas" reaktioner på denna rapport. Detta är inget litet bolag med ett börsvärde på några hundra miljoner som kom oväntat med ett förbättrat resultat! Detta är ett (just nu...) trettiomiljardersföretag som redan berättat vilken omsättning man skulle få och att man tack vare en ny sensor skulle förbättra sin bruttomarginal!
Ledningen på Fingerprint är bara att gratulera för att man så skickligt får inte bara naiva småsparare, vilket man kan förstå, utan även alltfler analytiker och journalister (1, 2) att äta ur deras hand. Ja, utvecklingen mot samma kvartal förra året är mycket fin, men då var ju resultatet väldigt dåligt. Det är inte seriöst att blåsa upp "1300 %" och liknande när man knappt sålde något alls förra året. Vad hade hänt om man bara sålt för några miljoner då? Skulle man ha kommunicerat att omsättningen hade ökat med 200 000 %? Dagens Industri hade säkert tryckt en sådan siffra, men allvarligt?
Ett rörelseresultat på 346 miljoner betyder ett pro forma-resultat på typ 269 miljoner efter skatt om man räknar med 22 %. Detta ska alltså inte ställas mot förlusten förra året och alla år innan, utan mot börsvärdet på 30 miljarder.
30 miljarder är 112 kvartalsresultat som detta. Innan man tar ut vilka fantastiska intäktsökningar man tror att Fingerprint kommer att lyckas med ska man kanske tänka på att marginalen detta kvartal *garanterat* inte kommer att hålla långsiktigt och att dagens kurs alltså *förutsätter* många års ökade intäkter och vinster samt en mycket hög marginal. Det finns idag ingenting som säger att så verkligen kommer att bli fallet. Omöjligt är det inte och Fingerprint har haft stora framgångar, det ska inte förnekas, men det behövs fortsatta, enorma framgångar för att motivera denna bubbelkurs.
TILLÄGG:
Fingerprints VD meddelar att man inte kommer att lämna några intäktsprognoser avseende nästa år förrän i slutet av året. Ägarna (om det nu är rätt ord) måste alltså vänta många långa veckor på först guidningen och sedan Q4-rapporten. Det kan vara ett problem för aktiekursen i vilket företag som helst, men i ett företag vars kurs helt och hållet hålls uppe av mycket stora förväntningar på framtiden är det mycket vanskligt.
De allra flesta aktieägare man läser på forum tror att om bara Fingerprint uppfyller sina prognoser så kommer aktiekursen inte bara att hållas uppe utan fortsätta stiga till himmelen. Så fungerar det inte på marknaden. Fingerprint måste fortsätta att övertyga en nervös marknad att man kommer att explodera uppåt i intäkter och vinster de närmaste åren. Annars kommer de korsiktiga, vilket här säkert är långt över hälften av aktieägarna, att hoppa på nästa tåg. Riktigt snabbt kan det gå om kursen börjar falla och det blir trångt vid utgången.
Jag skulle inte ta i aktien med en tång och det är inte för att jag på något sätt skulle veta att Fingerprint inte kommer att lyckas, utan för att riskerna på dessa (450-500 kr) nivåer är så enormt mycket större än chansen att man ska tjäna stora pengar som aktieägare på längre sikt. Marknadens gäspning efter rapporten, istället för den rusning som så många trodde på under timmen innan, säger väldigt mycket om hur mycket som är inräknat i denna kurs. Det behövs alltså troligen regelbundet goda nyheter i närtid för att aktien ska kunna hålla ställningarna.
Vad jag sagt om Fingerprint gäller än mer för Precise Biometrics som är groteskt högt värderad (6-7 kr) i förhållande till sin intjäning och rimliga framtidsutsikter. Dess aktie-saga kommer troligen inte att sluta särskilt väl.
tisdag 3 november 2015
Starbucks rapport
Även Starbucks rapporterade i förra veckan sitt bokslutsår och liksom Apples var deras rapport fantastisk, även om det vanliga tramset ekade om att man inte slog analytikernas väldigt upptrissade förväntningar (man landade precis på) och under minuterna efter rapporten i den mycket tunna efterhandeln handlades ned flera procent.
Tre saker man ska ta med sig från rapporten och analytiker-telefonkonferensen efteråt så är det följande:
- Försäljningen i jämförbara butiker ("comp store", dvs dem man haft i över ett år) ökade i USA med 9 % och globalt med 8 %.
- Man ökar återigen utdelningen, denna gång med 25 %.
- Man etablerar nya caféer klart snabbare än planen i Kina och är oerhört positiv till utvecklingen där, jämförbara butiker är upp 9 % samtidigt som man har fått ordning på Europa till sist.
En stor del av hemligheten med att kunna växa på detta enorma sätt i redan etablerade caféer är att man nu säljer mycket mer mat än tidigare.
Detta hänger samman med att man lyckas mycket väl med att locka in kunderna på nya tider under dygnet och detta inkluderar förstås det nya Starbucks Nights, där man säljer (rätt dyrt) vin och öl efter kl. 16 i amerikanska caféer, inte så många än men antalet ökar snabbt och det kommer förstås att komma globalt en dag.
Även om man ska vara försiktig med att förutse aktiers rörelse i närtid så tror jag att SBUX kommer att fortsätta slå nya ATH under kvartalet som kommer. Den som vill prata Starbucks kan efter den 15 januari komma förbi vår nya "neighborhood store" i Uppsala där jag lär bli en trogen kund. För oss fanboys är det förstås kul att Starbucks nu på allvar etablerar sig i Sverige, bättre sent än aldrig.
Apples rapport
Om det är tre saker som man ska minnas från Apples Q4-rapport så är det följande:
- Apples vinst för bokslutsåret 2015 var historiens största och man guidar för fortsatt tillväxt.
- Apple köper tillbaka sina aktier så snabbt de någonsin kan.
- Apple har överhuvudtaget inte märkt av någon försvagning i Kina.
Apple kan som andra amerikanska företag varken dela ut eller återköpa aktier för de pengar som man inte har slussat tillbaka till USA. Detta vill man inte göra eftersom amerikansk lag då kräver att de då betalar amerikansk bolagsskatt på typ 35 % för dem. Nästan unikt i världen, men USA behandlar sina medborgare som arbetar i utlandet lika illa. Därför måste Apple ta upp obligationslån, vilket förstås är väldigt billigt för dem idag, och använda dessa pengar.
Som denna artikel (läs den!) visar köper man idag tillbaka för alla pengar man har tillgängliga efter att utdelningen och andra behov har täckts. Ingenting kan väl vara mer bullish än att ett företag snabbar på sina återköp på detta sätt? De vet vartåt det barkar idag och de förstår att det gäller att passa på och köpa aktien. Det har varit precis samma sak ett antal gånger förut, mest påtagligt efter raset 2013. Man skyndar att handla för att goda tider är på ingång och aktien är ändå svårt undervärderad.
Kina är i vanlig ordning en starkt skinande stjärna för Apple. China Mobile-affären för snart två år sedan börjar nu uppenbarligen ge stort avtryck i försäljningen och i takt med att 4G-nätet byggs ut i landet så skördar Apple frukterna. Den som lyssnar på telefonkonferensen (finns just nu på deras IR-sida och på iTunes, tas bort efter 14 dagar) får mycket som inte rapporteras och analyseras korrekt i media och en av dessa godbitar var hur tydligt det lyste igenom att man är extremt optimistisk till Kina och talar om hur medelklassen växer explosionsartat.
Att den kinesiska medelklassen växer så snabbt är förstås hysteriskt "bullish" också för mina två andra innehav; Starbucks och H&M.
iPhone växer som aldrig förr och, lika viktigt, genomsnittsintäkten stiger stadigt från en redan väldigt hög nivå. Som jag skrivit tidigare spelar det mycket liten roll att uppgraderingen var mindre i år. "Alla" verkar vilja ha den och priset är verkligen inget hinder. Tänk att det bara är 1-2 år sedan väldigt, väldigt många på allvar trodde att Samsung höll på att krossa Apple, deras undergång var nära och deras enda räddning var att sälja en billig iPhone
måndag 2 november 2015
I apparnas värld
Efter ett par dagar med Apple TV kan jag bara konstatera att Apples budskap om att TV:ns framtid är appar stämmer. Det stämmer mycket väl t.o.m.
Appar är, som många säkert påpekar, ingenting nytt i TV. Jag har haft det i flera år i ett par Samsung-apparater men som alltid är fallet blir appar något helt annat när Apple tar tag i det jämfört med andra. Detta har märkts mycket väl för både smartphones och plattdatorer och Samsungs försök till spel via appar har inte lett någonstans (man försökte sälja in TV med Angry Birds som skulle styras med gester för ett par år sedan, det fungerade inte alls kunde jag konstatera när jag provade).
De nya Apple TV handlar alltså helt och hållet om appar, vilka (förstås) mycket enkelt installeras från App Store-appen på skärmen och sedan styrs med den ultralätta lilla fjärrkontrollens touch-yta. Otroligt enkelt och intuitivt för oss som är vana vid iOS. Jag provade nyhetsapparna (Bloomberg, CBS osv), streamingapparna (Netflix, SvtPlay, TV4) och det märks väldigt tydligt hur mycket krut man i vanlig ordning har lagt från utvecklarna när man tar fram Apple-mjukvara samt hur stark processorn är jämfört med vad en TV levereras med.
En sak till var helt uppenbar för mig och det gör att jag tror att Apple TV kan bli en fin intäktskälla på sikt: det är betydligt roligare och mer beroendeframkallande att styra sin TV via appar och t.ex. välja vilka nyhetsinslag man vill se precis när man vill. Detta gäller precis på samma sätt med andra appar som AirBnB. Skillnaden att sitta och bläddra mellan olika hus och lägenheter bekvämt i fåtöljen på en stor plattskärm är enorm mot att sitta vid en stationär dator, men även vid sin iPad. Här lär vi få se massor av nya användningar. Jag har som säkert många andra också regelbundet kopplat en ipone/ipad till TV:n för att se Svt Play och TV4 i efterhand, det är förstås väldigt bekvämt att kunna slå på dem via fjärrkontrollen och bildkvaliteten är klart jämnare (helt jämn) och bättre av vad jag kunnat bedöma hittills.
Den som avfärdar spelen som alltför enkla har uppenbarligen missat utvecklingen mot mobilspel de senaste åren. Naturligtvis kommer man inte att ha lika tunga spel som finns för dedikerade konsoller, men väldigt underhållande spel för låga priser är de stora kassakorna både för utvecklare och Apple (via deras 30 %) numera. Detta är underhållning för de breda massorna, inte för inbitna nerdar, men absolut inte bara enkla spel och bluetooth-fjärrkontroller kan kopplas in.
En besvikelse är förstås att Siri inte ännu fungerar på svenska, men det är väl en inte för vild gissning att detta kommer en vacker dag, precis som det gjorde i iOS.
Apple TV är en billig produkt, 32 gb-versionen kostar bara 1600 kr, 64 några hundra till, men eftersom man använder sig av nu väldigt billiga komponenter (förra årets A8-processor m.m.) så blir marginalerna väldigt fina och jag ser inga som helst problem för denna produkt att med tiden komma upp i volym och göra ett avtryck i resultatet. Betydelsen blir dock ännu större av att Apple nu äntligen kan erbjuda underhållning i vardagsrummet.
Fascinerande även för Apple är också att smidigheten tagits till en ny nivå, man behöver endast koppla på Bluetooth på sin iPhone och lägga den vid sin Apple TV och iTunes-kontot, ens nätverk osv läggs in automatiskt. Apparaten känner sedan dessutom av precis vilken utrustning man har och man kan starta och stänga av både Apple TV och ens TV med den llla fjärrkontrollen som också automatiskt kopplar in en på rätt anslutningskontakt. Riktigt ironiskt blir det i mitt fall när Apple lyckas styra Samsungs TV och lösa enheter bättre än Samsung själva lyckas med sin egen TV och blueray-spelare (TV:n lämnas på när man stänger av samsungspelaren...).
Game changer!