▼
måndag 31 december 2012
Slut på 2012
Dags igen för den artificiella gräns som sätts mellan "börsåren". Jag tror konceptet börsår skapar tankefel när många verkar tro att det verkligen finns en gräns, att ett år är bortkastat, att man hoppas på nästa o.s.v. som om det vore en ny säsong för ett fotbollslag och inte en kontinuerlig rörelse framåt i tiden. Hursomhelst är det ju bra med avstämningspunkter så en viss nytta har ju både års- och kvartalsskiften.
Avstämningar har för mig blivit ett problem då jag som sagt har lämnat Avanza som hade min historik sedan många år, men mina innehav har allesammans gått utmärkt i år, även om Apple som nu är tveklöst störst har fallit rejält i höst och vinter.
Apple är upp 31 % i år,
Swedbank +43 %,
Boliden +22 %,
H&M +1 %
och årets nykomling Starbucks gick under 2012 upp ung. 15 %.
Då jag som sagt köpte Starbucks för första gången i somras efter aktiens galna fall under våren och försommaren är min egen utveckling inte densamma (även Apple påverkas av stora köp under året). Starbucks är för mig upp runt 10 % sedan inköp för mig och mitt resultat för året är ung. som det var i november dvs runt +25 %, dvs dubbelt så mycket som Stockholmsbörsen (Apple har fallit sedan dess, men Swedbank och Boliden har stigit rejält).
Vad ska man tro om 2013? Jag tror det blir rätt mycket som det senaste året. Samma gamla kräftgång i USA och flera andra länder, statsskuldsbråk och s.k. lösningar, men troligen fortsätter marknaden att påverkas allt mindre tvärt nu när man insett att världen inte kommer att gå under för att USA får sänkt kreditbetyg (f.ö. MYCKET välförtjänt) eller Grekland måste finansieras av andra.
Apple kommer med mycket stor sannolikhet att stiga rejält i framtiden, säkerligen under 2013. Med idag samma PE som för ett år sedan trots att vinsten har stigit med 60 % medan aktien har stigit mindre än hälften så mycket samtidigt som man har har förnyat alla sina produkter och uppenbarligen säljer mycket bra så kan det inte gärna gå på något annat sätt.
Apple, Starbucks och Swedbank är de aktier jag tror mest på nästa år, både Boliden och H&M är mycket svåra att förutse. De tre förstnämnda ärnu i position att dra nytta av investeringar man gjort och detta brukar alltid leda till långt större effekt på värderingen än någon trott varit möjligt.
Se bara på Apple för ett år sedan: iPhone 4S hade precis kommit ut, iPad sålde otroligt bra osv medan aktien stod mest och stampade under 400 dollar. Sen kom fantastiska rapporter och man steg till som mest över 700 dollar på mindre än nio månader. Som vanligt dock med kraftiga ras däremellan.
Ja, ja vi får se. Gott nytt (börs)år!
måndag 17 december 2012
Rykten på marknaden
Att det sprids rykten på marknaden av aktörer som vill tjäna pengar är ingen nyhet. Men att man lyckas så bra med så små medel, även med extremt välbevakade företag som Apple och Starbucks kan inte sluta att fascinera mig.
Apple har som bekant fallit väldigt mycket sedan toppen i september. Detta har skett trots att INGEN viktig, negativ nyhet har kommit ut. Ingen! En del av detta förklaras av den vanliga viljan att ta vinster och att aktier som stiger snabbt tenderar att falla tillbaka, liksom att många fondförvaltare vars bokslutsår slutade den sista september ville vara säkra på att deras uppgång skulle registreras detta år. En mycket bra sammanställning över varför Apple är så volatil från Los Angeles Times i lördags finns här.
Resten måste dock anses komma från rykten och många, många sådana har spridits. För att se mönstret kan vi dock börja med att gå tillbaka ett år i tiden. Då hade iPhone 4S nyligen lanserats och Apple hade flaggat för att försäljningen i julkvartalet skulle bli god. Snart dock dök "rapporter" upp om att så inte alls var fallet, Apple påstods ha insett att försäljningen skulle bli under förväntan och skulle ha minskat sina ordrar (detta rykte har ju också den potentiella ytterligare fördelen att den sänker Apples underleverantörers aktier).
Apple Cuts Down iPhone 4S Orders Due To Weak Demand I själva verket tydde förstås allting på enorm efterfrågan, folk stod i långa köer överallt, modellen sålde slut nästan överallt och man fick vänta i veckor på sin beställning och undersökningar visade att väldigt, väldigt många planerade att köpa iPhone 4S.
Aktien uppförde sig dock lydigt nedåt efter att denna "nyhet" hade kommit, inte minst eftersom Apple som alla vet inte kommenterar rykten. Plötsligt rapporterar alla (1, 2, 3 osv) samma sak, iPhone 4S är en besvikelse.
I slutet av januari rapporterade Apple till sist försäljningen, 37 miljoner, mer än en ökning med 128 % från året innan och en uppgång på hela 116 % bara från kvartalet före.
Så spolar vi fram till detta år. Listan över fantasifulla rykten är lång i år, ett axplock:
Hon Hai's iPhone 5 Problems could be Larger than we Think
Report: Scratch Checks Slow iPhone 5 Production
Workers producing iPhone 5 in China reveal ‘life of hell’
men riktigt förutsägbart var förstås den årliga "rapporten" om att iPhone 5 tvärtemot ALLA rapporter i själva verket säljer dåligt, nytt år, samma nyhet.
Glöm för allt i världen inte att iPhone 5 säljer dåligt i Kina eller hur var det egentligen. Hela två dagar skiljer dessa två rapporter. Kvartalskapitalism känns så 00-tal, idag är det dagskapitalism som gäller.
Ryktena är förstås inte bara om iPhone, "Demand for the iPad is fading" skrev Glodman Sachs om iPad samma kvartal som man ökade försäljningen med 150 % mot året innan. Den hemska konkurrensen från andra tillverkare sades vara det stora problemet och lägre pris den enda lösningen. OK...
iPad mini är i själva verket inte alls särskilt populär och inte minst när iPad säljer slut överallt som 2011 efter iPad 2:s lansering så återkommer vår gamle vän "Apple reduces iPad 2 orders by 25%".
Hursomhelst. Summan av förra veckans och framförallt fredagens rykten om fallande försäljning blev att Apple sjönk med ytterligare 4 % till under 510 dollar på fredagskvällen. Detta innebär ett PE på drygt 11 på senaste årets vinst. Nasdaqs sammanlagda PE är 17. Marknaden i sin vishet menar alltså att Apples tillväxt och allmänna framtidsutsikter är mycket sämre än marknadens som helhet...
Detta efter att Apple har uppgraderat samtliga sina produkter och introducerat två helt nya det senaste kvartalet och alla dessa, trots enorma investeringar i ökad produktionskapacitet (Apple ökar historiskt kapaciteten och därmed bisarrt nog försäljningen med ung. 100 % per år) först nu börjar komma i kapp den enorma efterfrågan.
Själv skulle jag sätta betydligt större tilltro t.o.m. till denna tv-rapport från lilla Reading i England än alla obekräftade och ologiska rykten som surrar, men man väljer ju vad man vill tro på.
Situationen samma dag i Glasgow |
torsdag 6 december 2012
Starbucks de närmaste åren
Efter att ha lyssnat på Starbucks långa (fem timmar...) anförande på deras analytikerkonferens igår (presentation och webcast m.m.) är jag ännu mer fascinerad av detta företag. Jag förstår också betydligt bättre hur man kan just nu ha så otroligt stark utveckling för att vara i restaurang- och detaljhandelsbranschen. Dessa brukar ju kännetecknas av högst måttlig försäljnings- och vinstökningstakt och framförallt måttlig ökning i befintliga butiker.
Howard Schultz var väldigt, väldigt självsäker vad gäller Starbucks möjligheter att växa lönsamt i många år framöver. Han lovar att man ska bli stark, respekterad och långlivad som GE, vilket ju inte säger lite. Denna framgång, som alltså redan har börjat ge imponerande resultat, kommer av flera mycket genomtänkta, samtidiga initiativ:
- Nyförvärv för att bredda sortimentet med premiumprodukter- La Boulange (bakverk), Teavana (te), Evolution Fresh (juice).
- Breddning av kaffesortimentet
- Wellness-produkter
- Färdigförpackade drycker (energi, vatten, frappuccino etc.) i detaljhandeln, äver Sverige f.ö.
- Verismo-kaffebryggaren för hemmabruk
- Storsatsning på sociala medier (en av världens största på Facebook och Twitter, har 54M följare och är en "friend" ifrån över 90 % av samtliga på FB och har över 3M följare på Twitter, största företag på Instagram)
- Lojalitetsprogram och förbetalda kort (idag 25 % av omsättningen), pionjär på mobilbetalningar (t.ex. Apples)
När flera positiva faktorer sammanfaller i tiden får företag som bekant otroliga resultatökningar eftersom både intäkter och marginaler ökar samtidigt. Det blir X*Y*Z.
Starbucks är ett av världens mest populära och beundrade företag idag, men jag tror att dess bästa dagar ligger framför dem. Troligen är det vi ser idag alltså bara början på någonting mycket, mycket stort.
Kö in till Starbucks första café i Seattle. |
onsdag 28 november 2012
Vägra förhoppningsbolag
Jag tror att man gör sig själv en tjänst om man helt enkelt slutar att se alla satsningar i förhoppningsbolag (min definition: företag som idag går med förlust eller blygsam vinst men hoppas på att deras teknik eller liknande en dag ska generera mycket högre vinster än de tillkommande kostnaderna) som investering och alltid definierar det som spekulation.
Det är spekulation- investering är när man kan göra hyfsat säkra bedömningar av framtida kassaflöden och därmed värdet på företaget, inte när man bara hoppas med bättre eller sämre underlag.
Jag slutade för några år sedan att satsa nya pengar i förhoppningsbolag och är oerhört nöjd med att jag i nästan alla fall satsade förhållandevis små summor och ännu mer nöjd med att jag tidigt insåg stt PA Resources för ett skräpbolag.
Oroande, eller vad man nu ska säga, är kanske hur många det är som satsar sina pengar på ren spekulation i dessa bolag och, mycket värre, helt vägrar att se sanningen i vitögat när det rent objektivt är mycket låg sannolikhet för att det "ska vända" för företag som gjort allt för att visa oss att de inte kommer att lyckas.
Faktum 1: Det är mycket få nystartade företag som överlever i ett år, en mycket liten minoritet, vissa säger så få som 10 %.
Faktum 2: Det är absolut inte nödvändigtvis så att det är "brist på riskvilligt kapital" som är problemet för entreprenörer, utan att deras affärsidé inte övertygar det kapital som hela tiden finns tillgängligt på marknaden. (Lyssna bara på dumma politiker som verkar tro att entreprenörer, framförallt unga, kommer att lyckas bara de förses med pengar, gärna skattebetalarnas, när ingen som själv får ta smällen vid ett misslyckande har velat satsa på deras idé.)
Faktum 3: Det är bara en mycket liten del av alla uppfinningar, tekniker och liknande som är kommersiellt gångbara och ännu färre som någon verkligen lyckas bygga ett företag på.
Faktum 4: Även om man får en försäljningssuccé så betyder denna framgång alltid ökade kostnader som inte sällan äter upp vinsterna och endast de som var med från första början och sedan sålde snabbt när aktien steg blir rika.
Faktum 5: Vi hatar att misslyckas, detta gör att många vägra att sälja i tid för att minska sin förlust och sitter med aktierna hela vägen ned till undergången trots att de vid det laget sedan länge slutat lita på företagsledningen eller företagets produkter.
Faktum 6: Små företag som det går dåligt för har en tendens att bli alltmer generös med tolkningen av hur man ska bokföra investeringar (vägrar göra nedskrivningar när de är motiverade), kostnader (ses som investeringar även om de inte "finns kvar") och allting annat som man kan fiffla (för det är vad det är!) med.
Både Börssnack och Avanzas chattforum är proppfyllda med dessa galenskaper. Hårresande logik används för att t.ex. idag försvara PA Resources tänkta framtid (obefintlig), Micro Systemations snara vinstökning (nya intäkter äts alltid upp av nya kostnader) och liknande företag på mer eller mindre nedgång.
De företag som har en ny behandlingsmetod som stora förhoppning beskrivs alltid i okritiska ordalag och förhoppningarna på vinster i framtiden är ALLTID oerhört uppblåsta och ofta helt orealistiska. Framgångar tas som självklara trots att sannolikheten är långt under 50 % och risker sopas under mattan eftersom "potentialen är enorm".
Efter att ett företag har blött pengar under mycket längre tid än ledningen har uppskattat och vinsterna uteblivit och aktiekursen slaktats sitter likförbannat massor av forumdeltagare och skriver upp varenda pytteliten framgång som den nya räddningen. Ofta är de mycket agressiva mot dem som tycker annorlunda, se här många bra exempel på hur en utmärkt analys av PA Resources av tidningen Aktiespararen hånas i kommentarerna och författaren misstänkliggörs och förklaras inkompetent. Sedan den skrevs har aktien återigen slaktats på börsen.
Allra dummast är nog ändå när folk tror att någon "vill få ned aktien", vilket "bevisas" av att det finns så stora säljorder. Detta är självbedrägeri av värsta sort och bara tragiskt. De stora säljordrarna ligger naturligtvis där för att många vill komma ur sitt innehav utan att behöva sälja till ännu lägre pris. De hoppas att någon ska nappa, men det finns väldigt lite intresse att köpa och viktskillnaden mellan sälj och köp öka tills aktien faller än mer och processen startar om på en allt lägre och lägre nivå.
Visst, vill man spekulera är det ju ingenting fel med det, men då måste man inse att det är spekulation i stil med att köpa en lott, i vissa fall kanske bättre odds, men i många fall ännu sämre odds. Bätte att helt låga bli för risken är stor att man börjar tänka som en börssnackszombie.
"When nothing else helps us, a pig-headed refusal to look facts in the eye will see us through!"
General Melchett i Svarte Orm
fredag 16 november 2012
Sista portföljrapporten!
Jag har bestämt mig för att lämna Avanza eftersom deras inriktning är så uttalat mot småsparare och dem som handlar mycket för en annan, betydligt mer individanpassad lösning som dessutom ger olika förmåner. Avanza har varit mycket bra, framförallt när jag inte hade så stort kapital och deras tjänster är bara att rekommendera för den som vill spara i aktier och köpa och (förhoppningsvis inte så ofta) sälja aktier närsomhelst och varsomhelst.
Vad gäller rådgivning om nya produkter, tips om risker, hedgemöjligheter o.s.v. är det betydligt sämre ställt. Det är liksom inte deras affärsidé, utan man ska idealiskt förstås handla så mycket som möjligt, vilket INTE är en lönsam strategi för någon, allra minst småsparare.
Inget ont i detta förstås, de tillhandlahåller en bra tjänst och tror man att man kan bli rik på att köpa och sälja hela tiden eller säljer man bara för att en aktie sjunker även om det är omotiverat så får man skylla sig själv. Vad som är dåligt på Avanza är deras support, fylld av trevliga, men uppenbarligen väldigt unga personer som är ack så artiga men absolut inte är de personer som man t.ex. kan diskutera hedgingstrategier mot dollarn eller hedgning med optioner. Ju mer pengar man har desto mer behöver man möjligheten att diskutera sånt man själv inte kan med dem som verkligen kan och de personerna är vanligen inte 26 år gamla.
Av denna anledning kommer jag inte längre att kunna publicera min portföljutveckling, i vilket fall inte i det gamla formatet, varför jag sammanfattar året som gått här nedanför så får vi se om jag kan följa upp framtida utveckling här på bloggen på något annat sätt.
Min portföljutveckling sedan jag startade bloggen har varit mycket stark. Sedan den 1 januari 2009 har värdet ökat med 364 %.
Utvecklingen hittills i år har varit stabil, även om den senaste månaden förstås har varit mindre stark p.g.a. Apples branta fall:
Mitt konto +24,5 %
Innehaven är följande:
Apple: 32 %
Swedbank pref: 29 %
Starbucks: 16 %
Boliden: 12%
H&M: 11 %
Förändringarna den senaste tiden är som jag tvittrat om ganska stora köp i Apple och en del i Starbucks. Detta kommer jag troligen att fortsätta med om aktierna inte går upp eller rentav sjunker vidare.
På rullande 12 månader:
Mitt konto +28,8 %
OMXSPI +7,6 %
fredag 9 november 2012
Apple-aktiens fall
Jag undrar hur många gånger jag har skrivit inlägg på denna blogg om hur marknaden för tillfället beter sig mycket koleriskt och handlar ned kursen på utmärkta företag, som t.ex. när jag kunde köpa Swedbank på 69 kr sommaren 2011 eller när Starbucks föll typ 30 % från vårens toppnotering för att man "missade" analytikernas genomsnittliga prognos för ETT kvarta. Håhåjaja. Ben Grahams allegori över den neurotiske Mr. Market är och förblir den bästa beskrivning som finns över hur galet många aktörer beter sig och orsaken till deras dåliga resultat.
Det normala är dock att en aktie faller omotiverat mycket efter att antingen 1) företaget har fått verkliga problem eller 2) efter en period av oro på marknanden eller den bransch man verkar i. INGENTING av detta är sant idag för Apple. Aktien handlas idag till lägre PE på senaste tolv månadernas vinst (obs: alltså riktiga vinster, ingen uppskattning om framtiden) under 12,5. Detta är lägre än vid någon tidpunkt sedan åtminstone 2007.
Varför då? Dte är visserligen ingenting ovanligt att Apples aktie faller när det skrivs allmänt om problem, oavsett hur små de är eller om det bara är rykten, men någon måtta borde det ju ändå vara. Följande saker lyfts fram av otroligt kvartalskapitalistiskt inriktade analytiker och förståsigpåare i USA och andra länder i idag:
iPad mini har lägre marginal och kan stjäla försäljning från "iPad classic" med högre marginal. Det är aningen svårt att förhålla sig allvarlig till detta resonemang. Först och främst verkar marginalen på Minin vara runt 40 % och därmed bara något lägre än Apples stora iPad, dessutom köper de flesta mer minne och 3G/LTE varianten, vilka alla har klart bättre marginal än standardmodellen.
Resonemanget verkar dessutom göra denna produkt till en förlust för Apple hur det en går- säljer man dåligt är det dåligt, säljer den bra så är det dåligt för då kan marginalen sjunka. Vad ville man? Att Apple efter 2,5 år med den stora iPad inte skulle försöka få in den i fler användningsområden och kundsegment? Ska man sitta kvar med en produkt med god marginal och hoppas att detta kommer att fortsätta i evighet utan att man gör någonting?
Ett annat stjärnskott är förstås "problemet" att iPhone 5 uppenbarligen säljer oerhört bra och att Apple trots enorma investeringar i produktionskapacitet eventuellt har problem att möta efterfrågan.
Naturligtvis är det bättre om man alltid skulle ha tillräckligt i lager för att kunna sälja till alla kunder överallt vid varje tillfälle dygnet runt. Så ser inte världen ut. Både iPad mini och iPhone 5 är radikalt förändrade produkter från sina företrädare som dessutom precis har släppts och gör det i 100 länder nästan samtidigt. Folk borde försöka att inse potentialen i detta istället för att problematisera småsaker i sammanhanget.
Enligt nära nog samstämmiga recensioner är iPad mini och iPhone 5 väldigt bra produkter. Minin är mycket modernare som produkt än den stora iPad genom sin design, tunnhet och vikt. Då den dessutom är mycket mer portabel har den alla möjligheter att bli den bäst säljande modellen. Med stor försäljning förbättras marginalen rejält över tiden, se bara på iPhone.
Jag har haft iPhone 5 nu sedan den dag den kom till Sverige. Det är en rejält mycket bättre modell än dess föregångare. Ingenting på marknaden idag är ens i närheten av dess design, dvs det troligen viktigaste säljargumentet idag, och den är oerhört snabb oavsett vad man gör med den. Samsung må lägga 11 miljarder dollar (!!!) på marknadsföring för att få ut sina blaffiga modeller men varken de eller någon annan kommer att kunna tillverka någonting liknande vare sig iPad mini eller iPhone 5 under överskådlig tid. Det är svårt för många att förstå detta, men det är så det är.
Efter ett besök idag på Media Markt är det bara att konstatera att iPad mini är ett rejält steg framåt för Apple, absolut inte bara att man erbjuder iPad i mindre format "för att möta konkurrensen". Den är fjäderlätt och mycket smidig. Designen har tagit ännu ett steg förstås och det faktum att det inte är retina märks inte särskilt mycket då upplösningen tack vare storleken blir mycket skarpare än på iPad 2.
iPad mini kommer att sälja som smör att döma av vad jag kunde se på plats, både av produkten som sagt och av det stora intresse den mötte av dem som var där. Även om så mycket som hälften av kunderna väljer den istället för en iPad 2/4 så kommer den tack vare sitt mycket smidiga format att locka en massa nya kunder som vill kunna ha den i handväskan, fickan o.s.v. eller helt enkelt tycker att det är jätteviktigt att den är liten och inte skulle köpa den stora om det vore det enda som bjöds. När Samsung och andra kan sälja diverse tramsprodukter som telefoner i jätteformat är det mycket lätt att räkna ut att Apple kan sälja massor av en åttatumsplatta. Succén är given!
Åter till aktien. Apple aktie kommer att stiga igen och det kan gå mycket fort. Som någon sade nyligen, det bästa för Apple-aktien är att det är tyst och det kommer det att bli. Rykten har kort förbrukningstid och när det börjar stiga ett antal dagar i sträck vill alla hoppa på tågen igen. Passa på och köp!
Aktiekurs idag: 538 dollar.
Swedbanks rapport
Swedbanks rapport förra veckan var mycket trevlig läsning och om inte konjunkturen eller den allmänna rädslan på marknaden ställer till det så kommer Swedbank säkerligen att värderas upp ordentligt framöver av flera skäl:
- Swedbanks kreditförluster är inte längre något problem och återvinningarna kan fortsätta att inverka positivt på resultatet.
- Swedbank är helt klart överkapitaliserad så förr eller senare kommer det en större utdelning och troligen också fortsatta återköp.
- Banken har inte bara ordning på sina kostnader, dess besparingsprogram börjar dessutom ge effekt vilket ger bestående effekt på marginalerna.
- Om man, vilket man förstås ska göra, räknar bort effekten av återvinningar förra året ser man att Swedbanks vinst ökar mycket imponerande och att det är en tydlig trend vi ser.
Den som vill ha lite perspektiv på aktiens utveckling nu när den har stigit ett tag kan gå in på Swedbanks aktiesida och klicka på "10 år".
Vilken resa det har varit för oss som gick in våren 2009 eller senare, inte minst tack vare möjligheten till ökningar i dipparna, framförallt förra sommaren.
måndag 29 oktober 2012
Apple förra veckan
Det är något extremt ironiskt över att Apple som världens mest bevakade företag också troligen är det mest missförstådda. Jag har tidigare skrivit om hur det missförstås i grunden, och ska här bara ta upp det som berör förra veckans tillkännagivanden och utomståendes reaktioner på detta.
iPad: Apples försäljning på 14 miljoner var en "besvikelse" säger väldigt många. Visst är det mindre än förra kvartalets 17 miljoner men lite djupare bör man leta om man vill finna sanningar bakom siffror.
Dels är Q2 alltid det starkaste kvartalet för köp till utbildningssektorn, men mycket mer betydelsefullt är det faktum att Apple drog ned leveranserna "into the channel" som vanligt när man ska komma med nyheter. Asymco visar hur detta gör att det som rapporterades bara vara en 26 % ökning från förra året i själva verket var en försäljningsökning på 44 %, vilket förstås är mycket bra när ryktena surrar om en ny modell, uppgradering av existerande osv.
iPhone: försäljningen var ung. som förra kvartalet och ingen verkade vara vare sig nöjd eller besviken, men här vilar en sovande drake. Mycket mer intressant att titta på är hur försäljningen gått i ett land där man släppte iPhone 5 först, framförallt förstås USA. Trots att detta var kvartalet då "alla" förstod att en ny modell var på väg så ökade aktiveringstakten med nästan 100 % hos de stora operatörerna och överallt där tillgången har funnits så har den sålt vansinnigt snabbt.
Det är kvartalskapitalismen som visar sitt fula tryne när marknaden hänger upp sig på tillfälliga slutförsäljningar istället för att inse att detta är ett tydligt tecken på något mycket positivt- trots enorm uppskalning av produktionen säljer Apple ändå mer än man kan tillverka.
Marginalerna: Apples bruttomarginal sjönk något (40 % mot förmodade 41,4 %, för ett halvår sedan var den ofattbara 47 %), men framförallt guidade man långt under förväntningarna för nästa kvartal (36 %). Ett stort antal analytiker och marknaden i stort tog detta som intäkt för att tesen att Apples marginal kommer att eroderas av den ökande konkurrensen.
Det är bara ett problem med en sån slusats, nämligen att den är fel. Hade Apples marginal sjunkit pga att man varit tvungen att sänka priserna i den hårda konkurrensen så hade denna slutsats varit sann. Problemet är att Apple inte har sänkt några priser utan tvärtemot behållit sin premiumprissättning på samtliga produkter.
Vad som däremot har hänt är att Apple har kraftigt höjt sin investeringstakt pga att man skapat två helt nya produkter- iphone5, nya iMac, MacBook Pro och iPad mini. Dessa kräver en enorm investering i produktionsutrustning (Apple bekostar denna åt sina leverantörer) eftersom formaten och därmed processen är annorlunda mot tidigare. Detta leder förstås till enorma ökningar av avskrivningarna och därmed sänkt marginal.
Apples marginal sjönk rejält när iPhone 4 kom sommaren 2010, men tack vare den enorma försäljningen repade den sig inom ett halvår och steg sedan. Apples genialitet i att behålla en oförändrad profil på iPhone 4S gjorde att marginalen förbättrades ännu mer för att toppa strax under 50 % i våras. Sen kom nya iPad och alla produkter i förra stycket.
Alla dessa nya produkter kommer att sälja som vatten i öknen, vilket också stöds av ledningens kommentarer ang. försäljningsutsikter, och med hög marginal och hög försäljning inom ett halvår/ett år så kommer vi att få se en mycket kraftig ökning av Apples vinst.
Det är som om många som följer Apple intensivt inte kan se trenderna och förstå hur både försäljning och marginaler naturligt varierar över tiden, men att riktningen är brant uppåt över tiden. Har något försämrats den senaste tiden måste det bero på att något negativt har inträffat. Den vinstökning som ligger i korten idag kommer snart, var så säker. Apples många kritiker kommer inte att inse att detta kommer att hända förrän det s.a.s. är för sent, men det är så det kommer att bli.
“Key take aways: Innovation at Apple is over… Just incremental improvements, nothing ground breaking. The best is over for Apple. iPad mini is playing catch up to Google Android, probably will have a mediocre customer adoption.”
Trip Chowdhry, Global Equities, 23 October 2012
onsdag 24 oktober 2012
Apple och Mr. Market
Igår var det dags igen för Apple att presentera nyheter, uppgraderingar och allmän information om företaget. Eftersom sådana presentationer görs under börsens öppettider satt vår gamle vän Mr. Market redo att agera allt utifrån vad han såg och hörde (se gårdagens börskurs). Här följer hans slutsatser:
Presentationen börjar med allmänt skryt från Tim Cook om hur snabbt iPhone 5 säljer, samma sak med de nya iPod och hur både Mountain Lion och iOS 6 har uppdaterats snabbare än någon tidigare version, nu 200 miljoner installationer av iOS 6 och 300 miljarder iMessage-meddelanden.
Mr. Market: OK, inget direkt frånstötande i detta, inte skäl att köpa, avvaktar.
Den nya retina-McBook Pro 13" presenteras, snabbare, lättare, tunnare men också dyrare.
Mr. Market: Dyrare?!?! Inte bra om man vill täcka in hela marknaden. Ser svår ut att bygga, det blir säkert bara problem med produktionen! Helt klart läge att sätta fingret på säljknappen utifall att det kommer mer sån här skit ikväll.
Ny Mac mini presenteras, allt uppgraderat samma pris som tidgare, nu även som server. Sedan presenteras nya iMac, den åttonde generationen. Supertunn, ingen har sett något liknande. Nya hårddiskar och flash-minne sammansatta på helt nytt sätt, mycket bättre skärm, samma pris men utan inbyggd CD/DVD.
Mr. Market: Samma pris men nu utan DVD? Dessutom lanseras inte 27-tummaren förrän i december. Ser svår ut att bygga, det blir säkert bara problem med produktionen! Nu säljer jag av en del för detta verkar inte sluta väl.
Nya stora iPad lanseras med ny kontakt, dubbelt så snabb osv till samma pris.
Mr.Market: De envisas med den nya kontakten, den kommer bara att göra kunderna missnöjda, dessutom kommer alla som köpt förra versionen att bli förbannade när den nya kommer så snabbt. Nya komponenter, det betyder garanterat problem med produktionen! Och var är iPad mini, skulle inte den släppas idag? Jag säljer en del till för nu ser det verkligen inte bra ut.
IPad mini prestenteras: Supertunn, superlätt, supersnabb, supersnygg, bättre kamera och större än konkurrenternas plattdatorer, alla 275 000 appar fungerar på den och den får plats i handen. Priset blir 329 dollar och uppåt (dvs Apple behåller sin tidigare marginal på iPad eftersom de vet att de inte behöver konkurrera med pris mot skräpplattorna och slipper problemet att man konkurrerar med sig själv). Närvarande analytiker och teknikjournaliser är vilda av förtjusning.
Mr. Market: VAD I HELVETE!?!?!?!? 329 dollar, då är man ju DYRARE än Kindle och de andra. Hur ska man då kunna ta marknadsandelar? Det betyder ju färre sålda än om man sålt för 200 dollar. SÄLJ, SÄLJ, SÄLJ!!! Detta kommer att sluta i katastof!
Tim Cook kommer tillbaka upp på scenen och tackar alla.
Mr. Market: ÄR DET ALLT?! Inget mer? SÄLJ ALLT, DUMPA ELÄNDET!
fredag 12 oktober 2012
Kvartalsrapport oktober 2012
Som har påpekats så har jag helt glömt att skriva en kvartalsrapport. OK, här kommer en kort sådan:
Min förvaltning t.o.m. idag från årsskiftet har gått som följer:
Rullande 12 måndader:
Ursäkta den konstiga formateringen... Mina större innehav, framförallt det största, Swedbank har stigit mycket kraftigt, men även Apple trots raset de senaste två veckorna liksom Starbucks, dock i mindre omfattning. Jag tänker öka än mer i Starbucks, som jag i går ökade med 40 %, om den fortsätter att falla, likaså i Apple. Mitt innehav just nu är följande: Swedbank: 28 % Apple: 29 % H&M: 14 % Starbucks: 16 % Boliden: 12 % |
onsdag 10 oktober 2012
Konsten att missförstå Apple
Att vara väl påläst om Apple är plågsamt på samma sätt som att ha bott i Tyskland (se tillägget längst ned) och kunna mycket om landet är så plågsamt. Varför då? Jo, därför att "alla" har en åsikt om det ämne man har goda kunskaper om och eftersom många tycker om att ogilla dem som är stora och framgångsrika så får man höra så mycket dravel att man kan må illa.
Jag tänkte sammanfatta fem särskilt farliga och dumma fördomar om Apple och några fakta som går många bedömare förbi. Detta är saker som redan idag spelar en avgörande roll och kommer att avgöra framtiden inom de branscher och näraliggande som Apple idag verkar i.
Fördomar:
1) Apple kan inte mycket längre behålla sitt grepp om telekomoperatörerna.
Detta är 100 % fel. Så länge iPhone är en så populär produkt som den är så kommer operatörerna inte bara att sitta fast i Apples grepp, utan klämmas åt mer och mer precis som Apple idag gör med allt högre krav på garanterade köp, iMessage och Facetime som alla äter upp operatörernas marginaler sakta men säkert. Att tro att Apple är beroende av operatörerna är att helt missa vem som är herre och vem som är slav.
2) Folk håller på att tröttna på Apples produkter.
Mer än något liknande företag är det inte konsumerna som i första hand styr Apple, utan Apple som styr konsumenterna. Detta märks på två avgörande sätt: Apple lägger minimalt på kundundersökningar och istället gör man den bästa och snyggast produkt man någonsin kan och säger "Varsågoda här är vår fantastiska produkt" varpå massor av människor köper dem.
Det andra sättet detta märks är genom att Apples produktion till allra största delen styr hur mycket de säljer. Man ökar sin produktion med ung. 100 % per år och säljer allt man producerar. Istället för att ha stora lager och hoppas att få sälja allt är deras problem det omvända- de lyckas inte alltid att producera tillräckligt snabbt. Mycket bra sammanställningar om hur man kan bedöma framtida försäljning och därmed vinst via hur mycket Apple säger att de ska lägga på investeringar i hårdvara för tillverkning (de betalar sina leverantörers maskinella utrustning åt dem) samt övrigt (främst serverkapacitet) har gjorts av Asymco (läs även tidigare artiklar).
Hur NÅGON kan säga att kunderna håller på att tröttna på Apples produkter när allt utom iPods (en elva år gammal produkt) försäljning ökar mycket kraftigt år efter år är för mig en gåta. Läs här en bra sammanfattning av liknande analytiker-missförstånd av Andy Zaky på Bullish Cross, se även här (hans senaste salva).
3) Apple är inte lika innovativa som de var tidigare.
Med enorma förväntningar blir allting till sist besvikelser à la ett litet barn som längtat i ett halvår efter julafton och tomtens säck. Ingenting, inte ens sånt som ligger långt före konkurrensen som t.ex. datorer med retinaupplösning eller världens tunnaste mobiler, blir längre tillräckligt.
Detta är ännu ett missförstånd. Apple skapar inte helt nya produkter, deras affärsidé är att ta ett nytt grepp på existernande produkter och göra dem användarvänliga och snygga. Detta är vad man gjorde med mp3-spelarna, smartphones och plattdatorerna. Alla tog världen med storm och alla som vill kan läsa idag löjeväckande artiklar om hur man t.ex. när iPod regerade i Apples resultaträkning inte trodde att man någonsin skulle lyckas med en liknande succé eller kommentarer ang. hur Apples senaste produkter inte har någon plats på marknaden (1, 2, 3).
4) Utan Steve Jobs blir Apple snart som vilket företag som helst.
Denna fördom ignorerar helt att när Steve Jobs i januari 2011 sjukskrev sig den sista gången så var det tredje gången som Tim Cook var ställföreträdande VD och samtliga perioder hade varit mycket framgångsrika. Det ignorerar dessutom följande fakta: Apple fortsatte att blomstra i nästan 10 år efter att Jobs plötligt lämnade företaget 1984, Jobs var väl medveten om att han inte skulle kunna fortsätta så länge till och institutionaliserade sitt tankesätt i företaget genom val av nyckelpersoner och obligatoriska utbildningar för alla anställda samt, till sist, att Tim Cook har lyckats utomordentligt det första året helt utan Jobs.
Naturligtvis är detta produkten av att en sådan ikon aldrig kan ersättas helt och fullt. Allt som går bra kan folk hänvisa till Steve Jobs insatser och allt som går dåligt kan man skylla på att företaget idag saknar Jobs geni. Detta ignorerar förstås helt och hållet att Jobs också hade sina stora misstag (MobileMe, Lisa osv) och pinsamma skriverier ("Antennagate" t.ex.). Riktigt dumt blir det när man drar upp Disney som är känt för att ha kommit i en svacka efter att grundaren dött och alla gick omkring och undrade vad "Walt skulle ha gjort". Detta var dels något Jobs tutade i alla att inte göra och dels är Disney idag ett enormt mycket större och bättre bolag än det var vid ledarskiftet på 60-talet.
5) Ett företag kan inte fortsätta att växa som Apple har gjort.
Detta är förstås matematiskt sant, men ingen tror väl på allvar att Apple skulle fortsätta att växa på detta sätt i evighet. Problemet med detta tänkande är att ju mer Apple växer desto mer osannolikt blir det enligt kritikerna att man kan fortsätta ens några år till. Ingen har ju gjort det tidigare (se bara på bröderna Wrights misslyckande att få människor att flyga ;-)) så därför kommer tillväxten snabbt att sjunka drastiskt. Här är en rolig sammanställning av hur analytikerna har missat Apples tillväxt det senate decenniet.
Fakta:
- Apple leder utvecklingen och tar med tiden alla eller nästan alla vinster i samtliga branscher man verkar i.
- Ingen klarar att konkurrera "rakt på" mot Apple och därför tvingas andra företag att hitta nischer som Apple ignorerar samt skapa massor av modeller för att konkurrera med brett sortiment.
- Apple har under de (minst) tio senaste åren mycket tålmodigt byggt upp inte bara ett fungerande ekosystem som få vill lämna efter att de kommit in i det, utan framförallt ett varumärke som har en oerhört stark känslomässig koppling hos allt fler människor. Detta är ingenting som man likt Nokias tafatta försök kan återskapa eller för den delen rasera på kort tid.
- Apples kassa är idag tillräckligt stor för att köpa vem som helst (det får man förstås inte av konkurrensskäl) eller lägga oerhört mycket mer pengar på produktutveckling om man så önskar mot vad någon konkurrent skulle vilja. Man är helt fri från alla rimliga begränsningar och skulle man vilja så skulle man kunna sänka priset på sina produkter så att det tog död på konkurrenterna på detta sätt. Det senare gör man inte eftersom det är mer lönsamt att slå dem med top of the line-produkter och låta de andra konkurrera ihjäl sig "under" dem.
- När Apple gör mindre uppdateringar som iPhone 4S är det inte för att man inte kan göra större ändringar, det är för att man bedömt det som mer lönsamt att denna gång göra "good enough" och spara enorma summor på utveckling och produktionsutrustning som båda slås ut på mer än dubbelt så många enheter. När man behöver förhya tekniken eller designen gör man det, utan minsta försiktighet vad gäller utvecklingskostnader.
- Apples fantastiska marginaler är en effekt av att man säljer få modeller i enorma upplagor. Den som tror att de för branschen helt osannolika marginalerna ska sjunka ned till branschmedel måste i så fall tro att Apples försäljning kommer att sjunka rejält. Lyckas Apple bara hålla, inte öka, nuvarande försäljning så kommer marginalerna att behållas. Ökar man försäljningen kommer de troligen att bli ännu bättre, vilket vi sett på senare år, eftersom alla fasta kostnader slås ut på allt fler enheter och i takt med att Apple Store byggs ut mycket snabbt så tar man allt mer av detaljhandelns pengar också.
Fördomarna mot Apple kommer inte att försvinna utan bestå, men det är inget problem eftersom det ger möjlighet till mycket bra kurser i de återkommande rasen när något rykte går eller någon liten detalj i en Apple-produkt blev fel. Med tiden kommer också PE att stiga, något annat är omöjligt även om man bara håller ens hälften av nuvarande tillväxt.
--------------------------------------------------------------------------------------
"Tyskar är otrevliga och galet formella", "Tyskland är så fult, det är bara motorväg" och "Tyskarna har inte gjort upp med sin roll i kriget" är alla 100 % felaktiga påståenden som är löjliga att höra av människor i ett grannland till Tyskland.
Sanningen är nog lite närmare att tyskar är mycket mer sociala och vänliga än svenskar, inte minst alla de svenska som "råkar" titta åt ett annat håll när en granne passerar och aldrig hälsar på okända i hissar och liknande platser (be om ursäkt när man står i vägen är ett okänt fenomen för majoriteten av svenskarna). Det vi kallar överdrivet formellt är bara att vara artig- att inte ha en hörru-attityd till okända personer. Artighet är inte ett framträdande drag hos nordbor. För ett extremt exempel se vissa av de nyrika (eller låtsasrika) inflyttade storstadsbor som efter att ha börjat kindpussas tror sig ha en exklusiv kontinental stil när de i själva verket inte sällan är bonnlurkar i dyra kläder med dryghet som främsta kännetecken, uppenbart omedvetna om de koder och regler som kringgärdar civiliserat västerländskt umgänge.
Tyskland är ett väldigt mycket vackrare land än Sverige om man ser till hela landet, det är svenskar som inte har sett någon annan del än Autobahn som har fördomar, ingen som rest runt i Tyskland och sett den enorma mångfalden skulle häva ur sig sånt trams. Sverige är dessvärre till stor del knappast vackert däremot eftersom landet till 70% består av barrskogsplanteringar (att jämföra med tyska bokskogar) och tyska småstäder och byar ser ut som Visby jämfört med otaliga svenska betongmonstrositeter som arroganta sossepampar "moderniserade" på 60-talet. Byar existerar dessutom knappast i Sverige sedan man genomförde "Laga Skifte för 200 år sedan och slog sönder den gemenskap som fanns i byarna till fördel för det rationella, vilket säkert gjorde sitt till för att få många svenskar att glömma det sociala livets finesser och hur man visar andra rimlig hänsyn. Åk till Hofors och därefter till valfri mindre ort på kontinenten så förstår du vad jag menar.
Dessutom, är det några som inte gjort upp med sitt förflutna så inte är det tyskar som de senaste 60 åren fyllts av totalt avståndstagande av hela deras 1900-1945-historia medan knappast någon bland oss svenskar verkar veta att den extremt lönsamma svenska järnmalmsexporten var en av förutsättningarna för Tysklands krig. Den som läser på lite om hur omvärlden såg på Sverige åren efter kriget (och hur mycket svenskar då skämdes över sitt land) får en helt annan bild än den som byggdes upp i Sverige från 50-talet och framåt av svensk förträfflighet. Kanske bäst fångad av de svenskar som efter att ha vägrat ta ställning i kampen mellan barbari och civilisation under kriget och därefter förklarade sig neutralt under Kalla kriget brukade säga så stolt till utlänningar "You know, Sweden has not fought a war in almost 200 years!"
måndag 1 oktober 2012
Nokia Nano?
Nokia har av allt att döma nu förstört alla chanser att komma tillbaka som ett mobiltillverkande företag och jag undrar om man inte som ett sista försök att rädda företaget, eller snarare en mycket liten del av det, kommer att lägga ned (möjligen sälja) både nätverksdelen och mobiltillverkningen.
Det är förstås mycket svårt för de flesta att tänka sig Nokia utan telefontillverkning, men tänk bara på att Ericsson som är den moderna telefonens uppfinnare (telefonluren m.m.) och en av de verkliga pionjärnerna inom mobiltelefonin nu sedan något år heller inte tillverkar några telefoner. Helt otänkbart för bara några år sedan, nu ett faktum och de sista resterna kommer snart att läggas ned av Sony vars ledning var dum nog att betala en massa pengar för detta sjunkande skepp.
Nokia sitter på en massa patent, vilket de tjänar stora pengar på i förhållande till ALL övriga verksamhet som bara genererar förluster. De äger också karttjänster, som man visserligen betalade alldeles för mycket för, men nu genererar ett överskott. Jag ska inte försöka räkna på dessa tillgångar eftersom Nokias ledning idag knappast kan ses som särskilt trovärdig, vilket ger interna kostnader och intäkter högst osäkra för en utomstående.
Dock är det uppenbart att bara de stora pengar som man tjänar på licensierng till Apple och de olika samarbeten man idag knyter med företag som vill använda deras kartor för att dessa delar är uppenbart lönsamma. Veckans tips till Nokias ledning är därför att, om det öht är möjligt, avveckla all annan verksamhet utan att man får kassabrist och skapa ett miniatyrnokia vars verksamhet är utlicensiering.
Jag är absolut inte säker på att detta är möjligt, pekar bara på att det är det rationella att göra. Nästan alla mobiltillverkare som fanns för 10 år sedan har idag lagt ned och INGEN som har börjat gå med förlust av de 16 som senast gjorde det har lyckats komma tillbaka till vinst på egen hand. De har alla slutat med tillverkningen (Siemens, Ericsson m.fl), köpts upp (Motorola Mobile m.fl.) eller gått i konkurs. Samma sak kommer att hända HTC, RIM och Nokia. Att lägga ned verksamhet är mycket dyrt och svårt. Försälningen faller till nästan noll samma dag som det blir känt och sedan är det bara kostnader, vilket mycket väl kan välta Nokia mycket snabbt.
Ett Nokia Nano skulle förstås vara en katastrof föraktieägarna, men Nokia av idag är redan en katastrof.
fredag 21 september 2012
With friends like these...
Att det nu i praktiken är kört för Nokia blir plågsamt uppenbart för den som följer utvecklingen för företaget. Visst, som vanligt är ingenting över förrän det är över och mirakel sker någon enstaka gång, men gårdagens tillkännagivande att Microsoft istället för Nokias modeller har valt HTC:s WP 8X och 8S som sin "flagship phone", dvs den som de kommer att promota och visa upp överallt, är ingenting annat än en dolkstöt i ryggen på det företag vars oduglige VD satsade hela företagets överlevnad på att gå över till Windows Phone med känt resultat.
Nog för att Microsoft hade ett dåligt rykte redan tidigare för att man brukade "burn their partners" men allvarligt talat. Nokia genom dess Microsoft-styrda VD har lagt sig platt för Microsoft och gjort allting de bett om, inklusive att ta ett rejält steg bakåt utvecklingsmässigt för att kunna lansera WP 7.5-modeller saknande flera viktiga funktioner som Nokia-användarna vant sig vid, slängs nu som en utbränd cigarett vid vägkanten.
Två klara besked tror jag att vi indirekt får av detta bisarra agerande från Microsofts sida: 1) MS inser att Nokia inte kommer att överleva och satsar då hellre på HTC som visserligen har stora problem men inte i närheten av Nokias och 2) Microsoft har inte för avsikt att köpa Nokia eller en del därav.
Förutom att de igår blev offentligt förödmjukade av sina "partner" står Nokia nu med en katastrofalt fallande försäljning, troligen nästintill obefintlig försäljning av de nyligen lanserade WP 7.5-modellerna som man nu erkänt inte kommer att kunna uppgraderas till WP 8. Därtill har de inget säkert datum (!) eller pris (!!) eller för den delen offentliggjort nätverk av återförsäljare (!!!) för sina nya WP 8-modeller.
Kan det egentligen bli värre?
Så här såg världskartan ut strax innan Nokia satsade på Windows Phone (i början av 2011), idag har de ett par procent av smartphonemarknaden och säljer i praktiken nästan enbart dumbphones: